Pokémon Go - de mogelijkheden voor online marketeers

Pokémon Go - de mogelijkheden voor online marketeers
  • Online
  • 21 jul 2016 @ 10:06
  • Link
  • Ben van Bokhoven
    Ben van Bokhoven

    senior content marketeer
    PauwR Digital Marketing
  • TrendsInnovatie

Pokémon Go is de grootste mobiele game ooit, heeft meer dagelijkse gebruikers dan Twitter én verbazingwekkend veel spelers rond de 30. Maar wat kun jij er als online marketeer mee? In dit artikel zetten we een aantal kansen op een rij.

In slechts twee weken is Pokémon Go uitgegroeid tot een wereldwijde hype. Overal op straat kom je de Pokémon-jagers met hun smartphone in de hand tegen en op je tijdlijn lijken de kleine wezentjes niet weg te slaan. Ook in Google Trends is deze zoektrend goed zichtbaar.

Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat 4 op de 10 spelers verwacht de game nog een half jaar of langer te spelen. Het lijkt er dus op dat Pokémon Go meer is dan enkel een hype. Daarom onderstaand een aantal suggesties hoe jij als bedrijf mee kunt liften op het succes.

Bezoekers naar je fysieke locatie trekken
Pokémon Go brengt hordes met mensen in beweging die allemaal op zoek zijn naar nieuwe Pokémons. Een mooie kans voor jou als marketeer om mensen naar bijvoorbeeld je winkel of horecazaak te trekken. Er zijn verhalen, zoals de eigenaar van L’inizo Pizza Bar (zie afbeelding)  in de VS, waarbij dankzij de game de bezoekersaantallen met maar liefst 75 procent toenamen.

Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken. Een eerste methode is om zogenaamde Lures in te zetten die een half uur lang extra digitale wezens aantrekken. Een andere manier is om foto’s op social media te plaatsen van zeldzame Pokémons die bij jou gespot zijn, (gratis) services te bieden zoals het opladen van je telefoon of zelfs complete evenementen te organiseren zoals de Efteling en de Mediamarkt.

Haal meer uit je social media
De Pokémons doen het ook op social media zoals Facebook, Snapchat en Instagram goed met leuke inhakers en hoge interactie. Na een korte analyse zien we dat de posts vooral geschikt zijn voor humor, engagement en winacties. Ga bijvoorbeeld de interactie met bezoekers aan en laat zien dat je een hippe klantenservice hebt. Of roep bezoekers bijvoorbeeld op om foto’s te posten van Pokémons in jouw zaak om de link tussen online & offline te versterken.

Meer traffic naar je webshop
De app slurpt energie, waardoor accessoires zoals powerbanks opeens erg handig zijn. Als webshop speel je hier slim op in door deze extra te promoten en/ of kortingsacties te bieden. Vooral Bol.com speelt er slim op in door powerbanks in de teamkleuren aan te bieden. Social media zijn hierbij het ideale promotieplatform.

Linkbuilding en sponsored locations
Qua seo ligt de voornaamste winst bij het verspreiden van blogs met handige tips en het verkrijgen van nieuwe links. Denk bijvoorbeeld aan linkjes vanuit winacties op blogs of vanuit externe sites die je inhaker hebben opgepakt. Hierdoor creëer je seo-resultaten waar je ook op de langere termijn van profiteert.

Ook op het gebied van sea & branding liggen diverse mogelijkheden in het verschiet. Zo zijn sponsored locations aangekondigd en wordt het mogelijk om Lures voor een bepaalde tijd te huren. Een interessante manier om meer mensen te trekken én je naamsbekendheid te vergroten.

De definitieve doorbraak van augmented reality?
Pokémon Go heeft nog een belangrijke eigenschap: het is één van de eerste apps die augmented reality (AR) succesvol inzet. Een broodnodige overwinning voor de technologie die afgelopen jaar op sterven na dood leek. De mobiele game laat zien dat er, mits goed geïntegreerd, wel degelijk potentie is voor AR. Als marketeer is dat handig om in je achterhoofd te houden.

Pokémon Go/ No?
Pokémon Go is niet voor ieder bedrijf interessant en het is de vraag hoe lang de hype blijft hangen. Aan de andere kant is niet geschoten nog altijd mis en biedt het de mogelijkheid om je lokale marketing te versterken. Daarnaast heeft bouwer Niantic al aangekondigd dat nieuwe mogelijkheden aankomen zoals sponsored locations. Iets dat de game voor online marketeers een stuk interessanter maakt. Durf dus creatief te zijn en bedenk wat jij er mee kunt.   

Ben van Bokhoven

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken