[Mijn marketing] Thijs Bontje: ‘Om een idee beter te maken, heb je anderen nodig’

[Mijn marketing] Thijs Bontje: ‘Om een idee beter te maken, heb je anderen nodig’
  • Algemeen
  • 7 jan 2021 @ 10:58
  • 21957 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Thijs Bontje is creatief directeur van reclamebureau N=5 in Amsterdam. Het is op dit moment allemaal wel erg serieus wat merken doen, vindt hij. 'Er mag van mij meer gelachen en bewonderd worden.'

Idee

Het afgelopen jaar was voor mij een bevestiging van wat ik eigenlijk al wist: als creatief heb je anderen in je nabijheid nodig om een idee beter te maken. Op afstand moet je daar drie keer harder aan trekken.

Amper campagne

Ik ben fan van Topo Designs: een klein Amerikaans outdoor-merk á la Patagonia. Maar dan smaakvoller. En ze voeren amper campagne, Instagram is eigenlijk hun enige kanaal.

Eigenzinnig

Ik heb zelf niets met havermelk, maar ik ontkom op de een of andere manier de laatste tijd niet aan de campagnes van Oatly. Volstrekt eigenzinnig in tone of voice en volledig gericht op outdoor. Ik zou er bijna havermelk van gaan drinken!

Nuttige dingen

Als onafhankelijk bureau zijn we bij N=5 niet bezig met ons te ergeren. We steken onze tijd en energie liever in nuttige dingen.

Verleiden

Ik kijk graag naar Amerikaanse bureaus, omdat in die cultuur het merk nog echt wordt gevierd. Verleiden in plaats van vertellen. David Miami en hun werk voor Burger King volg ik bijvoorbeeld graag. In Nederland kijk ik met bewondering naar onafhankelijke bureaus die echt hun eigen handtekening hebben, zoals Herc en We are Pi. Zij maken werk dat ook wat verder van mezelf staat - en dat inspireert.

Lachen

Het is op dit moment allemaal wel erg serieus wat merken doen. Er mag van mij meer gelachen, bewonderd en entertained worden.

Gevoel

Mijn favoriete marketeer is iedere marketeer die, naast de onvermijdelijke onderzoeken en Excel-sheets, ook z'n gevoel blijft vertrouwen en echt ergens voor wil gaan en staan.

Zwelgen

Ik vind het heerlijk om te zwelgen in true crime. Op Netflix, maar ook als het over podcasts gaat. Serial natuurlijk, en De brand in het landhuis. Andere favorieten zijn No such thing as a fish, waarin de makers van het BCC-programma Qi elke week een nieuw weetje ontleden. Heel geestig.

Politiek incorrect

Ik heb sinds kort een abonnement op het Belgische Humo. Een vrij eigenzinnig en satirisch magazine, dat toch toegankelijk is. Echt Belgisch, dus her en der vrij absurd en politiek incorrect. Dat zie je in Nederland te weinig.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken