Onderzoek: Nederlander vertrouwt post meer dan digitaal
- Online
- 20 sep 2022 @ 11:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 20 sep 2022 @ 11:30
- Sjaak Hoogkamer
Nederlanders hechten veel waarde aan het ontvangen van post. 61% geeft aan post belangrijk te vinden omdat het overzichtelijk is. Daarnaast zien Nederlanders brievenbuspost als veiliger.
Als het gaat om post met een veiligheids- of financieel aspect, zoals inlogcodes of financiële overzichten, wil 85% dit fysiek op de deurmat ontvangen. Dit blijkt uit onderzoek (MetrixLab) van PostNL.
Nederlanders ontvangen dergelijke post het liefst fysiek omdat de gegevens zo niet gestolen kunnen worden door hackers. We ontvangen het liefst post van de overheid, energieleveranciers, pensioenaanbieders en banken op de deurmat. 49% ontvangt post met pincodes of inloggegevens het liefst door de brievenbus, 21% liever per e-mail.
Maartje Silvius, manager marketing bij PostNL: ‘Opvallend is dat post door alle leeftijdsgroepen als belangrijk wordt gezien.
Ondanks dat tegenwoordig bijna alles via online diensten ingezien en geregeld kan worden, voelt een brief voor de meeste Nederlanders gewoon het veiligst.
Hoe lager de privacygevoeligheid, hoe groter de digitale voorkeur. De helft van de Nederlanders ontvangt bijvoorbeeld afspraakbevestigingen of berichten over gewijzigde voorwaarden het liefst via e-mail.’
Post op de deurmat stimuleert actie
Volgens ruim de helft van de Nederlanders heeft post een meerwaarde ten opzichte van berichtgeving via e-mail, een app, online portal of website omdat het overzicht geeft. Daarnaast is het makkelijk te bewaren en helpt het als reminder om een benodigde actie uit te voeren. Slechts 15% van de Nederlanders vindt post onbelangrijk, omdat ze alles het liefst digitaal ontvangen. ‘Post creëert een gevoel van urgentie en daardoor wordt de inhoud ook beter onthouden. De kans dat een belangrijk bericht ondersneeuwt tussen al de andere, minder belangrijke berichten in de inbox is groot. We verwachten dan ook dat de waarde en impact van post blijft, en daarmee de wens om belangrijke documenten per post te ontvangen ook’, aldus Silvius.
Postvoorkeuren per branche
Nederlanders willen berichten met financiële- en veiligheidsrisico’s per post ontvangen. Naast pincodes geldt dit ook voor aanmaningen, documentatie over toeslagen of een kentekenbewijs. Post die Nederlanders het liefst door de brievenbus ontvangen:
Onderzoeksbureau MetrixLab voerde in april 2022 in opdracht van PostNL onderzoek uit onder een representatieve groep Nederlanders, naar de impact en waardering van TM-post. Onder TM-post (transactie-mail) verstaan we fysieke mailings zoals bijvoorbeeld polisoverzichten en bankafschriften. Onderzocht zijn de overall impact en waardering vanuit een consumentenperspectief. De onderdelen die de waardering beïnvloeden, de voorkeur voor verschillende kanalen bij het ontvangen van TM-post en de impact en waardering van specifieke afzenders.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing