Remco Barbier (Nationale-Nederlanden): ‘Niets doen is geen optie'

Remco Barbier (Nationale-Nederlanden): ‘Niets doen is geen optie'
  • Sponsoring
  • 23 okt 2020 @ 14:37
  • 28736 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Sponsoring

Remco Barbier, head of branding bij NN Group, over alternatieve sponsoring in coronatijd, de Dutch Dance Quiz en hoe het komende jaar er voor Nationale-Nederlanden uitziet. ‘We blijven onze partnerships op andere manieren activeren.'

Remco Barbier (39) is als head of branding verantwoordelijk voor het positioneren, beschermen en versterken van de merken van de NN Group. Het van origine Nederlandse bedrijf is actief in 18 landen, voornamelijk in Europa, maar ook Japan. Nationale-Nederlanden en Ohra zijn in Nederland de bekendste merken van NN Group.

Nationale-Nederlanden is dit jaar hoofdsponsor van de Dutch Dance Quiz, een trip down memory lane door 30 jaar Nederlandse dance-geschiedenis, die op 24 en 31 oktober online en op televisie wordt uitgezonden. Ook hebben Talpa Network, Motion Content Group, Mary Go Wild en Philips aan de quiz meegewerkt. Barbier: 'Muziek is voor veel mensen belangrijk, daarom zijn we als merk al een aantal jaren betrokken bij diverse initiatieven op het gebied van muziek. Zo zijn we ook partner van het North Sea Jazz-festival. Toen initiatiefnemer First Day of Spring het idee van de Dutch Dance Quiz met ons deelde, hebben we direct onze medewerking toegezegd. Ook in deze onzekere tijd inclusief alle beperkingen willen we mensen een bijzondere ervaring bieden. Naast deze quiz hebben we de Dutch Dance Podcast ontwikkeld. De eerste aflevering gaat over de start van dance-evenement Sensation. Een verhaal over creativiteit, ondernemerschap en durf.'

Nationale-Nederlanden is sponsor van veel culturele partijen, in de sector die door corona flink geraakt wordt. Hoe hard is deze klap voor NN als merk en hoe ga jij daar als marketeer mee om?

De uitdagingen voor Nationale-Nederlanden zijn niet te vergelijken met de organisaties in de culturele sector, die door alle coronabeperkingen ongelooflijk hard geraakt wordt. Wij blijven onze partnerships op andere manieren activeren. Zo konden muziekliefhebbers deze zomer in het weekend van North Sea Jazz op televisie naar een speciaal concert van het Metropole Orkest in samenwerking met onder andere Gregory Porter kijken, geheel in stijl van het festival. Tegelijkertijd staan we open voor nieuwe samenwerkingen. Ik ervaar dat er op dit moment veel bereidheid is tot samenwerken. De Dutch Dance Quiz is vooral een succes omdat meerdere partijen een bijdrage willen leveren. En dan gebeuren er mooie dingen. Zo promootte Armin van Buuren ook de quiz op zijn social media-kanalen.

Samen met mijn team kijk ik naar wat er wel kan en op die manier genereren we snel nieuwe ideeën. Niets doen is geen optie. We hebben duidelijke doelstellingen geformuleerd en gaan die doelstellingen nu op een andere manier behalen. Naast de festivals zijn ook veel hardloopevenementen geannuleerd. In juni organiseerden we daarom met onze partners van het NN Running Team een virtueel MA-RA-TH-ON. Met ruim 100.000 lopers uit 100 landen overtrof dit al onze verwachtingen.

Hoe beleef je het Amsterdam Dance Event deze week?

We zijn als NN Group niet direct verbonden aan ADE, maar het evenement is wel een van de partners van de Dutch Dance Quiz. Het is geen toeval dat de quiz samenvalt met ADE. We hebben bewust voor een periode gekozen waarin veel dance-feesten zouden worden georganiseerd. In mijn ogen is DDQ een mooi alternatief. Natuurlijk staan we allemaal liever voor een live-set van onze favoriete dj, maar herinneringen ophalen is echt heel leuk.

Hoe ziet het komende jaar eruit voor Nationale-Nederlanden?

Het ziet ernaar uit dat opnieuw veel evenementen worden verplaatst of geannuleerd. Ik denk dat we veel van dit jaar hebben geleerd en ik kan me voorstellen dat we succesvolle activaties gaan herhalen. Natuurlijk houden we in onze plannen voor 2021 wel meer rekening met de onzekere situatie. Ook bespreken we de impact van bijvoorbeeld een evenement dat binnen in plaats van buiten plaatsvindt of op meerdere dagen wordt georganiseerd met kleinere bezoekersaantallen. We hebben nu langer de tijd om met alle betrokken partijen na te denken over een alternatief voor een festival of evenement dat niet doorgaat.

De Dutch Dance Quiz is op 24 (morgen) en 31 oktober om 21:00 uur live mee te spelen via dutchdancequiz.nl.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken