#rekenafmetfraude maakt klanten ABN Amro bewust van kans op fraude

#rekenafmetfraude maakt klanten ABN Amro bewust van kans op fraude
  • Algemeen
  • 31 mei 2023 @ 08:16
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders maakt geen gebruik van de mogelijkheden die banken bieden om het oplichters moeilijker te maken. Reden voor ABN Amro om met de campagne #rekenafmetfraude aandacht te vragen voor het risico op bankfraude.

Uit het onderzoek dat Ipsos uitvoerde in opdracht van de bank blijkt dat 23% van de Nederlanders  zowel geen pas- als daglimiet ingesteld op de betaalrekening om het oplichters moeilijker te maken. 72 procent van de Nederlanders geeft aan zich in meer of mindere mate zorgen te maken om slachtoffer te worden van online oplichting. Van de Nederlanders die zowel een dag- en paslimiet hebben ingesteld (53 procent), geeft 80 procent aan zich hierdoor veiliger te voelen. Ook laat het onderzoek dus zien dat het overgrote deel hierdoor geen hinder ervaart bij bijvoorbeeld het pinnen of overboeken van grote bedragen. ABN Amro wil door middel van de voorlichtingscampagne #relenafmetfraude mensen helpen zich beter tegen oplichters te wapenen door hen te stimuleren zelf de beschikbare beveiligingsmaatregelen te gebruiken en zo de schade van online oplichting te beperken. Met als doel niet alleen hun geld te beschermen, maar ook zichzelf een vervelende ervaring te besparen wanneer ze per ongeluk toch in trucs trappen, zoals een phishing mail, sms of telefoontje van oplichters. Op die manier hoopt de bank het aantal fraudeslachtoffers te verminderen en de financiële schade van online oplichting voor diens klanten verder te beperken.

‘Online criminaliteit en fraude is een groeiend probleem, waar helaas nog steeds veel Nederlanders het slachtoffer van worden”, aldus Neiske Ritsma, projectleider Fraude & Veilig Bankieren bij ABN AMRO. “Het instellen van een dag- en paslimiet of betaalalert kan het internetcriminelen net wat moeilijker maken om iemand in korte tijd zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Maak daarom de afweging wat je bereid bent te doen om je rekening extra te beveiligen zonder daar hinder van te ondervinden. De veiligheidsmaatregelen blijken in de praktijk namelijk zelden beperkend en kunnen ook op ieder moment weer teruggezet worden, bijvoorbeeld als je van plan bent een grote uitgave te gaan doen.’

Digitale veiligheid
Het zelf extra beveiligen van je computer of mobiel door middel van beveiligingssoftware lijkt onder Nederlanders goed ingeburgerd: 87 procent geeft aan dit te gebruiken. Andere vormen blijven nog achter. Zo maakt 65 procent van de Nederlanders gebruik van tweestapsverificatie voor online diensten zoals e-mail, WhatsApp en sociale media account. Zoek-mijn-telefoon is door 58 procent ingesteld. Het verlagen van een paslimiet of het instellen van een daglimiet is door respectievelijk 65 procent en 67 procent van de Nederlanders ingesteld.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
- 23 procent van de Nederlanders heeft geen dag- en paslimiet op bankrekening(en) ingesteld
- Ruim de helft van de mensen (53%) heeft zowel de pas- als de daglimiet ingesteld
- 80 procent van de mensen die dag- en/of paslimiet op bankrekening(en) ingesteld hebben, voelt zich hierdoor veiliger
- 70 procent van de Nederlanders die een dag- en/of paslimiet hebben ingesteld op hun betaalrekening(en), ondervindt daar geen praktisch ongemak van
- Twee derde van de Nederlanders geeft aan dat het wel echt nodig is om je betaalrekening extra te beschermen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken