MailDB en KVGO pleiten voor langere overgangsperiode Ja/Ja-sticker
- B2b
- 25 jun 2020 @ 11:07
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Reclame
- 25 jun 2020 @ 11:07
- Lucas Boon
De Rechtbank Den Haag heeft gisteren geoordeeld dat de Ja/Ja-sticker per 1 juli in de gemeente Den Haag mag worden ingevoerd. De Vereniging Mail Distributie Bedrijven (MailDB) en het Koninklijk Verbond Grafische Ondernemingen (KVGO) vinden deze overgangstermijn te kort.
MailDB, KVGO en twee verspreiders van reclamedrukwerk vinden de overgangstermijn naar het nieuwe systeem in Den Haag van drie maanden te kort en vorderden in een kortgedingprocedure een langere overgangstermijn. De voorzieningenrechter heeft de vordering afgewezen. Eerder genoemde partijen gaan in hoger beroep tegen deze uitspraak.
De gemeenteraad van Den Haag heeft op 26 maart 2020 besloten om een opt-in system vast te stellen en per 1 juli 2020 feitelijk in te voeren. Hierdoor mogen ongeadresseerde reclamedrukwerken met ingang van 1 juli 2020 alleen worden bezorgd in brievenbussen waarbij een Ja/Ja-sticker is geplakt.
MailDB en KVGO laten weten: 'De termijn van drie maanden tussen vaststelling van de gewijzigde Afvalstoffenverordening en de feitelijke inwerkingtreding vinden wij veel te kort. De gemeente Den Haag heeft bovendien ten onrechte geen rekening gehouden met een eerdere uitspraak van de rechter in Rotterdam en weigert ook, ten onrechte, het oordeel van de Hoge Raad af te wachten. In een soortgelijke procedure van MailDB en KVGO tegen de gemeente Rotterdam oordeelde de rechter dat een redelijke invoeringstermijn 20 maanden is. Die 20 maanden begint te lopen op het moment dat er in de gemeenteraad het besluit is genomen. Die termijn volgt ook uit de uitspraken van de Rechtbank Amsterdam en Gerechtshof Amsterdam.'
De voorzieningenrechter in Den Haag heeft de vordering afgewezen en MailDB en KVGO daarmee in het ongelijk gesteld. De voorzieningenrechter is namelijk van mening dat er al eerder dan op 26 maart 2020 voldoende aanwijzingen waren dat het opt-in systeem in Den Haag zou worden ingevoerd.
Beeld via MailDB.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH Retail Media Services en...
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers