[De zomer van] Boris Veldhuijzen van Zanten: 'Ik geef toe aan de leegte'

[De zomer van] Boris Veldhuijzen van Zanten: 'Ik geef toe aan de leegte'
  • Algemeen
  • 22 aug 2019 @ 10:37
  • 18265 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Boris Veldhuijzen van Zanten (CEO van The Next Web) geeft deze zomer toe aan de leegte, zowel op werk als op vakantie. 'We hebben een Sim Only-telefoon meegenomen en alleen belangrijke contacten dat nummer gegeven.'

Een aantal maanden geleden werd bekend dat de Financial Times een meerderheidsbelang in The Next Web heeft genomen. Er is niet gek veel veranderd, hoewel beide bedrijven nog wel een beetje aan elkaar moeten wennen. Van Zanten: 'De zomerperiode kwam dus wel op een goed moment, zodat we dit soort zaken in betrekkelijke rust konden aanpakken.'

Van Zanten heeft deze zomer in goed overleg met zijn gezin besloten thuis te blijven. Dat wil zeggen: kamperen in eigen land. De Van Zantentjes hebben een eigen plekje bij de Vinkeveense Plassen zonder water of elektriciteit, waar ze twee weken verbleven. 'We hebben onze telefoons uitgezet en een Sim Only-telefoon meegenomen die drie weken meegaat op een batterij, en wat belangrijke contacten dat nummer gegeven. Het was een heerlijke tijd en heel bijzonder om eens mee te maken hoe het leven is zonder voortdurend een apparaat in je handen te hebben.’

Wat is in deze zomertijd je favoriete merk?

Fjallraven. Ik heb daar ooit een broek gekocht en ben sindsdien fan. Een mooie combinatie van natuur en techniek. Sommige andere buitensportmerken maken alles lelijk en vaag. Alsof je meteen lid bent van een club waar je niet bij wil horen. Fjallraven maakt een wat modernere indruk met een focus op innovatie, maar dan wel innovatie die al decennia geleden is gestart. Ik heb een broek die je twee keer per jaar moet waxen. Het verhaal is dat je dat thuis kunt doen met een strijkijzer, maar leuker is een boswandeling maken en dan boven een vuur je broek verwarmen en ter plekke waxen. De stof is modern en ingenieus, maar die combinatie met avontuur maakt het mooi.


Van Zanten met Fjallraven-broek aan.

Welk marketingboek ligt er in je reiskoffer?

Ik heb genoten van Radical Candor van Kim Scott. Het gaat meer over managen dan marketing, maar de lessen zijn zeer goed toepasbaar op marketing. Authenticiteit wordt steeds belangrijker in marketing en merken bouwen, maar hoe ben je constructief eerlijk, over jezelf maar ook je klanten en partners? Dat is de vraag die in dit boek wordt beantwoord.

Hoe zorg je ervoor dat je productief blijft in deze relatief rustige zomermaanden?

Door zo nu en dan toe te geven aan de leegte. Als je niet kunt slapen en je gaat je ergeren, dan kun je daarna helemaal niet meer slapen. Als je productief wilt zin maar iedereen die je nodig hebt is net op vakantie, dan kan dat frustrerend zijn. Maar die rustige momenten kun je ook gebruiken om op te laden. En dan staar ik graag uit het raam, ga een wandeling maken of eens een broodje eten met iemand die ik weinig spreek. Als je om je werk geeft, denk je er ook over na als je iets heel anders doet - al is het maar onbewust. Je kunt goeie nieuwe inzichten krijgen als je aan het wandelen bent of aan het verbouwen.

Het mediaseizoen gaat straks weer van start. Hoe bereid je je daarop voor?

Eigenlijk vooral door een stapje terug te nemen. Welke activiteiten kan ik staken? Welke meetings hoef ik niet meer bij te wonen? Welke apps en services kan ik afscheid van nemen? Hoe leger mijn agenda, hoe opgeruimder ik me voel en hoe energieker ik begin aan het nieuwe seizoen.


Van Zanten met kids op de achtergrond, bij de Vinkeveense Plassen.

Lees ook over de zomers van:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken