MailDB en KVGO pleiten voor langere overgangsperiode Ja/Ja-sticker

MailDB en KVGO pleiten voor langere overgangsperiode Ja/Ja-sticker
  • B2b
  • 25 jun 2020 @ 11:07
  • 35824 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Reclame

De Rechtbank Den Haag heeft gisteren geoordeeld dat de Ja/Ja-sticker per 1 juli in de gemeente Den Haag mag worden ingevoerd. De Vereniging Mail Distributie Bedrijven (MailDB) en het Koninklijk Verbond Grafische Ondernemingen (KVGO) vinden deze overgangstermijn te kort.

MailDB, KVGO en twee verspreiders van reclamedrukwerk vinden de overgangstermijn naar het nieuwe systeem in Den Haag van drie maanden te kort en vorderden in een kortgedingprocedure een langere overgangstermijn. De voorzieningenrechter heeft de vordering afgewezen. Eerder genoemde partijen gaan in hoger beroep tegen deze uitspraak.

De gemeenteraad van Den Haag heeft op 26 maart 2020 besloten om een opt-in system vast te stellen en per 1 juli 2020 feitelijk in te voeren. Hierdoor mogen ongeadresseerde reclamedrukwerken met ingang van 1 juli 2020 alleen worden bezorgd in brievenbussen waarbij een Ja/Ja-sticker is geplakt.

MailDB en KVGO laten weten: 'De termijn van drie maanden tussen vaststelling van de gewijzigde Afvalstoffenverordening en de feitelijke inwerkingtreding vinden wij veel te kort. De gemeente Den Haag heeft bovendien ten onrechte geen rekening gehouden met een eerdere uitspraak van de rechter in Rotterdam en weigert ook, ten onrechte, het oordeel van de Hoge Raad af te wachten. In een soortgelijke procedure van MailDB en KVGO tegen de gemeente Rotterdam oordeelde de rechter dat een redelijke invoeringstermijn 20 maanden is. Die 20 maanden begint te lopen op het moment dat er in de gemeenteraad het besluit is genomen. Die termijn volgt ook uit de uitspraken van de Rechtbank Amsterdam en Gerechtshof Amsterdam.'

De voorzieningenrechter in Den Haag heeft de vordering afgewezen en MailDB en KVGO daarmee in het ongelijk gesteld. De voorzieningenrechter is namelijk van mening dat er al eerder dan op 26 maart 2020 voldoende aanwijzingen waren dat het opt-in systeem in Den Haag zou worden ingevoerd.

Beeld via MailDB.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken