[De zomer van] Nynke van der Berg: 'In Monaco is abundance de maatstaf'

[De zomer van] Nynke van der Berg: 'In Monaco is abundance de maatstaf'
  • Algemeen
  • 20 aug 2019 @ 13:35
  • 19891 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaRetail

Nynke van der Berg, marketing manager bij hotelketen Accor, is net terug van een ‘mini-break’ in Monte Carlo, waar ze een gezin tegenkwam dat al twee jaar lang in hetzelfde hotel verblijft en men in de helikopter stapt alsof het de tram is.

De van oorsprong Franse hotelketen Accor heeft recent Raffles, Fairmont en Swissôtel overgenomen. Met 4.800 hotels wereldwijd richt de keten zich nu op beleving en niet alleen sec op hotelovernachting, wat zich vertaalt in onder meer een nieuw (shirt)sponsorship met voetbalclub Paris Saint-Germain. Rustig is het dus bepaald niet bij Accor, al was het alleen al om het feit dat de zomer in de hotellerie beter bekend staat als hoogseizoen. Als marketing brand manager binnen dit bedrijf is Van der Berg verantwoordelijk voor zes verschillende merken (Sofitel Legend, Sofitel, MGallery, Pullman, Mövenpick en Swissôtel) in de Benelux. 'Voor veel hotels is de zomer inderdaad het hoogseizoen en wordt er op mij als marketeer meer een beroep gedaan dan anders. In deze periode zijn we ook druk bezig met de budgetten voor 2020 en werk ik alweer aan het strategisch marketingplan voor de Benelux voor volgend jaar. Genoeg te doen dus.'


Gelegen op het dak van hotel 'Fairmont Monte Carlo'.

Van der Berg is net terug van een mini-break in Monaco met haar man. De twee zijn beiden werkzaam in de luxe hotellerie en hebben elkaar in 2006 ontmoet bij The Grand in Amsterdam, waar Van der Berg tien jaar lang als marketing manager werkzaam was. 'Je zou denken dat we wel het een en ander hebben gezien als het om luxury lifestyle en tailor-made service gaat, maar Monte Carlo is echt een overtreffende trap. Daar stappen ze in een helikopter alsof het de tram is. Je kijkt er je ogen uit aan de luxe producten die men draagt, bezit of rijdt. Abundance is de maatstaf.' Zo verbleef er in het vijfsterrenhotel waar Van der Berg ook zat een gezin dat eigenlijk op zoek zou gaan naar een huis in Monte Carlo, maar dat is tot op de dag van vandaag nog niet gevonden. ‘Ze wonen namelijk al twee jaar permanent in het hotel. Wel zo comfortabel en makkelijk.' Van der Berg kijkt met een positief gevoel terug op haar tripje. 'Fantastisch om eens zelf helemaal in de watten gelegd te worden, maar ook fijn om weer thuis bij onze dochter in Amsterdam te zijn. De rest van de vakantie gaan we lekker met z'n drietjes weg in eigen land.'

Van der Berg komt er tegenwoordig niet meer aan toe om boeken uit te lezen, dus leest ze veel artikelen online. 'Stukken op Skift bijvoorbeeld, heel reisindustrie-gericht.' Gevraagd naar een marketingboek, kiest Van der Berg voor Marketing Strategy van O.C. Ferrell en Michael Hartline, dat ze vorig jaar voor haar eCornell-studie las. 'Maar ik lees nu eigenlijk alleen boeken als ik op vakantie ben - als dat al lukt tenminste. En omdat je toch iets moet doen in het vliegtuig als er geen wifi is en ik Netflix-afkickverschijnselen begin te vertonen. Maar in dat geval bieden toch eerder magazines als Jan, Nouveau, Vogue en Linda de beste oplossing om een aantal uur te vullen.'


Met man en dochter een dagje uit in eigen land.

 

Lees ook over de zomers van:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken