Wel willen innoveren, niet willen veranderen
- Media
- 31 mrt 2017 @ 14:39
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Mobile
- 31 mrt 2017 @ 14:39
- Gastblogger
Iedereen wil innoveren, maar niemand wil veranderen. Behalve Adidas. En Google met YouTube TV.
Eerst Adidas. Die stopt met adverteren op televisie en richt zich voortaan volledig op het digitaal en vooral mobiel bereiken van hun jonge klanten. Nu kan ik mij geen recente tv-campagne van Adidas herinneren die niet gelinkt was aan een EK of WK Voetbal. Nu we in een tussenjaar zitten, zonder grote sportevenementen, is dit dus misschien gemakkelijk gezegd en gedaan.
Moedig
Toch blijft de stap moedig gezien de nepcijfers die rondzingen over het echte bereik van digitale media, de onduidelijkheid over viewability, de adblockers, de reclamefraude en de grote financiële luchtbel tussen inkoop en plaatsing van online media. De digitale mediasector gedraagt zich als de traditionele sector, met onduidelijke geldstromen en verdienmodellen. Er zal ook niets veranderen zolang er geen goede, overkoepelende en onafhankelijke controle is. Er wordt toch immers veel geld verdiend?
Ze gaat ook niet samenwerken om enig tegenwicht te bieden aan reuzen als Google en Facebook. TMG is verwikkeld in een overnamestrijd, die naar verwachting nu gauw beslecht is, maar die toch voornamelijk gericht is op zo min mogelijk verandering. NRC - ook Mediahuis! - stapt uit Blendle die volgens NRC Media te weinig innoveert. Hetzelfde lot wacht TMG waarschijnlijk: uit Blendle stappen zodra TMG ingelijfd is bij Mediahuis. Er worden klaarblijkelijk liever eigen dorpen gebouwd zodat verdienmodellen zoveel mogelijk bij het oude blijven en er geen echte innovatie plaatsvindt.
Youtube TV
Dan Google die met Youtube TV de concurrentie met de kabel aangaat. In de VS kondigt het bedrijf virtuele kabel-tv aan, via de Youtube TV-app. Voor 35 dollar per maand heb je toegang tot live tv-uitzendingen en kabelkanalen. Bedoeld voor kijken via je mobiel en inclusief een Cloud DVR, waarmee je een onbeperkt aantal uitzendingen kunt opslaan. Dit lijkt me echt iets voor Adidas als Youtube TV volgend jaar de Nederlandse markt betreedt en er natuurlijk een WK Voetbal is. En waar het Nederlands Elftal zich hopelijk voor gaat kwalificeren...
Black box
Ik hoop dat Adidas bij zijn besluit blijft, ook al is het volgend jaar weer een evenementjaar. Dat Adidas echt voor verandering gaat zorgen, samen met P&G en Unilever die zich ook hardmaken voor meer transparantie en helderheid wat betreft betrouwbare cijfers over online bereik en ROI. Want ook de digitale branche - exploitanten, bureaus en tussenpartijen - moet veranderen om te overleven. Een black box keert zich vroeg of laat tegen je.
Lang leve de innovatie!
Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes