
Brainvine lanceert AI-gedreven Fashion Studio
Brainvine introduceert met Fashion Studio een nieuwe AI-gedreven oplossing die de klassieke modelfotoshoot grotendeels overbodig maakt. De tool stelt e-commercemarketeers in staat om direct vanaf hun computer hoogwaardige modebeelden te creëren, zonder fysieke modellen, locaties of producties.
![[onderzoek] Gen Z vraagt om nieuw werkmodel](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Gen Z vraagt om nieuw werkmodel
Gen Z verandert de werkvloer in hoog tempo. Dit blijkt uit nieuw landelijk onderzoek van IWG onder 1005 Nederlandse hybride werknemers. De data laat zien dat jongere medewerkers andere verwachtingen hebben rond flexibiliteit, werkplekkeuze en productiviteit met effecten op het employer brand.

PIM transformeert prijsuitreiking tot marketingkennisfestival
Tijdens het vernieuwde PIM Marketingkennisfestival werd de Vrije Universiteit Amsterdam dinsdag omgetoverd tot ontmoetingsplek waar marketingliteratuur, debat en praktijk elkaar kruisten. Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) greep de jaarlijkse boekverkiezing aan voor een inhoudelijke heruitvinding van het format. Naast de prijswinnaars stonden ook actuele thema’s voor marketeers centraal: AI, klantgerichtheid, duurzaamheid en inclusie.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #8 met Goodoo-founder Roderick Verplanken
Hoe herontdek je een klassiek product en maak je het beter – voor mens én planeet? In de achtste aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Roderick Verplanken, co-founder van Goodoo – een gecertificeerde B Corp die ijs opnieuw uitvindt.

Nieuw handboek doorbreekt taboe menopauze
Slechts een fractie van de leidinggevenden spreekt met werknemers over de menopauze, terwijl de impact op werk en welzijn aanzienlijk is. Dat constateren bioloog Anneke Valk en onderzoeker vrouwengezondheid Filip De Groeve in 'Zwijgverzuim – Menopauze op de werkvloer', het eerste boek dat de overgang expliciet uitlegt aan managers en HR-leiders. Het boek moet organisaties helpen een blinde vlek in vitaliteit en leiderschap aan te pakken.

Doneren als slimme marketingstrategie
Met CauseCompany.com wil oprichter Marcel Landeweerd sociaal ondernemen uit het idealistische hoekje trekken. Zijn platform helpt bedrijven donaties te koppelen aan marketingdoelen, van meer reviews tot nieuwsbriefinschrijvingen. ‘Je kunt geld verdienen én de wereld een beetje beter maken.’
![[interview] WWF CMO Amcke Becker over 'Adopteer een dier'](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] WWF CMO Amcke Becker over 'Adopteer een dier'
'Op zoek naar dat ene bijzondere cadeau of wil je iets speciaals doen voor jouw lievelingsdier? Adopteer dan symbolisch een tijger, olifant, orang-oetan of zeeschildpad', pitcht het WWF met een nieuwe marketingactie deze feestdagen. Het blijkt de voorloper van een flinke herpositionering. In gesprek met CMO Amcke Becker. 'We willen mensen opnieuw raken in het hart, met verwondering, liefde voor natuur en hoop.'

‘De echte impact van marketing zit in leiderschap, niet alleen in campagnes’
Sinds mei 2025 is Maaike Klijberg Marketing Director Nespresso Nederland. Een nieuwe titel, maar zeker geen onbekende binnen het bedrijf. Klijberg werkt al sinds 2019 bij Nespresso en maakte de afgelopen jaren naam als Customer Director, verantwoordelijk voor customer experience, customer satisfaction en data & insights, voor zowel consumenten als zakelijke klanten.
![[interview] Marketeer Ilse Kaljee over nieuwe Centraal Beheer-film met streamende oma](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Marketeer Ilse Kaljee over nieuwe Centraal Beheer-film met streamende oma
Centraal Beheer start deze maand een campagne om het bewustzijn over pensioen te vergroten. Hierover praten we verder met Ilse Kaljee, marketingcommunicatie lead bij Centraal Beheer (foto).

Tien marketingtrends in 2026 volgens Kantar
In het jaarlijkse rapport Marketing Trends 2026 identificeert marktonderzoeksbureau Kantar tien ontwikkelingen die de marketingpraktijk in het komende jaar zullen vormgeven. Volgens Kantar staat de sector aan het begin van een nieuw tijdperk waarin technologie, creativiteit en maatschappelijke relevantie samengaan.

Marketingfacts lanceert digitale hoofdredacteur AImke
Marketingfacts, onderdeel van BBP Media en ‘zusje’ van MarketingTribune, daagt met een experiment de conservatieve journalistiek uit en lanceert ‘AImke’: een digitale kloon van hoofdredacteur Imke Walenberg. Deze AI-versie van de redactiechef is gebouwd op de kennis uit het ‘Marketingfacts Jaarboek 2025’ en fungeert als sparringpartner voor marketeers, studenten en hun vakdocenten, en nieuwsgierige professionals.

Patagonia onthult eerste impactrapport
Patagonia presenteert haar eerste 'Work in Progress Report', een uitgebreid impactrapport dat laat zien hoe het outdoorbedrijf zijn bedrijfsvoering inzet om oplossingen te bieden voor de klimaat- en ecologische crisis. Het is het eerste rapport sinds de wijziging van de eigendomsstructuur drie jaar geleden.

Vakanties: vroegboeken start steeds vroeger
Steeds vaker boeken Nederlanders hun zomervakantie al vóór of in oktober, blijkt uit nieuw onderzoek. Waar de piek van vroegboekingen een paar jaar geleden nog in januari lag, schuift dit moment nu flink naar voren.

Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
Tijdens de uitreiking van de Effie Awards op 13 november zijn twintig marketingcases bekroond met een Effie. Twee campagnes ontvingen goud: de langlopende merkcase van Kruidvat en Albert Heijns feelgood-kerstcampagne Whamster!. Daarnaast werden zes zilveren en twaalf bronzen Effies uitgereikt. Opvallende veelwinnaars dit jaar zijn Odido, Kruidvat, Stichting ALS Nederland en Texels.

Cannes Lions vernieuwt Awards 2026
Het Cannes Lions International Festival of Creativity introduceert in 2026 ingrijpende updates aan de Lions Awards. Met de introductie van de nieuwe Creative Brand Lion wil de organisatie merken belonen die niet alleen creatieve output realiseren, maar vooral de interne systemen en culturen bouwen die baanbrekende creativiteit structureel mogelijk maken. De wijzigingen worden doorgevoerd voordat de inzendingen op 15 januari 2026 openen.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Hoe creëer je een nieuwe inkomstenbron voor cacaoboeren én ga je voedselverspilling tegen? In de zevende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Lars Gierveld, co-founder van Kumasi Drinks.

Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
Stichting Reframe, die zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in de marketingcommunicatie-industrie, heeft een bestuurswissel aangekondigd. Baba Touré en Ahmed Ait Moha treden terug uit het bestuur. Yvonne Prins (l), Co-Founder van Mad Mojo, neemt per direct het voorzitterschap over. Daarnaast versterkt Ikrame Azaaj (r), teamleider bij MWM2, het bestuur als verantwoordelijke voor de pijler Research.

Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
Paulien Cornelisse heeft met 'De verwarde cavia - Terug op kantoor' de NS Publieksprijs 2025 gewonnen. Deze opvolger van haar eerdere succes 'De verwarde cavia' uit 2016, werd door het publiek verkozen tot Boek van het Jaar na een spannende strijd met de nummer twee. Cornelisse kreeg ruim 25 procent van de 133.454 uitgebrachte stemmen – een recordaantal ten opzichte van vorig jaar.

De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
Interpolis toont hoe gedragsverandering onderdeel kan worden van een merkstrategie. In plaats van te overtuigen via campagnes, kiest de verzekeraar voor gedragsinzichten die echt effect hebben. Gedragswetenschapper Patty Jansen ontwikkelde de gedragsladder: een wetenschappelijk onderbouwde methode die mensen stap voor stap begeleidt naar veiliger gedrag.

KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
De zegetocht van de in Nederland gemaakte campagne 'Stukje van mij' is nog niet ten einde. De KPN-campagne is tijdens de prestigieuze Global Sabre Awards uitgeroepen tot de beste PR campagne wereldwijd.
![[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring
41% van de Nederlanders wil vóór eind 2025 nog een bijzondere ervaring meemaken, blijkt uit onderzoek van Mastercard. Ruimte daarvoor is er: bijna de helft heeft nog minimaal een week aan vakantiedagen over.

Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
De consument van 2026 heeft zorgen maar is ook doelgericht: elke aankoop moet zijn plek verdienen. Dat blijkt uit het nieuwe Nielsen Consumer Outlook 2026 rapport, waarin de onderzoekers een beeld schetsen van een wereld vol economische onzekerheid en technologische verschuivingen.

AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
De organisatie van de AMMA Awards neemt een opmerkelijke stap richting transparantie en toegankelijkheid. Al vanaf 3 november zijn de inzendcriteria voor de editie van 2026 te bekijken en te downloaden via amma-awards.nl. Daarmee krijgen bureaus en adverteerders ruim twee maanden extra voorbereidingstijd vóór de officiële inzendperiode op 5 januari start.

Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) lanceert in samenwerking met Earforce – Podcastfactory een nieuwe podcastreeks rondom de SAN Accenten, de jaarlijkse vakprijzen van, voor en door adverteerders. De reeks wordt gepresenteerd door Dick van der Lecq en gaat in december 2025 van start.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder Janina van der Drift
Hoe maak je de zuivelindustrie diervriendelijker én eerlijker voor boeren? In de zesde aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Janina van der Drift, oprichter van Kalverliefde.

'Campagnedrukwerk steeds groener'
Politieke partijen stappen dit verkiezingsseizoen massaal over op duurzamer campagnemateriaal. Hogere kosten nemen partijen daarbij voor lief, signaleert althans Drukbedrijf, een van Nederlands grootste online drukkers.

Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met Daan
In de nieuwe Albert Heijncampagne met brand character Daan wordt volop ingezet op maaltijdgemak. De campagne start maandag en sluit aan op de vernieuwing van het versplein in meer dan 500 winkels. Het assortiment is tevens vergroot met onder meer verse Aziatische producten, stoomgroenten, pureersauzen en verse maaltijden.

Reizen draait in 2026 om technologie, zelfexpressie en persoonlijke mijlpalen
Volgens Booking.com draait reizen in 2026 volledig om individualiteit. De tiende editie van het jaarlijkse wereldwijde trendonderzoek – gebaseerd op data van ruim 29.000 reizigers uit 33 landen – toont aan dat technologie, emoties en persoonlijke voorkeuren het reisgedrag sterk beïnvloeden.
![[mediabazen] UM: Klaartje Kuypers](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] UM: Klaartje Kuypers
Toen Sifan Hassan na haar olympische record werd gefeliciteerd, haastte ze zich om te zeggen dat het niet alleen háár prestatie was. Het goud, zei ze, was óók voor haar coach, haar medisch team, de begeleiders die haar dag en nacht bijstaan. Is dat bescheidenheid? Of gewoon de obligate beleefdheid die bij topsport hoort?

TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
In aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) presenteren TicketSwap en ADE gezamenlijk een grootschalig onderzoek naar het veranderende gedrag van jonge evenementbezoekers. Het rapport Inside the Future of Live Events: Backstage with Gen Z werpt nieuw licht op wat Generatie Z beweegt – van sociale media en ticketgedrag tot beleving, inclusiviteit en merkactivaties.

Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Een boom planten waarvan je weet dat je nooit zelf in de schaduw zult rusten. Dat beeld gebruikt Alexander Ebbing wanneer hij uitlegt waarom hij samen met zijn vader Jan het bedrijf Ebbing Tides oprichtte. Het jonge familiebedrijf zet in op natuurherstel op zee en de opschaling van zeewiercultivatie. Een niche waar nog nauwelijks een verdienmodel voor bestaat, maar waar volgens Alexander de sleutel ligt voor een duurzame toekomst.

‘Onze echtheid koesteren en daar een toekomstbestendig merk omheen bouwen’
Joyce Veekman is sinds eind 2023 directeur marketing en communicatie bij Sanquin, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de bloed- en plasmavoorziening én toonaangevend wetenschappelijk onderzoek doet op het gebied van bloed. Sanquin speelt een cruciale rol in de gezondheidszorg, met duizenden vrijwilligers die bloed of plasma doneren en daarmee letterlijk levens redden.

Gen Z vecht vaak tegen microstress
Bijna negen op de tien Nederlandse Gen-Z’ers hebben te maken met microstress: kleine momenten van spanning die zich opstapelen tot een constante druk. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Mars Wrigley, producent van onder meer Extra en Hubba Bubba.

Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
In het Van Abbe museum Eindhoven is de design-expo 'Bridging Minds' t/m 18 januari 2026 geopend. De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om via 100 werken de verbindende kracht van ontwerp te ontdekken. Opmerkelijk: de veelbekroonde Sweetie-campagne is hiervoor geselecteerd.

Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
Tijdens de eerste editie van de 'Avond van de Gastvrijheid' op 14 oktober is de nieuwe stadsprofilering van Groningen officieel gelanceerd. Daarmee heeft de stad een herkenbare plek gekregen binnen het overkoepelende Merk Groningen – met een identiteit die past bij het karakter van de stad: eigenzinnig, energiek en met lef.

‘Relevantie draait om bijblijven en flexibiliteit’
Merken die vandaag relevant willen blijven, moeten niet alleen technologie zoals AI omarmen, maar ook begrijpen hoe nieuwe generaties informatie consumeren. Dat stelt Cecile Missildine, head of EMEA van communicatiebureau Archetype. Volgens haar maakt AI bureaus niet overbodig, maar vergroot het juist hun strategische waarde. ‘De echte toegevoegde waarde zit in interpretatie, nuance en vertrouwen’, zegt ze. ‘Wie Gen Z negeert, loopt het risico straks simpelweg niet meer te bestaan.’
![[marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes notarissen: 'Marketing zorgt voor onderscheid'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes notarissen: 'Marketing zorgt voor onderscheid'
In onze serie [marketeer] vandaag Geert Janssen MRE MBA, wiens 'Maes' als een der eerste notariskantoren in Nederland stevig inzette op marketing en daar nu de vruchten van plukt. ‘Vroeger was adverteren vies. Dat “heurde” niet.' Nu plaatst Maes onder andere bus- en lichtmastreclames voor zijn merkbekendheid.

‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

OOH groeit door met AI en emotie
Dentsu Benelux presenteert het nieuwe OOH Trendrapport 2025, waarin de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de Out-of-Home-branche worden samengebracht. Het rapport is opgesteld in samenwerking met JCDecaux, Artemis Academie, Raul & Rigel, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Media, en schetst een toekomstbeeld van een mediakanaal waarin technologie, data en creativiteit steeds meer samensmelten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Tien marketingtrends in 2026 volgens Kantar
- Vakanties: vroegboeken start steeds vroeger
- Marketingfacts lanceert digitale hoofdredacteur AImke
- [interview] Marketeer Ilse Kaljee over nieuwe Centraal...
- Hoe een lokaal verhaal met nationale impact zorgt voor een...
- [column] Waarom marketeers dringend moeten leren dansen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

