[rondvraag] 'Overal zit talent, maar dat wordt niet altijd gezien, laat staan ontwikkeld'

[rondvraag] 'Overal zit talent, maar dat wordt niet altijd gezien, laat staan ontwikkeld'
  • B2b
  • 3 jul 2019 @ 08:52
  • 8957 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Educatie

De redactie van MarketingTribune greep de kans een aantal marketeers te spreken tijdens Nima Marketing Day en vroeg hen naar hun verwachtingen, ervaringen, belangrijkste take-aways én naar de stand van zaken op het gebied van talentonwikkeling binnen het eigen bedrijf.

Tamara Mom, marketeer klantbeleving van De Volksbank met collega Marleen Hendriksen, marketeer SNS Bank

Voor Marleen Hendriksen SMP en marketeer SNS Bank is dit al de 3e editie van NMD die zij bezoekt. Ze weet dus wat ze kan verwachten: ‘Inspiratie opdoen, dagje buiten spelen, werken aan mijn helicopterview en natuurlijk netwerken.’ Over de organisatie is zij prima te spreken: ‘Toplocatie en prima per auto en OV bereikbaar. Zowel van het station als van de tweede parkeerplaats - waar ik moest staan omdat ik aan de late kant was - rijdt er de hele dag een pendelbus. Maar lopend is overigens ook prima te doen!’ Gevraagd naar de belangrijkste take-aways benoemt zij Shopping Minds over digital marketingplatformen en hoe je de klant kunt volgen en op maat bedienen. Maar ook Vodafone Ziggo was herkenbaar; herkenbaarheid en openheid blijken vandaag het meeste enthousiasme bij de bezoekers van NMD op te roepen.

War on talent: Eigen opleidingsbudget

Binnen SNS is er veel aandacht voor talentontwikkeling. Elke medewerker heeft zijn eigen opleidingsbudget en Hendriksen is dan ook SMP, volgt Masterclasses bij Nima, heeft een opleiding Gedragsverandering gevolgd. Sinds kort is er intern een Marketing Academy opgezet: voor en door collega’s.

 

Tamara Mom is marketeer klantbeleving bij De Volksbank en een Nima Marketing Day-veteraan. Het is haar 3e editie als bezoeker en 2e als spreker. ‘Openingskeynote Tom Goodwin was heel inspirerend en zette ons op scherp voor de dag met de mythes die hij doorbrak.’ Verder zijn haar verwachtingen ook uitgekomen. Ze had een aantal interessante sprekers op het programma staan en die hebben het allemaal waar gemaakt. ‘Tikkie met name was heel inspirerend. Zo’n hoge NPS, ik kan het bijna niet geloven. Ik realiseerde me niet hoe sterk dat merk is geworden in zo’n korte tijd. Het woord tikkie staat zelfs al in de Van Dale en heeft de status van luxaflex bereikt [merknaam wordt soortnaam, red.]. Knap dat Tikkie op deze manier is ingesprongen op de propositie “geld overmaken is gedoe” en dat ABN Amro Tikkie die vrijheid heeft gegeven. Die gifjes zijn geniaal. Het bedrijf dat daarvoor verantwoordelijk is, staat onder leiding van een 25-jarige! De app voelde wel een beetje als vreemdgaan tegenover mijn eigen werkgever, dus toen wij zelf betaalverzoeken gingen aanbieden, heb ik de app van mijn telefoon gegooid. Maar ik ontvang natuurlijk nog steeds tikkies en ik ben fan! Nu het verdienmodel nog en alhoewel Tikkie ontkent dat ABN Amro spijt heeft dat de start-up nooit onder het merk gebrand is, vraag ik me dat toch af…’

War on talent: Je krijgt alle ruimte

Qua talentontwikkeling vult Mom haar collega Hendriksen aan: ‘De Volksbank biedt veel mogelijkheden om je te ontwikkelen en door de mooie purpose van het bedrijf en de leuke mensen blijft iedereen lang. Je krijgt alle ruimte je ideeën uit te voeren.’

Maaike Brink van Fiskars met naast haar Joffrey Walonker, designmanager bij concullega Royal Delft Group

 

Voor Maaike Brink, Head of Marketing Fiskars Continentaal Europa voor focusmerken Iittala, Royal Copenhagen, Wedgwood en Royal Doulton is het haar eerste NMD, maar zeker niet haar laatste: ‘Ik heb een topdag! Leuk om collega’s te ontmoeten, interessante lezingen, super locatie, goed bereisbaar met de trein, vriendelijk onthaal en perfecte catering.’ Ook bij Brink staat openheid hoog in het vaandel op zo’n dag: ‘De opening van Tom Goodwin was natuurlijk fantastisch, maar mijn meest verrassende sessie was toch wel die van concullega Royal Delft. De eerlijkheid verraste me.’ De casus: Royal Delft heeft in samenwerking met Flex/design een supermooi product ontwikkeld. Aangezien alles van Royal Delft handgeschilderd is, is het natuurlijk kostbaar een compleet servies te kopen van het merk. De bedoeling is dat je als consument één uniek handgeschilderd centerpiece in de vorm van een vaas koopt en via scantechnologie wordt de afbeelding van een vaas dan als transfer op het servies aangebracht. ‘Een technisch hoogstandje, maar het verkoopt - nog! -  niet. Hun eerlijkheid is opzienbarend en oprecht.’

War on talent: Wereldwijd

Op het gebied van talentontwikkeling gebeurt er bij Fiskars veel digitaal via e-learnings, maar ook op locatie: ‘Wereldwijd kun je je dan inschrijven en worden er 40 man/vrouw uitgekozen.’ Op de Campus in Helsinki wordt groot deel van de kantoren beschikbaar gesteld voor jonge designtalenten en in het dorpje Fiskars bezit Fiskars een landgoed met fabrieken en een campus waar jonge designers actief zijn.

 

Marieke Heesakkers van Berkvens met collega-marketeer/beste vriendin Marrigt van der Valk van Durf online branding

 

Marieke Heesakkers SMP en marketing & culture manager bij Berkvens Deurssytemen is een ervaren Nima Marketing Day-bezoeker én -spreker. Zij weet precies wat zij verwacht: ‘Ik word vooral bevestigd in mijn kennis en een klein beetje verrast. Ik heb voornamelijk mooie gesprekken met collega-marketeers en zoek graag de verdieping.’ Passend bij haar prachtige functieomschrijving van marketing & culture manager. Heesakkers: ‘Ik werd blij van openingskeynote Tom Goodwin en zag veel overeenkomsten met het verhaal dat ik twee sessies later mocht vertellen. Het gaat om de combinatie van mensen raken, in hun hoofd en in hun hart en je niet gek te laten maken door alle hypes. De mens echt centraal zetten en waarde toevoegen in al je processen; daar draait het om.’ Ook Young Capital raakte de juiste snaar bij haar: ‘Het enthousiasme waarmee zij hun werk presenteren en dat hun identiteit en imago één is, werkt aanstekelijk.’

 

War on talent: Marketeers vinden geen probleem, techneuten wel

De war on talent woedt bij Berkvens voornamelijk op het technische vlak. Marketeers vinden, schijnt in het zuiden van ons land geen probleem: ‘Via de inbound marketing-gedachte laten we zien wie we zijn en wat we doen. Mensen die bij ons solliciteren, vinden dat kijkje in de ziel van het bedrijf mooi en het spreekt hen aan. Wij bereiken potentiële werknemers via onze website, jobboards en onze eigen socialmediakanalen, maar vooral ook via onze eigen collega’s.

 

Voor Marrigt van der Valk van Durf online branding is het de tweede keer dat zij een bezoek brengt aan NMD: ‘Ik ben op dit moment projectleider webcare bij RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland) met als focus het optimaliseren en professionaliseren van de webcare. Natuurlijk was ik bij Marieke [Heesakkers van Berkvens Deursystemen en spreker tijdens NMD; red.] en als vrijwilliger bij Natuurmonumenten even langs geweest bij Ruud Breuker.’ Ook Van der Valk benoemt de openheid waarmee haar collega-marketeers tijdens NMD presenteren: ‘Naast bovengenoemde sessies vond ik die van de Hartstichting en Young Capital goed. Openheid, transparantie en op het gevoel vind ik heel mooi. We zitten met zijn allen in een transformatie, dat het steeds wat dieper onder de huid gaat. Daar word ik heel erg blij van. Dat de marketeer van de Hartstichting zijn struggles deelt op het gebied van de transformatie van de strategie, zijn ups en down, daar leer je van. Net als Marieke maakte hij duidelijk wat voor impact jij als marketingmanager kunt hebben binnen een bedrijf.’

War on talent: We houden nog steeds veel te veel vast aan functieomschrijvingen; laat je talenten zijn wat ze zijn

Ook op het gebied van talentontwikkeling deelt zij een interessante observatie: ‘Ik kom bij heel veel verschillende bedrijven, van onderwijs en overheid tot KPN en werkelijk overal zit talent , maar dat wordt niet altijd gezien, laat staan ontwikkeld. We houden nog steeds veel te veel vast aan functieomschrijvingen. Laat je talenten zijn wat ze zijn.’

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original met haar collega’s

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original, komt sinds de eerste editie naar NMD en neemt altijd een aantal van haar collega’s mee ‘omdat er voor iedereen wel wat te leren is. De lat lag dan ook hoog voor haar omdat zij de vorige edities ‘super interessant, relevant, inspirerend, creatief en gezellig vond.’ De belangrijkste take-away die zij dit jaar opdeed, kwam pas na een van de 70 presentaties: ‘Ik heb de presentatie van Tambr over sonic branding gemist, maar kwam aan het eind van de dag nog in gesprek met Willemijn van Hussen van Tambr. Wat een interessant werkgebied, waar ik voor ons merk Fairtrade Original zeker nog verder naar wil gaan kijken.’ Net als veel van haar mede-bezoekers is zij onder de indruk van het idee achter Tikkie: ‘Inmiddels zijn we er allemaal aan gewend, maar wat een briljant idee is dat geweest. Het speelt in op een superrelevante insight: het gedoe rondom het betalen van een gezamenlijke rekening.’ Op de vraag wat goed is aan NMD en wat beter kan, antwoordt Uiterwijk: ‘Het gevarieerde programma, de enorme keuze aan sprekers, het ontmoeten van collega-marketeers. Door de festival-insteek is de sfeer goed en is het een feestje om er naar toe te gaan. Het lijkt me een enorme uitdaging om elke keer weer zoveel interessante sprekers bij elkaar te krijgen. Dat is wellicht een aandachtspunt voor de toekomst, om dat vast te houden.’

War on talent: Vestigingsplaats soms een uitdaging

Fairtrade Original is een kleine organisatie (25 FTE), we hebben geen formele aanpak voor talentontwikkeling en een beperkt budget. Allereerst proberen we, als de kans zich voordoet in geval van een vacature, nieuw talent binnen te halen. We rekruteren daarvoor primair via onze eigen netwerken en kijken daarbij naar persoonlijkheid, de drive om voor een duurzaam foodmerk te willen werken en een frisse blik op het vakgebied. Onze vestigingsplaats Culemborg vormt soms een uitdaging om mensen te interesseren voor ons te komen werken. Onze mensen krijgen eigenlijk meteen een brede verantwoordelijkheid, worden daarbij on the job gecoacht. Nieuwe ideeën en initiatieven worden aangemoedigd en waar mogelijk kunnen mensen daar mee aan de slag gaan. Als marketingafdeling hebben we een aantal jaar geleden ervoor gekozen om Nima-bedrijfslid te worden. Het geeft ons toegang tot een breed netwerk van vakgenoten en biedt een breed scala aan opleidingsmogelijkheden en workshops. Daarnaast organiseren we zo nu en dan interne trainingen of zijn er mogelijkheden om extern een opleiding of training te volgen. Zo proberen we een werkgever te zijn die proactieve professionals de ruimte geeft en daar waar nodig begeleidt en ondersteunt.

 

Dit is een deel van het artikel dat aanstaande dinsdag 9 juli verschijnt in MarketingTribune 13, 2019.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken