[interview] Succesvolle terugkeer van Sensation in uitverkochte Johan Cruijff ArenA

[interview] Succesvolle terugkeer van Sensation in uitverkochte Johan Cruijff ArenA
  • Algemeen
  • 8 jul 2022 @ 11:16
  • 19550 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementContent

Na vijf jaar afwezigheid keerde het legendarische dance-event Sensation op zaterdag 2 juli terug naar de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Een impressie van de nacht, onze special reporter Bas Jansen sprak bovendien Eric Keijer (foto), event director van Sensation. 'Voor ons allemaal is het als coming home.'

Sinds de eerste editie in het jaar 2000 is Sensation een baanbrekend evenement dat de lat voor festival producties voor eens en altijd naar een hoger niveau heeft getild. Het evenement heeft generaties houseliefhebbers, dj's en producers geïnspireerd en blijft de beste nieuwe talenten naar de voorgrond schuiven. Met een spectaculair programma, ultramoderne podium ontwerpen en meeslepende audio-effecten, bood Sensation 2022 bezoekers opnieuw een ongeëvenaarde avond, zoals zij dat van Sensation gewend zijn. Het thema dit jaar luidde  ‘YES’, dat een ode is aan de veerkrachtigheid en positiviteit van het Nederlandse nachtleven. Naast de waanzinnige licht- en pyroshow, al sinds de eerste editie een handelsmerk van Sensation, waren bezoekers onderdeel van een interactieve lichtshow door onder andere de bekende witte dresscode waardoor de kleurrijke lichtshow vrij spel had op de menigte. Om het publiek de saamhorigheid van housemuziek extra te laten beleven hadden zij tijdens de show de mogelijkheid om zich op de mainstage te begeven.

Branded content van Heineken Silver
Sensation ging voor de terugkeer naar de Johan Cruijff ArenA een exclusieve samenwerking aan met Heineken Silver. De samenwerking draagt bij aan de nieuwe frisse uitstraling van het event, dat zich richt op een nieuwe doelgroep. Bij de ingang ontvingen gasten een Heineken Silver LED bandje om hun pols. Door deze LED bandjes werd het publiek onderdeel van een interactieve lichtshow en gingen zij volledig op in de show. Om de samenwerking met het biermerk te vieren was er dit jaar een gloednieuwe Silver stage in de Deluxe area te beleven. Bij deze extra stage werd het publiek getrakteerd op performances van dansers, een unieke licht- en videoshow en een aparte programmering. Hier konden bezoekers een uur langer doorgaan en de hele nacht dansen op de muziek van onder meer Biscits, Dombresky, La Fuente, Martin Ikin en Raynor.
(PvWK)
 

INTERVIEW met Eric Keijer, event director van Sensation

BJ: Kun je je even voorstellen. Wat heb je zelf met marketing?

EK: 'Ik ben Eric Keijer, event director van Sensation en ik zit al 30 jaar in het vak in allerlei verschillende hoedanigheden. Vanaf 2000 ben ik eigenlijk al betrokken bij Sensation. En wat ik zelf met marketing heb: merken kom je natuurlijk in de evenementen industrie heel veel tegen op allerlei vlakken. Denk aan onze sponsoren maar ook natuurlijk aan de ticketsales. En aan ons eigen merk dat we op een bepaalde manier positioneren in de markt.'

Kun je dit merkenbouwen nader toelichten en ben je daar zelf verantwoordelijk voor? Of heb je hier een team voor zitten?

'Ik heb verschillende teams op verschillende afdelingen, dus we hebben ook een dedicated team dat de marketing doet. We hebben een team dat technische productie doet. We hebben een team dat sponsoring doet en uiteindelijk ik de spil tussen die teams. Dus inhoudelijk ben ik overal bij betrokken, maar niet tot in de details. Het marketingteam werkt samen met het sponsor-team, op zoek naar relevante en passende partnerships. Zij gaan de gesprekken met diverse partijen aan en komen dan terug met voorstellen en concepten. Hoe we deze vervolgens kunnen integreren in het evenement, proberen we dan samen met de creatievelingen en alle betrokkenen uit te werken.'

Hoe bijzonder is dat Sensation weer plaatsvindt?

'Heel bijzonder. Maar liefst vijf jaar zijn we niet in de Johan Cruyff ArenA, onze thuisbasis, geweest. De hele wereld is in die tijd veranderd. We hebben hier vanaf 2000 tot en met 2017 shows gedaan. Negentien stuks, in achttien jaren, want we hebben een keer een jaar dubbel gedraaid (met Sensation White en Sensation Black, red.). Dit is leuk thuiskomen. We hebben weer een hele hoop nieuwe mensen in ons eigen team. De helft daarvan heeft nog nooit een Sensation meegemaakt, kan je nagaan. Ik heb al negentien edities in Nederland meegemaakt en ben internationaal met het evenement in zo'n 35 landen geweest... wow. Ik ben geloof ik het enige personeelslid dat sinds de oprichting van Sensation hier nog werkt. Voor ons allemaal is het een beetje "coming home".'

Hoeveel gasten zijn er in de Arena as we speak? En wat is nieuw dit jaar?

'Er zijn nu bijna 40.000 mensen binnen. Ja, full house dus. Leuk! Wat nieuw is, is het publiek natuurlijk vooral. Ik zie heel veel mensen die hier nog nooit zijn geweest, ongeveer de helft komt voor de eerste keer naar Sensation. Op het technische vlak hebben we ook een aantal stappen vooruit gemaakt. De wereld is qua technische mgelijkheden natuurlijk ook heel snel doorontwikkeld. We hebben een heel vet nieuw video- en geluidssysteem. Dit alles natuurlijk wel weer in het vertrouwde witte jasje. Ook het nieuwe publiek kan vanavond ervaren hoe dat legendarische Sensation nou precies was. En is!'

Vind je dat Sensation een wat ouder imago heeft? Of richten jullie je ook wel bewust op een jonger publiek?

'Ja, dat hebben we nu juist gedaan. We hebben ons enerzijds gericht op een jongere doelgroep. Maar we zijn ook heel trots op onze oude doelgroep. Mooi om te zien dat al die mensen weer willen komen, maar het is natuurlijk ook goed en leuk om een nieuwe doelgroep aan te boren. Toen ikzelf jong was, bestond dit soort evenementen nog niet, want ik ben zelf zou je kunnen zeggen een oude man: 51, haha. Top dat Sensation nu voor alle generaties toegankelijk is! We bieden met Sensation eigenlijk voor ieder wat wils. We hebben veldkaarten. We hebben de panorama entree, waar je kan eten en drinken. We hebben kaarten voor skyboxen, we hebben VIP tafels. We hebben "gewone"en luxe kaartjes: voor elk budget is er iets. Dat is het mooie.'

Volgend jaar weer in de Johan Cruijff Arena of zitten we volgend jaar in de Kuip bij wijze van?

'Wij gaan nu gewoon focussen op dit evenement vanavond en daarna kijken we verder.'

Waar moeten merken aan voldoen, die een partnership met Sensation beogen?

'Ze moeten vooral de ervaring van de bezoeker verrijken, die staat bij ons altijd voorop. We proberen diverse samenwerkingen uit. Bij voorkeur met diverse merken die niet tegenstrijdig met elkaar zijn. We proberen met die partners iets extra's te bieden aan het publiek, in plaats van het label of een logootje aan de gevel te schroeven. Dit jaar doen we dat bijvoorbeeld met Heineken Silver, door een eigen exclusieve ruimte in te richten en hen mee te nemen in een aantal van de vele showmomenten op mainstage. We hebben tijdens eerdere Sensation-edities gemeten dat merken veel beter blijven hangen bij het publiek als zij echt actief iets doen, in plaats van de sfeer te laten bepalen door het leveren van biertappen. We zouden ons sponsor-palet graag uitbreiden met meerdere merken. Als die op Sensation mooi naast elkaar kunnen bestaan en voor het publiek ook echt iets extra's kunnen bieden, dan is dat wat ons betreft natuurlijk helemaal goed.'

OK we call it a wrap. Let's party! 
(BJ)

Over Sensation
Sensation werd in 2000 opgericht door ID&T grondlegger Duncan Stutterheim. In 2001 werd de eerste editie Sensation White georganiseerd, waarbij iedereen in het wit gekleed kwam feesten. Daarna verkocht Sensation Amsterdam ieder jaar steevast uit met ruim 40.000 bezoekers. De unieke en spectaculaire shows en optredens van wereldberoemde artiesten waaronder Tiësto, Sven Väth, Carl Cox, Armin van Buuren, Paul van Dyk, David Guetta en Sebastian Ingrosso maakten het event tot een groot internationaal succes. Sensation vierde successen in tientallen landen op vijf continenten en kreeg daardoor de titel ‘The World’s Leading Dance Event’.


Bekijk de teaser Sensation 2022 hieronder.
Lees ook: Sensation: de ondergang en opkomst van het hagelwitte dancefeest



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken