[column] Metaverse voor beginners

[column] Metaverse voor beginners
  • Online
  • 16 mrt 2022 @ 08:49
  • Link
  • Paola Cassone
    Paola Cassone

    Performance Strategy Director
    Initiative
  • Geen tag

De spectaculaire mislukking van Second Life zo'n 15 jaar geleden heeft mij geleerd om nuchter te zijn over hypes in de online-industrie. Ik ben dan ook vrij sceptisch over de door Facebook opgeklopte Metaverse.

Echter, gezien het groeiend belang van gamen in onze maatschappij - 50% van ons doet aan online gaming volgens GfK, NOM en andere tijdbestedingsonderzoeken - en de immense financiële macht van Facebook = Meta, Google en alle online gameproducenten, durf ik toch te zeggen dat de Metaverse wel wat meer kans heeft op succes dan zijn voorloper.

Dus, met de noodzakelijk kanttekening dat niemand op dit moment kan voorspellen wanneer de Metaverse mainstream zal worden – áls het al überhaupt mainstream gaat worden – zijn er nu al voldoende kansen voor marketeers in de virtuele wereld, die internet 3.0 wordt genoemd.

Voor wie geen gamer is en/of de film Ready Player One van Spielberg niet heeft gezien (sowieso een aanrader): de geboorteplaats van de Metaverse is de gaming-community.

Games zoals Fortnite, Call of Duty en zelfs Minecraft zijn een vorm van Metaverse, een virtuele wereld waar spelers via avatars met elkaar interageren, al dan niet met behulp van een VR bril. NFT’s (non fungible tokens) en cryptocurrencies zijn respectievelijk het product en het betaalmiddel binnen deze virtuele werelden. Merken die al commercieel actief zijn in deze virtuele werelden hebben een voorsprong op de rest van ons, want ze hebben met elkaar de rules of engagement bepaald en geschreven.

De betrokkenheid van merken binnen de virtuele werelden loopt uiteen. Nike en Vans hebben hun eigen land in de Roblox gaming-community gecreëerd, compleet met virtuele winkels waar gebruikers van alles kunnen kopen; van outfits tot skateboards voor hun avatars. Door gamification en incentives bouwen deze merken loyaliteit in de gaming-community. Burberry heeft een speelbare Sharky B NFT met monogram gecreëerd voor de Blankos Block Party game. Adidas biedt NFT’s op de Bored Ape Yacht Club marktplaats.

Sowieso zijn mode- en sportmerken de natuurlijke voorlopers op dit gebied, maar ook fast movers zoals Coca-Cola investeren hierin door het aanbieden van iconische vintage producten als NFT.

Dit grenst aan de verkoop van kunst in de vorm van NFT, wat inmiddels een florerende business is, met virtuele kunststukken die voor miljoenen dollars worden geveild door de meest prestigieuze instellingen, waaronder Sotheby’s.

De bedoeling van de Metaverse is dat al de bestaande virtuele werelden op termijn aan elkaar worden geknoopt en dat wij een unieke avatar zullen gebruiken om niet alleen te gamen, maar ook om te vergaderen, shoppen en socializen.

De oneindige schaalbaarheid van de Metaverse maakt het interessant voor merken om er snel op in te springen.

Maar de onzekere en experimentele fase waarin we ons bevinden, dwingt wel om voorzichtig te bewegen.

Sarah Barker, Global Group Commerce Solutions Director van Reprise Commerce, heeft een zeer praktisch en concreet advies gepubliceerd met een 5-stappenaanpak voor merken die de Metaverse willen betreden en ook een commercieel rendement nastreven.

Merken die nog geen ervaring hebben met de Metaverse worden geadviseerd om (1) een grondige analyse te maken van het klantenprofiel met het meeste potentieel en daarop real-life proposities aan te passen voor virtueel gebruik. Advies is ook om kleinschalige tests uit te voeren op bestaande platformen. Er zijn voldoende creatie-tools in bestaande platformen zoals Snapchat en TikTok om dit relatief goedkoop te testen. Daarnaast (2) ruimte in het budget te maken voor het opvoeden en begeleiden van klanten in het optimaal gebruik van de virtuele proposities zodat ze ook (3) voortdurend met het merk geëngageerd blijven en (4) loyaal worden. Hiervoor zijn trouwens loyaliteitsprogramma’s te bedenken net zoals in real-life, maar dan toegepast op de specifieke virtuele platforms. Tenslotte (5) het nauwkeurig meten van engagement, conversie en ROI. Alle gaming platforms bieden een grondige en volledig functionerende set aan performance tools, dus dat is wellicht het minst arbeidsintensieve aspect van een Metaverse project.

Kortom, hoewel de Metaverse nog als toekomstmuziek klinkt, zijn er nu al commerciële kansen, en dus ROI, te behalen en deze zullen alleen maar toenemen. Een grondige analyse van de customer journey van je klanten in de bestaande virtuele platformen is dus geen overbodige luxe en een plan van aanpak voor de korte en lange termijn ook niet.

 

Paola Cassone

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken