Picnic haalt €600 miljoen op bij stichting Bill Gates
- Online
- 16 sep 2021 @ 13:05
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenDoelgroepen
- 16 sep 2021 @ 13:05
- Peter van Woensel Kooy
Websuper Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde €600 miljoen opgehaald om zijn groei te versnellen en de duurzaamste boodschappen bezorgservice van Europa te worden. De Bill & Melinda Gates Foundation Trust participeert.
Deze trust beheert het vermogen van Bill Gates. Ook de reeds bestaande investeerders deden mee. Dat zijn vier vermogende ondernemersfamilies Fentener van Vlissingen (NPM Capital), Hoyer (aandeelhouder in Heineken), De Rijcke (Kruidvat) en Finci (supermarktketen Boni).
De nieuwe investering maakt een versnelde uitrol van Picnic in Europa mogelijk, vooral in Duitsland en Frankrijk. Investeringen in gerobotiseerde fulfilment centers, elektrische voertuigen en een team van software-ontwikkelaars van wereldklasse zijn nodig voor de langetermijngroei. Daarnaast wordt de investering gebruikt voor verdere technologische innovaties om aan de almaar groeiende vraag te kunnen voldoen. Het duurzame model van Picnic, waarbij boodschappen met elektrische wagentjes gratis aan de deur worden bezorgd en voedselverspilling wordt voorkomen, is volgens de eigenaren uniek in Europa.
Sinds 2015
Toen de online supermarkt in 2015 van start ging, introduceerde Picnic een eigentijdse versie van het ‘melkboerrondje’: met efficiënte bezorgrondes in de kenmerkende elektrische autootjes worden boodschappen tot op de minuut precies bezorgd - met een glimlach. Inmiddels is de online supermarkt uitgebreid naar meer dan 200 plaatsen in Nederland, Duitsland en Frankrijk en zijn er miljoenen individuele ritjes naar de supermarkt bespaard. Sinds de start is het duurzaamheidsaspect een van Picnics belangrijkste speerpunten.
'Het is een van grootste en belangrijkste uitdagingen van onze generatie om de voedselketen duurzamer te maken', vertelt medeoprichter van Picnic Joris Beckers. 'Het was onze missie om een nieuw distributiesysteem van voedsel te ontwerpen dat niet alleen duurzaam is, maar dat ook het doen van boodschappen compleet vernieuwt. We blijven investeren in groei en technologie om de beste service aan onze klanten te bieden. We zijn ontzettend trots om met de Bill & Melinda Gates Foundation te gaan samenwerken en onze groei te continueren.'
(PvWK)
Lees ook: interview met Picnic-topman Michiel Muller
Over Picnic
'Picnic is de nieuwe standaard in online boodschappen met circa 1 miljard euro run-rate sales bij jaareinde 2021. Picnic brengt voedsel rechtstreeks van de leverancier naar de mensen thuis, in elke wijk, elke dag. Doordat Picnic geen winkels heeft, zijn de producten verser en goedkoper. Omdat Picnic de gehele supply chain zelf in de hand heeft, werkt Picnic veel samen met lokale leveranciers en ontwikkelt het bedrijf ook eigen producten met de beste leveranciers ter wereld. En dit alles altijd gratis geleverd in 100% elektrische autootjes. Picnic biedt klanten een fundamenteel nieuwe bezorgervaring die vele huishoudens ertoe overhaalt massaal voor Picnic te kiezen.'
(bron: Picnic)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Picnic
- De Rijcke
- investering
- uitrol
- Bill & Melinda Gates Foundation
- Bill Gates
- Fentener van Vlissingen
- websuper
- Europa
- Finci
- Hoyer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing