Festive brengt festivalaanbod Benelux in kaart

Festive brengt festivalaanbod Benelux in kaart
  • Online
  • 9 jun 2015 @ 12:29
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Festive is de eerste app die het festivalaanbod in de Benelux volledig in kaart brengt. Gebruikers kunnen alle festivalinfo en features nu ook offline op hun smartphone meedragen. Festive is bedacht door twee jonge festivalgangers, die zich met de app ook op de Amerikaanse markt richten.

Voor het eerst is het complete festivalaanbod in de Benelux samengebracht in een applicatie. In een overzichtelijke lijst is informatie over alle evenementen te vinden, zoals line ups, artiesteninfo, blokkenschema’s en ticketprijzen.

Offline beschikbaar
Per festival kan alle relevante informatie offline worden opgeslagen. Zo kan ondanks de beperkte verbinding op het feestterein toch de timetable worden bekeken en ontvangen gebruikers ook in de offline modus op tijd een bericht dat hun favoriete act bijna van start gaat. Gebruikers kunnen verder per evenement pushnotificaties instellen, zodat ze een melding ontvangen bij de start van de kaartverkoop of bekendmaking van nieuwe artiesten. Ook kunnen evenementen en artiesten aan een eigen favorietenlijst worden toegevoegd.

Ergernis als inspiratiebron
De app is bedacht door twee Amsterdamse twintigers, Michael Webbers (23) en Nick Falkenberg (27). Als fervente festivalgangers ergerden ze zich aan het feit dat voor ieder evenement een individuele app moest worden gedownload. Het idee onstond om een platform te bouwen waarin altijd alle actuele festivalinformatie voor handen is.

Dat levert niet alleen winst op voor bezoekers, maar ook voor festivals zelf. Zij krijgen binnen het platform een eigen pagina, waardoor ze zelf geen kostbare app hoeven te ontwikkelen. Bezoekers hebben de optie via de app tickets te bestellen en zich op het programma te oriënteren. Iedere artiest in de line-up heeft een eigen pagina, waarop clips en muziek af te spelen zijn.

Michael Webbers: ‘Met de Festive-app zijn er alleen maar winnaars. Normaal gesproken betaalt een festival bij een beetje app-ontwikkelaar voor twee apps van kwaliteit (iOS/Android), al snel €10.000,-. Dit hakt stevig in op hun budgetten. Nu ontvangen festivals een app van kwaliteit en met een rijke functionaliteit voor een fractie van deze prijs, dit ook nog in hun eigen huisstijl. Daar komt nog bij dat hun festivals worden getoond in het festivaloverzicht, waarmee ze beter gevonden zullen worden door festivalfanaten.

Het voordeel voor gebruikers is dus dat ze niet meerdere apps hoeven te downloaden. Webber: ‘Los van de winst voor het milieu, door het overbodig raken van het vele drukwerk en drukwerkafvalinzameling, zien wij zien ook veel verdienmodellen voor Festive zelf. Hierbij valt onder meer te denken aan ticketing, sponsoring, betaalde posities, reclame en meer.’

Internationale ambities
De opstartkosten voor de app hebben de beide oprichters uit eigen zak betaald. Tijdens een investeringsronde werd 150.000 Euro opgehaald om de apps verder te ontwikkelen. De Nederlandse en Belgische markt gelden daarbij als proeftuin voor de rest van de wereld. Er zijn reeds gesprekken gaande met partners in de VS om op termijn ook het Amerikaanse aanbod in de app op te nemen. Ook wordt nadrukkelijk gekeken naar Europese expansie.

Festive is gratis te downloaden en is beschikbaar voor iPhone en Android. De applicatie is ontwikkeld door DTT Multimedia, die eerder apps verzorgde voor o.a. ING, FOX Sports, De Lotto, KPMG en de Rijksoverheid.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken