Miedema (Sanoma): Marketeers zien steeds vaker de positieve impact van live events

Miedema (Sanoma): Marketeers zien steeds vaker de positieve impact van live events
  • B2b
  • 9 jul 2018 @ 10:11
  • 16186 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Evenement

Morgen is alweer de 3e editie van de The Experience Conference. Organisator is de 15-jarige IDEA. We bellen daags voor het event met enkele sprekers, vandaag met Mark Miedema, director Events bij Sanoma.

Staat live communicatie inmiddels voldoende op de kaart bij de marketeer?  

'Wat mij betreft nog steeds te weinig. Wel zie ik  dat steeds meer marketeers inzien wat de positieve impact van live communicatie voor hun merk/product/dienst kan betekenen. Er is ook een groep die het in overweging neemt maar die zich laat afschrikken door de tijd/energie die je er in moet steken om iets goeds neer te zetten. Dat is toch wel vaak intensiever, complexer en ook confronterender dan een campagne waarvoor je andere kanalen inzet. Daar ligt dan ook een mooie kans voor onze beroepsgroep. Om nadrukkelijker op zoek te gaan naar de ‘twijfelaars’ en hen te ontzorgen en te begeleiden.’

Wat is in jouw ogen de belangrijkste meerwaarde van een event?

‘De belangrijkste meerwaarde is dat je écht in contact met je doelgroep komt. Dat je direct te horen krijgt wat mensen van je merk/product/dienst vinden. En dat je als merk/product daarom ook heel goed in staat bent om te laten zien wat je doet, waar je voor staat en wat je kan. Dat je het, als je dat wilt, zelfs daar ter plekke direct kan verkopen. En bovenal dat consumenten zelf aangeven dat van alle mogelijkheden die er zijn zij een ‘boodschap’ die via deze weg wordt overgebracht het hoogst waarderen.’

Wat is voor mensen in deze tak van sport een absolute uitdaging de komende jaren?

‘Met een hele mooie productie, een event wat onderscheidend en interessant genoeg is, heb je een basis om het juiste publiek in de juiste aantallen te enthousiasmeren. Op voorwaarde dat je voldoende goed in staat bent om de gewenste doelgroep op de juiste wijze te bereiken. En als dat dan lukt dan heb je een heel mooi haakje voor bedrijven gecreëerd om marketingcommunicatie te bedrijven. Niet alleen door deelname aan het live event zelf, maar zeker ook aan het hele traject voor, tijdens en na het event. Denk aan extra communicatiemiddelen, denk aan data verzamelen, denk aan traffic realiseren naar andere plekken na het event, en dan laten zien wat het heeft opgeleverd en of het gedaan heeft wat het moest doen. Daarmee kan de impact heel veel malen groter worden dan alleen de impact van het event. Dit alles, want het een hangt dus echt samen met het andere, op een steeds betere en effectievere wijze doen, is volgens mij de grote uitdaging.’

Waarom moeten mensen naar TEC komen?

‘Op TEC wordt de branche met elkaar in contact gebracht. Hier komen de mensen die dagelijks met dit vak bezig zijn. Zowel aan de klant- als aan bureauzijde. Hier wordt kennis gedeeld en creativiteit getriggerd. TEC is een moment waarop dat samenkomt. Waar kennis gedeeld kan worden. Ik denk dat er voldoende mogelijkheden in de markt zijn en ruimte is om elkaar vooral te helpen op het vlak van dit middel in de marketingcommunicatiemix. Daar valt nog veel te winnen. Laten we elkaar vooral helpen om dat te doen.’

The Experience Conference, 10 juli 2018 Zie hier voor meer inormatie en kaarten.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken