Najaarspresentatie: SBS investeert meer in mensen dan formats

  • Media
  • 24 aug 2016 @ 12:01
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • MediaEntertainmentMediastrategieTelevisie

SBS hield de najaarspresentatie in het Muziekgebouw aan 't IJ en wij waren daar natuurlijk bij. Het was een enerverende zo niet bijzondere bijeenkomst zonder dat je meteen de vinger kon leggen op het waarom. Het was veel en weinig tegelijkertijd. Ook bijzonder en ordinair tegelijkertijd. Maar bovenal reëel.

Niemand stond zichzelf te overschreeuwen in veel te verre vergezichten en CEO Peter de Mönnink al helemaal niet. Nooit eerder zag ik hem zo bescheiden. Verfrissend eigenlijk wel, een goed en eerlijk verhaal.

Irene Moors doet de presentatie en ze vraagt Peter de Mönnink hoe je goede televisie maakt. Hij zegt dat het vooral om drie dingen gaat: goede presentatoren, goede formats en goede casting. In die volgorde en dat is vast niets voor niets. Want het nieuws van de dag is niet niet per sé in de eerste plaats welke fantastische nieuwe formats worden gepresenteerd maar vooral welke mensen naar SBS komen.

Transfers: Daphne Bunskoek, Sylvie Meis en Rik van de Westelaken

Het zijn de transfers die in het oog springen. Daphne Bunskoek komt, zij gaat het reeds bij SBS draaiende format House Rules presenteren. Sylvie Meis komt, zij gaat samen met Jeroen van den Boom het reeds bij SBS draaiende format Wedden dat ik het kan presenteren. Ook stoer is de overstap van Rik van de Westelaken van het NOS Journaal naar SBS. Hij gaat op Net5 het ook al bestaande format Peking Express presenteren en zal in 2017 een documentaire-programma gaan maken waarvoor hij de hele wereld zal over reizen.

Dat zijn wel de meest spectaculaire transfers. Er is even aandacht voor de nieuwe programmadirecteur (met als officiële titel 'Directeur Content') Remco van Leen. Hij heeft er veel zin in maar hij kan nog niet al te veel zeggen (en dat doet hij dan ook niet), want hij begint pas op 1 oktober.

Even terug naar Peter de Mönnink. Hij laat een paar cijfers zien. Kijktijd daalt met 8%, dat is minder leuk. Marktaandeel SBS stijgt met 4%. Procentpunt neem ik aan. Dat is sensationeel. Maar gewoon 4% mag ook hoor. Shownieuws zendt scoops sinds enige tijd meteen uit op het internet. Online plust Shownieuws 200%: meer dan sensationeel. Op zondag komt er een nieuw programma Shownieuws XL. Programma met interviews en achtergronden bij het shownieuws van afgelopen week, gepresenteerd door Lucille Werner.

Nauwere samenwerking SBS en NUsport

Peter de Mönnink is Cross Media Man van het Jaar 2016 en dan mag een crossmediale lancering niet ontbreken. Het is NUsport. Alle sportprogramma's op SBS6 en Veronica zullen worden gebrand als NUsport. En ook online zal NUsport prominent aanwezig zijn. Het NU Redactieblog: 'We maken samen tv-programma’s, met verslaggevers van NUsport, en daarnaast gaan we ook online doorpakken. Binnenkort brengen we de nieuwe NUsport live-app uit, waar we nog meer video’s gaan brengen en waarin het sportliveblog - dat tijdens de Olympische Spelen 18 miljoen pageviews trok – een vaste, prominente plek krijgt.'

De Champions League (die dus 'NUsport Champions League' gaat heten) verhuist van SBS6 naar Veronica. Vanzelfsprekend. Het was natuurlijk niets minder dan een programmatische dwaling om dat op SBS6 te zetten. Je betaalt een fortuin voor de rechten van de Champions League om vervolgens de best lopende programma's - Shownieuws en Hart van Nederland - van je eigen zender te drukken.

Goed, dat wordt nu rechtgezet. Veronica gaat dus groot worden, Shownieuws en Hart van Nederland krijgen de ruimte die ze nodig hebben op SBS6 en dan blijft er nog heel veel ruimte over voor nieuwe dingen. En die komen er. Arie Boomsma en Robert Kranenborg gaan in het programma Kitchen Impossible de fysiek en mentaal minder bedeelde medemens klaarstomen voor een job als kok in een restaurant. Irene Moors krijgt een late-night-show met de naam Naar bed met IreneAlberto Stegeman gaat mensen helpen die onrecht is aangedaan - ik ben er vrij zeker van dat dit programma Alberto op de bres heet. Kees van der Spek gaat uitzoeken of zelfmoordzaken toch geen moordzaken blijken te zijn. En Lucille Werner gaat een programma maken over mensen die dood gaan. VT Wonen komt met een nieuwe extensie: VT Wonen: Verhuizen of verbouwen?

Waar zijn de dramaseries?

Vraag: waar zijn de de grote nieuwe dramaseries? Het zou kunnen zijn dat die er niet zijn of dat ze er wel zijn maar niet meteen als dusdanig worden geïdentificeerd. Zo komt er op Net5 de latenight-soap De Spa met in een van de hoofdrollen Annette Barlo. En er komt een vrolijke doktersserie met de naam De mannen van dokter Anne. Geen woord over het lot van Gouden Bergen en Bureau Raampoort.

En een grote nieuwe show? Er is er ééntje, het al eerder aangekondige The Next Boy/Girl Band. Gaat komend weekend al van start.

Wat viel verder op? Het viel op dat er tal van SBS presentatoren in de zaal zaten als Kim Lian van der Meij, Renate Verbaan, Viktor Brand, Evert Santegoeds en Jochem van Gelder die niet werden genoemd en in de presentatie geen enkele rol hadden. Maar ze zaten er goed bij en hadden het duidelijk naar de zin. Het gaf in de zaal een soort - duidelijk bedoeld - familiegevoel dat goed uitpakte.

Er waren ook mensen die niet werden genoemd en die ook niet in de zaal zaten. Gerard Joling en Patty Brard. En - nog opvallender - ook John de Mol was er niet - anders dan bij voorgaande SBS presentaties. Talpa, toch voor een derde eigenaar van SBS en een niet onbelangrijke producent van SBS programma's, werd niet één maal genoemd.

Het bleef nog lang onrustig aan 't IJ...

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken