Mercedes trekt reclame terug na kritiek China
- Algemeen
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Commercials
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Redactie MarketingTribune
Mercedes-Benz heeft een reclame met een Chinees model teruggetrokken, nadat er in het Aziatische land kritiek op kwam.
In de reclame draagt het Chinese model make-up die de ogen benadrukt. Volgens de Chinezen heeft de automaker zich daarmee schuldig gemaakt aan westerse stereotypering van Aziatische mensen. Het is niet de eerste keer dat Mercedes in China een dergelijk probleem te voorduren heeft. Eerder werd de Dalai Lama, de geestelijk leider van Tibet, geciteerd in een reclame.
Problemen in China
Mercedes is zeker niet het enige merk dat deze problemen ondervind bij de Aziatische economische grootmacht. H&M, Nike en andere grote (Westerse) kledingmerken waren onder andere betrokken bij de affaire rond katoengebruik in de provincie Xinjiang en de kwestie van de Oeigoeren. Ook Dolce & Gabbana en Christine Dior kwamen onder vuur te liggen doordat de de modellen te stereotyperend waren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 230] Ivo Duits - founder Ivono
- Eerste 'unbottled' drankje zet nieuwe standaard voor...
- Onderzoek: Merken zouden meer aandacht kunnen besteden aan het...
- VIA: ‘Bureaus moeten fundamenteel van koers veranderen’
- Cannes Lions 2025: menselijkheid als superkracht
- VIA lanceert AI-tool voor privacyvragen advertentiebranche
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes