Kantar: 3 consumententrends in het nieuwe normaal

Kantar: 3 consumententrends in het nieuwe normaal
  • B2b
  • 18 mei 2020 @ 09:11
  • 14358 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Spaarzaamheid, groei van e-commerce en lokaal kopen worden de nieuwe trends in de post-coronatijd volgens de COVID-19 Barometer van internationaal marktonderzoeksbureau Kantar.

Over de hele wereld blijven mensen zich grote zorgen maken over de economie. Wel hebben we met zijn allen inmiddels een ‘nieuw normaal’ gevonden in lockdown, hoezeer we ons oude leven ook missen. Tegelijkertijd zijn we wel toe aan de versoepeling van de maatregelen die in veel landen stapsgewijs is ingezet. Dit blijkt uit de vierde meting van Kantars COVID-19 Barometer. Deze grote wereldwijde studie laat zien hoe COVID-19 het leven van mensen in meer dan 50 landen beïnvloedt.

Mensen zijn iets minder angstig dan half maart toen de coronacrisis over de hele wereld piekte. Toch zegt nog steeds 73% van de mensen wereldwijd zich (erg) veel zorgen te maken over de huidige situatie (tegen 79% eind maart).

Van de Nederlanders is dit nu 67% (tegen 77% eind maart). Nog steeds meer dan een derde van de Nederlanders is bang corona te krijgen, zelfs als ze zich strikt aan alle maatregelen en voorschriften houden. Ook het consumentengedrag verandert steeds meer. Kantar signaleert drie grote trends die het consumentengedrag wel eens blijvend zouden kunnen veranderen, ook als deze pandemie voorbij is.

Online shopping neemt hoge vlucht

Binnen de retailmarkt groeit niks harder dan e-commerce. Al in Kantars eerste meting half maart was te zien dat zo’n 10% van de consumenten voor het eerst online ging shoppen, én dat huishoudens die al online kochten dat aanzienlijk meer gingen doen. Momenteel zegt een op drie huishoudens wereldwijd (aanzienlijk) vaker online te kopen. In Nederland, waar online shoppen sowieso al groot is, zegt 27% dat.

Verder verwacht 33% van de huishoudens ook in de toekomst meer online te gaan winkelen. Daarbij denkt 38% wereldwijd en 20% in Nederland in de toekomst aankopen te blijven doen via de websites die ze nu voor het eerst bezochten. We durven daarom wel te stellen dat je er als merk goed aan doet je e-commerce activiteiten waar nodig op te schalen en ervoor te zorgen dat je online customer experience prima op orde is.

Betekent dit dan het einde van de fysieke winkel? Dat zeker niet. Een vierde van de online shoppers vindt winkelen in een fysieke winkel nog altijd een stuk prettiger dan online. Winkels die opengaan doen er daarom goed aan nog meer in te zetten op beleving.
 

Mensen blijven nog wel een tijd op de kleintjes letten

Mensen maken zich grote zorgen over de economische gevolgen van de coronacrisis, ook op de langere termijn. Ze zijn bang dat het virus weer oplaait met alle gevolgen van dien (72% wereldwijd vs. 48% in Nederland).
Sterker nog, 45% van de huishoudens wereldwijd heeft al te maken met een inkomensdaling en 26% verwacht dat inkomsten in de toekomst zullen afnemen. In Nederland - waar tot nu toe ‘slechts’ 18% een inkomensdaling heeft ervaren - vreest maar liefst 35% dat het eigen inkomen er in de toekomst op achteruitgaat.

Logisch dat de consument meer dan ooit kijkt naar prijs, reclameacties, en prijs-kwaliteitverhouding. Het aantal mensen dat zegt meer op de prijzen van producten en diensten te letten is wereldwijd al gestegen naar 68% (Nederland: 38%). En 45% vindt dat bedrijven de consument moeten helpen door korting te geven of producten in de uitverkoop te doen (Nederland: 29%).

Lokaal kopen wordt mainstream

Voor milieubewuste consumenten was het al cruciaal, maar ook andere consumenten vinden het steeds belangrijker hoe producten worden gemaakt en waar ze vandaan komen. Over de hele wereld zien we dat lokaal geproduceerde producten sterk aan populariteit winnen. 65% van de consumenten wereldwijd neemt nu liever lokale producten en diensten af. In Nederland is dat 69%. Een op de vier consumenten vindt zelfs dat de merken die ze gebruiken hun producten (weer) in eigen land moeten gaan produceren. In Nederland ligt dit percentage met 19% iets lager.  

Ook opmerkelijk is dat een op de drie consumenten wereldwijd bang is een gezondheidsrisico te lopen bij het gebruik van geïmporteerde producten. Vooral Chinese en Amerikaanse producten worden door consumenten in andere landen als een risico gezien. 60% van de consumenten wereldwijd (in Nederland: 40%) koopt nu (veel) minder graag Chinese producten, en 47% van de consumenten wereldwijd (Nederland: 34%) zegt hetzelfde van Amerikaanse producten.

Merken die in een (post-)coronatijdperk overeind willen blijven, laat staan groeien, doen er goed aan deze drie trends serieus te nemen. Kantar verwacht dat de trends nog wel enige tijd aanhouden. In een crisis als deze waarin alles op zijn kop wordt gezet, veranderen dingen al sneller dan anders. Bovendien zijn deze ontwikkelingen al langere tijd zichtbaar. Ook grote, gevestigde consumentenmerken zullen zowel hun e-commerce als customer experience goed op orde moeten hebben, willen ze mee kunnen blijven doen. Deze merken kunnen zeker wat leren van nieuwkomers in D2C (direct to consumers) die sneller en creatiever zijn gebleken in deze lockdown-periode.
 

Meer informatie over de Covid-19 Barometer is te vinden op de Kantar website: http://www.tns-nipo.com/onze-specialisaties/covid-19/covid-19-barometer

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken