[Hoe is het met?] Ronald Kouvelt van StuComm: ‘We hadden een ander businessmodel nodig’

[Hoe is het met?] Ronald Kouvelt van StuComm: ‘We hadden een ander businessmodel nodig’
  • Online
  • 22 aug 2018 @ 09:00
  • 11764 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewDigital design

In minder dan vier jaar van 2 naar 25 man. Van een start-up is geen sprake meer. Educational techbedrijf StuComm stond al eerder in de schijnwerpers in onze rubriek online start-ups. Tijd om even bij te praten met CEO Ronald Kouvelt.

Leg nog even in het kort uit wat StuComm precies is…

Wij zijn dé technologiepartner van een onderwijsinstelling. Dat kan een MBO-instelling, hogeschool of universiteit zijn. Dit betekent dat wij hen helpen om studenten te faciliteren met de juiste informatie, op het juiste moment via onze StudentenApp.

De StudentenApp is ons kernproduct en hier maken dagelijks ongeveer 600.000 studenten 5x per dag gebruik van. De StudentenApp is branded per onderwijsinstelling en heeft een eigen set functionaliteiten. Op deze manier kunnen wij maatwerk leveren binnen een standaardproduct.

De app heeft basisfunctionaliteiten als roosters, cijfers en studievoortgang, maar ook functionaliteiten die de context van informatie laten zien. Als een student bijvoorbeeld een 4 heeft gehaald voor een tentamen laten wij direct zien wat dit voor consequenties heeft en welke acties hij/zij kan ondernemen. Bijvoorbeeld zich direct inschrijven voor een herkansing of een studiecoach inschakelen.

Hierdoor is de app de afgelopen vier jaar geëvolueerd van informatievoorziening naar communicatieplatform.

Toen ik je in 2015 sprak was StuComm één van de elf start-ups die geselecteerd waren voor Startupbootcamp Smart City & Living. Hoe is het jullie sindsdien vergaan?

Goed! Sindsdien zijn we van 4 naar 25 mensen gegroeid, hebben een nieuw HQ geopend in een monumentaal pand in hartje Utrecht en zijn marktleider binnen ons domein geworden.

Startupbootcamp heeft ons veel gebracht, vooral op het gebied van professionalisering en netwerk. Zo zit Ruud Hendriks, founder van Startupbootcamp in onze advisory board. Deze raad bestaat verder uit Roland Kahn (CoolCat), Alan Greenberg (Apple) en Tom Mulders (Google).

In eerste instantie hadden jullie het idee je op de studenten zelf te richten, maar na onderzoek bleek dat geen geschikt verdienmodel?

Klopt. Wij kwamen er al snel achter dat studenten niet de prijs van een biertje willen betalen voor een onderwijs-app. Je ziet dat de huidige generatie studenten, die volledig digitaal is opgegroeid, informatievoorziening en content als iets gratis ziet en ze vinden dat de onderwijsinstelling hen hierin moet voorzien. Dus of wij het er nou mee eens waren of niet, we hadden een ander businessmodel nodig.

De onderwijsinstellingen zijn nu onze klanten en gelijk onze partners. Samen met hen ontwikkelen we nieuwe features en doen we veel experimenten om de studenten nog beter te faciliteren.

Wat doen jullie inmiddels aan marketing?

Wij richten ons vooral op online marketing. We hebben een gespecialiseerd team hiervoor aangetrokken, dat zich vooral richt op contentmarketing en social media. Hierdoor is onze zichtbaarheid de afgelopen jaren enorm gestegen.

Verder organiseren we kennissessies, spreken vaak op events en geven iedere maand een gastcollege bij een onderwijsinstelling. Dit zorgt voor veel inzichten bij onze klanten en gebruikers.

Zijn er al kapers op de kust met eenzelfde idee?

Onze grootste concurrent is gek genoeg vaak de onderwijsinstelling zelf. Het komt voor dat men zelf een app heeft gemaakt, die ook een aantal zaken goed aanbiedt aan de student en dan is het even slikken om deze te vervangen met onze StudentenApp.

Wat hebben jullie gedurende het proces geleerd?

Wat mijn co-founder William Viveen en ik snel door hebben gehad is dat je je moet richten op de klant en de gebruiker. Dat klinkt heel logisch, maar ik zie bij heel veel start-ups dat ze zich voornamelijk richten op het product en het ophalen van funding. Dit zijn ook belangrijke zaken, maar het gaat het maar om één ding en dat zijn tevreden klanten en gebruikers.

Wat zijn de toekomstplannen?

Onze ambitie is om alle studenten van Nederland te bedienen met onze app en daarna in het buitenland verder te groeien. Voordat de buitenlandse groei plaats kan vinden willen wij eerst genoeg waarde bieden aan onze Nederlandse klanten en gebruikers.

Je kunt dan denken aan functionaliteiten die zich richten op starterjobs voor studenten, studentenkamers via de app, mental health-ondersteuning en het downloaden van boeken en samenvattingen in de StudentenApp.

Heb je nog een tip voor start-ups?

Je krijgt ontzettend veel advies van iedereen om je heen dus: Listen, take the best, leave the rest.

Lees hier het interview uit 2015.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken