Mercedes trekt reclame terug na kritiek China
- Algemeen
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Commercials
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Redactie MarketingTribune
Mercedes-Benz heeft een reclame met een Chinees model teruggetrokken, nadat er in het Aziatische land kritiek op kwam.
In de reclame draagt het Chinese model make-up die de ogen benadrukt. Volgens de Chinezen heeft de automaker zich daarmee schuldig gemaakt aan westerse stereotypering van Aziatische mensen. Het is niet de eerste keer dat Mercedes in China een dergelijk probleem te voorduren heeft. Eerder werd de Dalai Lama, de geestelijk leider van Tibet, geciteerd in een reclame.
Problemen in China
Mercedes is zeker niet het enige merk dat deze problemen ondervind bij de Aziatische economische grootmacht. H&M, Nike en andere grote (Westerse) kledingmerken waren onder andere betrokken bij de affaire rond katoengebruik in de provincie Xinjiang en de kwestie van de Oeigoeren. Ook Dolce & Gabbana en Christine Dior kwamen onder vuur te liggen doordat de de modellen te stereotyperend waren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers