[De zomer van] Frank Houben: 'Verjaardag KLM gaat niet onopgemerkt voorbij'

[De zomer van] Frank Houben: 'Verjaardag KLM gaat niet onopgemerkt voorbij'
  • Algemeen
  • 29 aug 2019 @ 15:39
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Frank Houben, delegate to the board van KLM, was deze zomer voornamelijk druk in de weer met het honderdjarig bestaan van de koninklijke vliegtuigmaatschappij.

Eerder deze zomer, op 29 en 30 juni, vond de kick-off plaats van KLM 100 jaar: precies honderd dagen voor de verjaardag op 7 oktober aanstaande. Dit werd gevierd met de presentatie van de nieuwe Boeing 787-10 inclusief '100 jaar'-logo (zie foto boven). Houben: 'KLM is de eerste airline wereldwijd die de leeftijd van honderd jaar heeft bereikt. Daar mogen we best trots op zijn.'

Nog meer feest: van 12 tot 15 september vindt het KLM Open 100 plaats in de achtertuin van KLM, bij The International Amsterdam, waar de vliegtuigmaatschappij ruim 55.000 bezoekers ontvangt. 'En de eerste twee weken van oktober, rondom de verjaardag van KLM, ontvangen we 65.000 verschillende genodigden waaronder klanten, medewerkers, leveranciers en media tijdens de KLM Experience-dagen in een hangaar op Schiphol-Oost.'


Houben opent foto expositie 100 jaar KLM-passagiers in beeld.

Of dat niet genoeg was, opende Houben deze zomer ook de foto expositie 'Let's Fly Away, 100 jaar KLM-passagiers in beeld' in het stadsarchief aan de Amsterdamse Vijzelstraat. Deze duurt nog tot 7 oktober en is zeker de moeite waard om te bekijken, aldus Houben. Al deze activiteiten maakten wel dat de vakantie van de marketeer zich beperkt heeft tot een paar dagen Vlieland en 'een heerlijk weekje' Essaouira en Marrakech. 'Kort maar krachtig!'

Wat is in deze zomertijd je favoriete merk en waarom?

Ray-Ban blijft een fantastisch en onmisbaar merk in de zomer. Vanaf het eerste ontwerp in 1937 (het Aviator-model, red.) blijft het merk de trend zetten. Daarnaast Four Seasons: alles klopt en de persoonlijke service is een voorbeeld voor veel andere hotels. Ook Heineken blijft favoriet: we hebben een limited Heineken/KLM 100 jaar-blikje ontworpen wat aan boord wordt geserveerd tot eind 2019.

Welk marketingboek ligt er in je koffer?

Aangezien ik zoveel mogelijk tijd doorbreng met mijn vrouw Suzan en kinderen Teyler (4), Zeger (9) en Willem (11), blijft er weinig leestijd over. Maar het boek dat ik op vakantie heb gelezen, is een absolute aanrader: Feitenkennis, 10 redenen waarom we een verkeerd beeld van de wereld hebben en waarom het beter gaat dan je denkt.

Het mediaseizoen gaat langzaamaan weer van start. Hoe bereid je je daarop voor?

Deze zomer en de komende maanden kun je bijna niet om KLM heen. We zijn een prachtige commercial aan het maken, een documentaire, een Delfts Blauw-huisje, speciale sales-campagnes en uiteraard zullen we op social media flink zichtbaar zijn. Onze honderdste verjaardag zal niet onopgemerkt voorbij gaan.


Viering honderdjarig bestaan KLM met Humberto Tan.


Limited Heineken/KLM 100 jaar-blikje.


Op vakantie met gezin in Marrakech.

 

Lees ook over de zomers van:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken