Toegankelijkheid grootste webshops laat te wensen over
- 14 dec 2021 @ 09:22
- Ryan Baij
De grootste webwinkels in Nederland zijn slecht toegankelijk voor mensen met een beperking. Dat blijkt uit een onderzoek naar vijftien van de grootste webshops uit de Twinkle100, uitgevoerd door Level Level met ondersteuning van Twinkle.
Bij acht van de vijftien onderzochte webshops is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een bestelling te plaatsen als je blind bent. Internetbureau Level Level voerde een intensief onderzoek uit naar de top van de Twinkle100, de ranglijst met de grootste online verkopers in ons land van e-commerce vakblad Twinkle. Zij stelden hierbij de vraag: kan een bezoeker die alleen een toetsenbord of een schermlezer gebruikt een bestelling doen? Dat bleek onmogelijk bij de webshops van Ikea, Zalando, Jumbo, About You, Hema, de Bijenkorf, wehkamp en MediaMarkt. Het best uit de test komen Apple en H&M: bij die webwinkels kun je alle stappen van een bestelling goed uitvoeren.
Eén fout heeft grote gevolgen
De belangrijkste redenen waardoor een bestelling niet kan worden afgerond zijn interactieve panelen en pop-up vensters die niet zichtbaar zijn met een schermlezer of onbereikbaar met een toetsenbord, waardoor essentiële informatie onleesbaar is en betaalinformatie niet kan worden ingevoerd; buttons en afbeeldingen die alleen visueel begrijpelijk zijn maar door een schermlezer simpelweg als 'knop' worden voorgelezen; en het ontbreken van visuele focus wanneer je met de tab-toets over een pagina navigeert. Volgens toegankelijkheidsdeskundige Rian Rietveld van Level Level, die het onderzoek uitvoerde, is het opvallend dat er zelden een check wordt gedaan voor de hele website. 'Daardoor kan één fout consequenties hebben voor het gehele besteltraject.'
Wel aandacht, geen resultaat
Opvallend is dat ook bij de sites waar ogenschijnlijk wél aandacht is besteed aan toegankelijkheid nog veel mis gaat. Foute HTML-codes en gebrekkige controles zorgen dat het voor mensen met een beperking vaak een flinke puzzel is om een bestelling te plaatsen. Volgens Rietveld is de oorzaak van het probleem vaak een gebrek aan kennis bij developers en organisaties. 'Toegankelijkheid wordt niet gegeven op de opleidingen voor developers. Zij komen daardoor van school zonder de wetenschap dat er mensen zijn die een website op een andere manier gebruiken dan met een muis. En doordat ze die kennis op school al niet meekrijgen, komt het bewustzijn ook niet bij de bedrijven waarvoor ze gaan werken.'
Het gehele onderzoek is hier terug te lezen. Ook staat het in de nieuwe editie van Twinkle Magazine. Het artikel is ook hier te lezen.
Illustratie: Level Level
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing