Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht

Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht
  • Media
  • 31 mrt 2017 @ 15:53
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social mediaAutomated trading

Afgelopen week viel in communicatie- en medialand de negatieve publiciteit op rondom YouTube. Adverteerders waren op z’n zachts gezegd niet blij dat hun advertenties naast 'hateful, offensive and derogatory content' werden getoond op YouTube. Inderdaad erg vervelend, maar niet echt iets wereldschokkends.

Facebook en Twitter hebben namelijk ook soortgelijke issues voor hun kiezen gehad en Instagram introduceert binnenkort een sensitivecontent-filter. Wat mij enigszins verbaasde was de verontwaardiging onder adverteerders en mediabureaus. Waren adverteerders en mediabureaus  er werkelijk van overtuigd dat een algoritme 100 procent betrouwbaar was als het gaat om programmatic advertising? Toegegeven, de adtech-industrie is allerminst transparant. Onder andere de vele targetingmogelijkheden zijn niet altijd duidelijk en het enorme tempo van technologische ontwikkelingen is voor de gewone mens lastig te managen. Alles bij elkaar is er voldoende ruimte voor verbetering. En ja, Google moet zeker aan de bak om dit aan te pakken, net als alle andere reuzen in het digitale spel van advertising. Als er partijen zijn die genoeg resources hebben om hier aan iets te doen, zijn het wel de jongens van Google, Facebook, Microsoft, Adobe etcetera.

Waar ik mij als adverteerder en mediabureau meer op zou focussen, is de transparantie naar elkaar toe om elkaar te helpen met het beter te begrijpen wat de beste mediastrategie is voor een adverteerder. Wellicht dat de gecreëerde afhankelijkheid voor YouTube dan wel meevalt? Vergeet ook niet dat er tussen adverteerders en mediabureaus ook wat te winnen valt als het gaat om het verschaffen van transparantie (het rapport van de ANA over exorbitante kick backs voor mediabureaus is nog niet vergeten).

Nog iets ouds dat mij opviel en wat ik eigenlijk veel interessanter vond: het populaire en gratis blogplatform Medium gaat een abonnement aanbieden. Waarom is het oud nieuws? De aloude uitdaging die online publishers/platforms hebben, is nog steeds actueel en heeft weer een populaire platform gegijzeld: hoe verdien ik geld hiermee zonder afhankelijk te zijn van advertenties of abonnees? Een sustainable businessmodel neerzetten is nog altijd de heilige graal. Google verdient nog altijd het gros dankzij advertenties en Facebook is natuurlijk ook een advertentiemachine. Er ligt dus een mooie uitdaging voor Medium.

Ik vond dit interessant omdat de oprichter van Medium een zeer succesvolle tech ondernemer is die het open web mede heeft gecreëerd, het platform Blogger ontwikkelde (en verkocht aan Google) en medeoprichter was van Twitter: Ev Williams. Deze long read (van The Atlantic uit zomer 2016) biedt een mooie kijk in zijn denken en waarom juist iemand die het open web (lees: gratis) groot heeft gemaakt nu juist een meer gecontroleerd web wil (mocht je geen tijd hebben voor de long read, lees dan dit artikel).

Wat houdt een gecontroleerd web eigenlijk in? Het aanpakken van fake nieuws? Zeker. Biedt een gecontroleerd web meer kwalitatieve content? Ook heel reëel. Of ontnemen wij juist een deel van de DNA van de moderne vrijheid van meningsuiting? Hmm…

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken