Mercedes trekt reclame terug na kritiek China
- Algemeen
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Commercials
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Redactie MarketingTribune
Mercedes-Benz heeft een reclame met een Chinees model teruggetrokken, nadat er in het Aziatische land kritiek op kwam.
In de reclame draagt het Chinese model make-up die de ogen benadrukt. Volgens de Chinezen heeft de automaker zich daarmee schuldig gemaakt aan westerse stereotypering van Aziatische mensen. Het is niet de eerste keer dat Mercedes in China een dergelijk probleem te voorduren heeft. Eerder werd de Dalai Lama, de geestelijk leider van Tibet, geciteerd in een reclame.
Problemen in China
Mercedes is zeker niet het enige merk dat deze problemen ondervind bij de Aziatische economische grootmacht. H&M, Nike en andere grote (Westerse) kledingmerken waren onder andere betrokken bij de affaire rond katoengebruik in de provincie Xinjiang en de kwestie van de Oeigoeren. Ook Dolce & Gabbana en Christine Dior kwamen onder vuur te liggen doordat de de modellen te stereotyperend waren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing