[column] Commercialreview: Hamsters blijven harten veroveren

[column] Commercialreview: Hamsters blijven harten veroveren
  • Media
  • 4 jan 2022 @ 06:19
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

Allereerst: een heel gelukkig en gezond 2022. Afgelopen jaar hebben we prachtige commercials langs zien komen en deze voor mogen leggen aan onze reviewers. De klap op de vuurpijl was de decembermaand waarin we voor het derde jaar op rij Nederland lieten stemmen op wat volgens hen de beste decembercommercials zijn.

Er deden 16 adverteerders mee en er kwamen bijna 5000 reviews binnen in de maand december 2021. Alle commercials zijn beoordeeld op 6 factoren. In deze column maken we de winnaars per factor bekend.

De winnaar met het hoogste gemiddelde rapportcijfer is dit jaar Albert Heijn met Albert Heijn brengt het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar.

Deze commercial scoort een 8,4 en is gemaakt door TBWA\NEBOKO. In de hoofdrol zien we twee verliefde hamsters, die kunnen rekenen op veel bijval van de kijkers: ‘Wat een mooie commercial waarin een liefdevol samenzijn voor mens en dier met kerst centraal staat, lief en ontroerend in zijn eenvoud!’ Ook bij de factoren Onderscheidend en Leuk om naar te kijken, behaalt Albert Heijn de hoogste score.

Een verbeterpunt, door veel kijkers genoemd, is dat de commercial wel erg lijkt op de eindejaarscommercials van Staatsloterij. Het voelt voor sommigen als het ‘nadoen van de commercials van de Staatsloterij.’ Dit is een punt van aandacht, waarbij je natuurlijk ook kunt zeggen: Staatsloterij is hier al jaren succesvol mee en is dus geen slechte inspiratiebron. We feliciteren de winnaar Albert Heijn van harte!

Op een gedeelde tweede plaats eindigen de commercials van Plus Supermarkten (Wunderman Thompson) met een 7,8, en Bruna (Giesbers Retail) met ook een 7,8. De commercial van Plus wordt gewaardeerd om de mooie boodschap wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Prachtige reclame met een mooie boodschap en geweldige muziek.” Daarmee scoort deze commercial ook hoog op onder andere de factoren Leuk om naar te kijken en Onderscheidend.

De commercial van Bruna wordt juist erg gewaardeerd om de nostalgische gevoelens die het bij veel kijkers oproept.

Dat wordt mooi samengevat in deze reactie: “Erg empathisch en nostalgisch gevoel bij het zien van deze reclame. De titel van een voorleesboek uit de jeugd van de man wordt op een beeldende wijze weergegeven.”

De commercial van Bruna behaalt ook op twee andere factoren de hoogste score, namelijk op Zet aan tot actie en Geloofwaardig. Dit is een heel knappe prestatie van Bruna, zeker gezien het feit dat ze na drie jaar eindelijk weer op tv zijn.

De factor Geloofwaardig geeft ook andere interessante inzichten met een gedeelde tweede plek voor Etos (TBWA\NEBOKO) en Cewe (Stick). Geloofwaardigheid is natuurlijk een belangrijke factor voor alle adverteerders. Daarom kunnen deze twee adverteerders de score zeker trots zijn op hun prestatie. Bij Cewe zien we bijvoorbeeld dat de naamsbekendheid nog relatief laag is in Nederland, maar dat de boodschap die in deze commercial wordt gebracht dus wel heel geloofwaardig overkomt. Dat biedt een fundament voor het verder uitbouwen van een stabiele merknaam.

In de categorie Irritant scoren dit jaar winnaar Bauhaus (Everybody likes Penguins), gevolgd door MediaMarkt en Videoland.

Rondom de feestdagen is het een uitdaging om als adverteerder een commercial uit te brengen die geen irritatie oproept, juist omdat er al zoveel commercials over dezelfde thema’s zijn. Bij de commercial van Bauhaus zien we in veel reacties terug dat kijkers de commercial “apart” of “bijzonder” vinden en daarmee irritant. Anderzijds lezen we ook vaak terug dat kijkers deze spot nog niet kennen en de nieuwsgierigheid wordt gewekt. Ondanks dat de commercial de ‘irritante winnaar’ is, zou dit in de toekomst het merk nog wel eens kunnen gaan helpen bij het winnen aan naamsbekendheid.

De reacties op de commercial van Videoland geven aan dat heel veel kijkers de commercial “chaotisch”, “onduidelijk” en daarmee irritant vinden. Dit is zeker een aandachtspunt, maar aan de andere kant zien we ook met enige regelmaat positieve reacties over de gebruikte muziek en dat die in het hoofd blijft hangen.

Ook Staatsloterij (TBWA\NEBOKO) trok natuurlijk weer de aandacht, dit jaar met koekoeksklokvogel Fritsie. Ondanks dat deze commercial in geen enkele categorie de hoogste score behaalde, kwamen er veel positieve reacties binnen en scoorde de commercial hoog op de factoren Leuk om naar te kijken en Onderscheidend.

Het was weer een feest om zoveel mooie en creatieve commercials voorbij te zien komen en deze op ons platform voor te kunnen leggen aan ons panel. Als dit de toon zet voor het net begonnen jaar 2022, dan belooft het nog wat.

Ook dit jaar helpen wij adverteerders en bureaus om hun commercials (TV/ online/ radio) te testen en te benchmarken. Elke maand schrijven we op MarketingTribune over de meest opvallende commercials. Meld je commercial aan via https://commercialreview.nl/aanmelden

 

 

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken