Nieuwe start-up zet recruiters buitenspel

Nieuwe start-up zet recruiters buitenspel
  • B2b
  • 20 aug 2019 @ 11:01
  • 16668 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • HRArbeidsmarktRecruitment

Rechtvaardigheid op de arbeidsmarkt: op het nieuwe online recruitmentplatform Karreer wordt de recruiter overbodig en 'casht' juist de werkzoekende. Het idee komt mede van Björn Berg-Andersen, voormalig COO van LG Benelux.

'De bedragen die omgaan in de recruitmentwereld zijn bizar. De enige mensen die hier beter van worden, zijn recruiters zelf', stelt Berg-Andersen. 'Professionals worden lastiggevallen en over hun rug wordt het grote geld verdiend. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme bedragen die bedrijven kwijt zijn aan een plaatsing. Wij vonden het tijd om de boel om te draaien: zodra de professional wordt benaderd, krijgt hij zélf betaald.'

Op Karreer.com worden werkzoekenden door middel van artificial intelligence en machine learning aan bedrijven gekoppeld. Op het moment maken vijftien bedrijven en 5.000 professionals gebruik van het platform. Het gaat als volgt in zijn werk: de werkzoekende schrijft zich in op Karreer.com. Bedrijven krijgen anonieme profielen van de werkzoekenden te zien. Op het moment dat een bedrijf iemand wil benaderen, ontvangt diegene €40 op zijn account. Vervolgens is de werkzoekende aan zet: mag een bedrijf hem benaderen? Zoja, dan ontvangt hij €50 extra.

Medeoprichter Schelte Meinsma zegt: 'Dit biedt twee voordelen voor professionals ten opzichte van de traditionele recruitmentindustrie. Ten eerste worden er gerichte matches aangeboden: het systeem leert de professional steeds beter kennen en stelt bedrijven voor die goed bij hem passen. Ten tweede wordt 'gespam' teruggedrongen: bedrijven benaderen professionals alleen bij oprechte interesse en op het moment dat hij benaderd wordt, krijgt hij direct geld op zijn rekening bijgeschreven.'

Ga voor meer informatie naar de website.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken