Hoe zie jij er over drie jaar uit door een Snapchatfilter?
- Media
- 6 jan 2017 @ 17:15
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 jan 2017 @ 17:15
- Gastblogger
We kennen ze allemaal, de Snapchatlenzen, of zoals ze in de volksmond worden genoemd: Snapchat creative filters. Je kunt er jezelf grappige geanimeerde accessoires mee aanmeten. Als producers hebben wij het over augmented reality of mixed reality op basis van real time face tracking, maar dat is natuurlijk voor de gebruikers niet echt relevant.
Om eerlijk te zijn ziet het er allemaal best goed uit. Ik heb de afgelopen zes jaar diverse apps in handen gehad en met verschillende technologieën gewerkt waarmee dit al kon, maar de kwaliteit van wat Snapchat, MSQRD en Facebook momenteel bieden overstijgt vrijwel alle voorlopers.
Wat er feitelijk gebeurt is dat de app een 3D-masker over je gezicht heen projecteert en tegelijkertijd verschillende gezichtsbewegingen registreert en real time omzet naar het 3D-masker. Hieronder zie je een screenshot van een paar programmeurs waarbij de software eerst een technisch draadmasker over hun gezicht heeft geprojecteerd. Rechts van hen zie je onderdelen van een 3D-masker die de app op het draadmasker plakt.
Dus als dit nu het uitgangspunt is waarmee het grote publiek nu al speelt, stel jezelf dan eens de volgende vraag: hoe zien de Snapchatfilters, of in bredere context mixed-realityfilters, er over 3 jaar uit?
Nieuwsgierig?
Hieronder een voorproefje van geavanceerde real-time-gezichtstrackingtechnologie aan het werk in combinatie met real time 3D projection mapping*. Het is zeer realistisch dat wij over 3 jaar, wellicht al eerder, dit met Snapchat, Facebook en Instagram kunnen doen.
Het is superrealistisch wat hier gebeurt, dus stel je eens voor dat je feitelijk van elk gezicht een masker zou kunnen maken en over jouw eigen gezicht zou kunnen projecteren. Ik zal de implicaties buiten social media om even buiten beschouwing laten omdat het onderwerp dan te breed wordt. Laten we een paar voorbeelden pakken gekoppeld aan social media.
Op social media presenteren de meeste mensen een ideaalbeeld van zichzelf. Deze ontwikkelingen betekenen dat je een ideale avatar van jezelf kunt maken en in real life video's of video calls zou kunnen weergeven. Dat zal wel wat pijnlijke Tinder-momenten opleveren, maar het geeft ook de mogelijkheid aan celebreties om een virtual portret van zichzelf te licenseren aan commerciële merken om bijvoorbeeld lip-sync battles te kunnen hosten op social media.
Wanneer je eenmaal goed bent ingescand, zou je deze digitale versie van jezelf ook in de aankomende virtualrealitywereld van Facebook kunnen gebruiken. Dat ziet er dan weer een stuk realistischer uit dan het huidige prototype.
Zo zie je dat de technologie achter mixed reality en virtual reality overlap kent en dat de ontwikkelingen razendsnel gaan.
* Projection mapping: een beamer die het artwork op het gezicht projecteert.
Credits: Real-Time Face Tracking & 3D Projection Mapping (by Nobumichi Asai).
---
Remco Vroom is creative managing director van Tabworld Mobile.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- animatie
- Remco Vroom
- face tracking
- Snapchatfilter
- Tabworld
- Snapchat
- augmented reality
- Snapchat Creative Filters
- mixed reality
- Snapchatlenzen
- AR
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes