Belang van online marketing in de zorg neemt toe

Belang van online marketing in de zorg neemt toe
  • Algemeen
  • 5 jun 2014 @ 11:30
  • Link
  • Medical Digitals
    Medical Digitals

    online marketing bureau
    Medical Digitals
  • ZoekmachineInnovatieZelfzorgSocial media

Waar patiënten vroeger vooral vertrouwden op het advies van hun arts of specialist, gaat men tegenwoordig zelf online actief op zoek naar antwoorden. Vanwege het grote online aanbod van informatie is het het vinden van antwoorden op medische vragen tegenwoordig makkelijker dan ooit.

Er zijn tal van fora, platforms en websites te vinden over de meest uiteenlopende aandoeningen en de medicatie ervan. Maar het internet wordt niet alleen door de patiënten regelmatig geraadpleegd, ook medische professionals wenden zich steeds vaker tot de informatie die online beschikbaar is.

Tendens
Dat patiënten online op zoek gaan naar medische informatie is een tendens die al enige tijd geleden is ingezet, maar nog steeds groeiende is. Patiënten zijn mondiger geworden en vragen hun arts of specialist om een specifieke behandeling of geneesmiddel waarover ze hebben gelezen. Het wordt voor bedrijven in de medische, zorg en farma sector dan ook steeds belangrijker om producten en diensten goed online te profileren en gevonden te worden tussen de grote hoeveelheid informatie die digitaal beschikbaar is.

Daarbij dient rekening gehouden te worden met de beperkingen die worden opgelegd aan farmaceuten binnen de Gedragscode Geneesmiddelenreclame, de Leidraad Informatie UR-Geneesmiddelen en de Code Publieksreclame voor Geneesmiddelen. Ook de beperkingen die gelden voor producenten van diagnose- of behandelingstechnieken dienen in acht genomen te worden.

Door gericht online campagne te voeren rondom relevante zoekwoorden kan je als bedrijf in de medische, zorg of farmaceutische sector de juiste informatie aan de doelgroep aanbieden en een goede eerste indruk maken. Er zijn verschillende manieren om hiermee aan de slag te gaan wat vraagt om een gedegen en geïntegreerde online aanpak.

Web platform/web app/mobiele app
Door het ontwikkelen van informatieve, eigentijdse websites en apps over een ziektebeeld, kunnen patiënten worden voorzien van informatie waar ze naar op zoek zijn. Een html-omgeving alleen is echter niet voldoende. Content marketing – het produceren van relevante content die voldoet aan de behoefte van de doelgroep – kan ervoor zorgen dat de boodschap op de juiste manier bij hen overkomt.

Zoekmachine-optimalisatie
Daarnaast is het belangrijk dat de aangeboden informatie goed te vinden is in Google en andere zoekmachines. Dit is de plek van waar de meeste mensen hun zoektocht naar informatie starten. Door organisch hoog te scoren of betaald een interessante positie te hebben op de juiste keyword combinaties, wordt er veel traffic naar de website gegenereerd.

Social media
Door actief op social media aanwezig te zijn in een community over een bepaald ziektebeeld kunnen farmaceutische bedrijven, fabrikanten en leveranciers van diagnostische en behandelingsproducten van extra betekenis zijn voor hun eindgebruikers. Social media marketing is een klantvriendelijke manier van informatieverstrekking waarmee wordt ingespeeld op een sterke trend die zich voltrekt. Daarbij is de drempel om vragen te stellen over het product erg laag en kan de patiënt op een makkelijke manier zijn ervaringen delen.

Daarnaast is het interessant om invloedrijke personen binnen de doelgroep met een grote lezersschare te laten schrijven over het onderwerp. Zij worden vaak gezien als betrouwbare personen. Influential marketing is daarom een effectieve vorm van online marketing.

Medische professional
Ook de medisch professional gebruikt het internet dagelijks. Men zoekt naar informatie over collega’s, foto’s van symptomen of meer achtergrondinformatie over onderwerpen waar ze meer van af willen weten. Ook hier zijn diverse technieken om de informatie van de producent via de digitale weg onder de aandacht te brengen. Denk aan mailings, platforms of fora voor professionals en LinkedIn-groepen.

De zorg en welzijn-sector kan zijn dienstverlening door de inzet van online middelen sterk verbeteren. Door de patiënt op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien, kan men van meerwaarde zijn voor haar doelgroep.

Online marketingbureau Be Socialized heeft een toegewijde divisie opgezet voor deze medische vraagstukken: Medical Digitals. Zij zijn bekend met de mogelijkheden die online marketing biedt en hebben veel ervaring met uiteenlopende projecten in deze branche. Het portfolio is gevuld met meerdere klanten in de medische, zorg en farmaceutische sector en producten van behandelingstechnieken.

Medical Digitals

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken