Welke online kanalen worden winnaars in marketingmix?

Welke online kanalen worden winnaars in marketingmix?
  • Online
  • 5 apr 2016 @ 09:35
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Automated tradingOnline advertising

Tuurlijk, de toekomst voorspellen is lastig, maar de beste gok doe je door terug te kijken en de trends goed te volgen. Kijkend naar 2015 is het fascinerend om te zien hoe hard de totale Nederlandse digitale advertentiemarkt is gegroeid; naar een omzet van 1,5 miljard euro. Een vertienvoudiging van de digitale advertentiemarktcijfers ten opzichte van tien jaar geleden. En ook voor dit jaar wordt weer een vergelijkbare groei naar 1,6 miljard euro verwacht. Niemand kan er meer omheen; online advertising is here to stay en dit zijn de kanalen waar ook jij je in 2016 op moet focussen.


Facts & figures

Dit advies over welke online advertising kanalen je in 2016 moet opnemen in je marketingmix is louter gebaseerd op feiten en cijfers. En wel op basis van de cijfers uit de Online Ad Spend Study die vorige week door IAB Nederland en Deloitte is gepubliceerd. Het enige onderzoek in Nederland dat op detailniveau de geldstromen binnen de online advertisingmarkt in Nederland in kaart brengt. Cijfers en resultaten die hard nodig zijn. Want deze gegevens geven de sector het inzicht waar men op kan anticiperen en waar prognoses op kunnen worden gebaseerd. Handig, want inmiddels gaat bijna de helft van de totale reclamebestedingen naar digitale advertising.

Mobile en video advertising meest populair
De grootste groei zit in mobile advertising dat in 2015 met maar liefst 51 procent steeg en nu een derde van alle display advertising bestedingen vormt. Deze aanzienlijke stijging heeft vooral invloed op adverteren via de desktop dat daardoor relatief gezien daalde. Video heeft eveneens een grote stijging doorgemaakt. Zo groeide video advertising in 2015 met 28 procent ten opzichte van het vorige jaar. Hierbij valt overigens vooral op dat video advertising relatief veel meer via mobile wordt gezien. Om een lang verhaal kort te maken: het codewoord voor 2016 is video advertising - en dan vooral op mobiele platformen.
Mobile advertising naar een hoger niveau
Wat daarbij wel belangrijk is, is dat we smartphone- en tablet advertising niet meer als één ding zien. Laat staan dat we denken dat adverteren op mobile gelijk is aan adverteren op desktop. Allemaal hebben ze hun eigen (totaal verschillende) krachten en zwaktes. Alleen door het apart benaderen van deze categorieën kunnen we mobile advertising naar een hoger niveau tillen. De focus van de markt moet daarom liggen op het doorontwikkelen van de uitingen. Een uitdagend traject waarin vooral het mobile gebruik door de consument centraal moet staan.

Grenzen tussen on- en offline media vervagen steeds verder
Mocht je de basis voor mobile advertising gereed hebben, dan is de volgende stap die je in 2016 moet zetten: mobile video. Zoals gemeld groeide video advertising in 2015 met 28% en was het daarmee nummer 2 in populairste kanalen. Vooral de verschuiving van tv-budgetten naar online en de opkomst van automated trading hebben hier aan bijgedragen. En dat is direct typerend voor de ontwikkeling van digital advertising in de afgelopen tien jaar.

Flinke groei in 2016
Digital advertising heeft zich ontwikkeld van een apart, geïsoleerd mediumtype naar een kanaal dat ook in de mix met traditionele media als tv en radio een steeds belangrijkere rol speelt. Het is daarom niet zo gek dat IAB Nederland en Deloitte verwachten dat in de komende jaren de advertentiebudgetten en -grenzen tussen online en offline media steeds verder gaan vervagen. Deze verschuiving zal er zelfs voor zorgen dat de online advertentiemarkt ook in de komende jaren verder blijft groeien. Voor 2016 voorspellen wij een groei van 7,8%.

Blijf meespelen op het hoogste marketingniveau
Een groei waar jij ook deel van kan uitmaken, mits je openstaat voor vernieuwing en in de komende jaren wilt meespelen op het hoogste marketingniveau. In deze blogpost heb je in elk geval het topje van de digitale advertising ijsberg gezien. Ben je benieuwd naar de hele ijsberg, download dan de Online Ad Spend Study met álle cijfers en feiten om je strategie en forecast op te baseren.

Deze blog is geschreven door Jeroen Verkroost, ad interim directeur van IAB Nederland.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken