[Mijn marketing] Thijs Bontje: ‘Om een idee beter te maken, heb je anderen nodig’
- Algemeen
- 7 jan 2021 @ 10:58
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 7 jan 2021 @ 10:58
- Lucas Boon
Thijs Bontje is creatief directeur van reclamebureau N=5 in Amsterdam. Het is op dit moment allemaal wel erg serieus wat merken doen, vindt hij. 'Er mag van mij meer gelachen en bewonderd worden.'
Idee
Het afgelopen jaar was voor mij een bevestiging van wat ik eigenlijk al wist: als creatief heb je anderen in je nabijheid nodig om een idee beter te maken. Op afstand moet je daar drie keer harder aan trekken.
Amper campagne
Ik ben fan van Topo Designs: een klein Amerikaans outdoor-merk á la Patagonia. Maar dan smaakvoller. En ze voeren amper campagne, Instagram is eigenlijk hun enige kanaal.
Eigenzinnig
Ik heb zelf niets met havermelk, maar ik ontkom op de een of andere manier de laatste tijd niet aan de campagnes van Oatly. Volstrekt eigenzinnig in tone of voice en volledig gericht op outdoor. Ik zou er bijna havermelk van gaan drinken!
Nuttige dingen
Als onafhankelijk bureau zijn we bij N=5 niet bezig met ons te ergeren. We steken onze tijd en energie liever in nuttige dingen.
Verleiden
Ik kijk graag naar Amerikaanse bureaus, omdat in die cultuur het merk nog echt wordt gevierd. Verleiden in plaats van vertellen. David Miami en hun werk voor Burger King volg ik bijvoorbeeld graag. In Nederland kijk ik met bewondering naar onafhankelijke bureaus die echt hun eigen handtekening hebben, zoals Herc en We are Pi. Zij maken werk dat ook wat verder van mezelf staat - en dat inspireert.
Lachen
Het is op dit moment allemaal wel erg serieus wat merken doen. Er mag van mij meer gelachen, bewonderd en entertained worden.
Gevoel
Mijn favoriete marketeer is iedere marketeer die, naast de onvermijdelijke onderzoeken en Excel-sheets, ook z'n gevoel blijft vertrouwen en echt ergens voor wil gaan en staan.
Zwelgen
Ik vind het heerlijk om te zwelgen in true crime. Op Netflix, maar ook als het over podcasts gaat. Serial natuurlijk, en De brand in het landhuis. Andere favorieten zijn No such thing as a fish, waarin de makers van het BCC-programma Qi elke week een nieuw weetje ontleden. Heel geestig.
Politiek incorrect
Ik heb sinds kort een abonnement op het Belgische Humo. Een vrij eigenzinnig en satirisch magazine, dat toch toegankelijk is. Echt Belgisch, dus her en der vrij absurd en politiek incorrect. Dat zie je in Nederland te weinig.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing