[column] Facebook staat er gekleurd op
- Media
- 15 nov 2019 @ 18:54
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - OnlineSocial mediaBrandingMerken
- 15 nov 2019 @ 18:54
- Leo van Sister
Facebook staat al een tijd onder grote druk van politiek, overheden, media en gebruikers. De privacyschending als gevolg van datalekken hebben er hard ingehakt. Voeg daarbij een groot marketingprobleem en het is duidelijk dat er wat moest gebeuren. Of de nu gekozen rebranding de gewenste oplossing brengt is de vraag.
Facebook heeft in 2014 maar liefst 19 miljard dollar voor Whatsapp betaald en in 2012 nog eens 1 miljard dollar voor Instagram. Het bedrijf heeft de laatste tien jaar trouwens wel tachtig kleine en grotere bedrijven overgenomen. Volgens onderzoek in de VS weet slechts 29 procent van de Whatsapp- en Instagram-gebruikers dat Facebook de eigenaar is. Dat ziet de techreus als een groot marketingprobleem.
Politieke druk groeit
Facebook wordt sinds begin 2018 geconfronteerd met privacy-issues, waarbij het zeer grote datalek van Cambridge Analytica naar gebruikersgegevens een enorme impact had. Overheden, politici en ook veel gebruikers volgen Facebook kritisch en eisen aanpassingen. De media zitten er ook bovenop.
Insiders geven aan dat een achterliggende reden de roep van politici is om het bedrijf te splitsen en van elk groot merk een apart bedrijf te maken. Men vindt Facebook te machtig geworden.
Eureka, hoofdmerken samenvoegen!
Facebook lijkt beide problemen tegelijk te willen aanpakken. Dat doet zij door de belangrijkste merken WhatsApp en Instagram te koppelen aan Facebook. Daarmee wil men de bekendheid opvoeren dat Facebook de 'company behind the brands' is.
Politiek gezien wil Facebook eerlijker naar de stakeholders overkomen en transparant zijn en laat zij weten dat dit een groot bedrijf is met meerdere merken. 'We want to be clearer about the products and services that are part of Facebook', aldus de bedrijfsvoorlichter.
Rebranding of marginale aanpassing?
De zo genoemde rebranding behelst enkel het feit dat het merk Facebook nu in kapitalen geschreven gaat worden en verder dat WhatsApp en Instagram de vermelding 'from Facebook' erbij krijgen staan. Het geheel is wat sobertjes uitgevoerd.
Waarom heeft Facebook niet gekozen voor een meer volwaardige rebranding? Nu worden er op bescheiden schaal aanpassingen doorgevoerd. Waarom niet meteen bij de bundeling van deze merken ervoor gekozen om een merkbelofte toe te voegen in de vorm van een fraai vormgegeven beeldlogo gecompleteerd met een aansprekende slogan of tagline die de visie van het bedrijf achter deze merken naar voren brengt. Wat is de overall merkbelofte? 'Wat breng je mij?'
Het bedrijf had ook kunnen kiezen voor de strategische aanpak van Google dat het moederbedrijf Alphabet erboven heeft gezet.
Goed voor WhatsApp en Instagram?
Aangezien nog vrij weinig gebruikers van WhatsApp en Instagram zich momenteel lijken te beseffen dat de grote Facebook-organisatie erachter zit, lijkt deze stap logisch. Facebook wil een house of brands bouwen en uitstralen dat zij haar zaakjes voor elkaar heeft.
Tot nu toe waren de achterliggende bedrijven autonoom. Of dat nu zo blijft is maar de vraag. De oprichters van WhatsApp en Instagram hebben met een vette cheque het bedrijf verlaten en Zuckerberg heeft inmiddels vrij spel.
Maar er kleeft ook een potentieel risico aan deze rebranding-manoeuvre. Als de 1,5 miljard gebruikers van WhatsApp en de nog eens 1 miljard Instagram-gebruikers zich bewust worden van de relatie met Facebook kan er ook bij een deel van de grote gebruikersgroep een substantiële negatieve imago-transfer ontstaan. Dit vanwege het geschonden vertrouwen in de privacy. En let wel, er zijn genoeg mondiale kapers op de kust.
In ieder geval is dit een mooi merkcase om te volgen.
Beeld: Samtime (YouTube)
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mercurs 2025: de genomineerden zijn bekend
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
Laatste Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe... 07-10-2025
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid... 07-10-2025
- Mercurs 2025: de genomineerden zijn... 02-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes