Mercedes trekt reclame terug na kritiek China
- Algemeen
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Commercials
- 30 dec 2021 @ 10:23
- Redactie MarketingTribune
Mercedes-Benz heeft een reclame met een Chinees model teruggetrokken, nadat er in het Aziatische land kritiek op kwam.
In de reclame draagt het Chinese model make-up die de ogen benadrukt. Volgens de Chinezen heeft de automaker zich daarmee schuldig gemaakt aan westerse stereotypering van Aziatische mensen. Het is niet de eerste keer dat Mercedes in China een dergelijk probleem te voorduren heeft. Eerder werd de Dalai Lama, de geestelijk leider van Tibet, geciteerd in een reclame.
Problemen in China
Mercedes is zeker niet het enige merk dat deze problemen ondervind bij de Aziatische economische grootmacht. H&M, Nike en andere grote (Westerse) kledingmerken waren onder andere betrokken bij de affaire rond katoengebruik in de provincie Xinjiang en de kwestie van de Oeigoeren. Ook Dolce & Gabbana en Christine Dior kwamen onder vuur te liggen doordat de de modellen te stereotyperend waren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management