Monitor Consumentengedrag: geldzorgen lopen terug, spaarpotten overvol
- B2b
- 15 apr 2021 @ 11:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 15 apr 2021 @ 11:30
- Sjaak Hoogkamer
Onzekerheid omtrent de financiële situatie in Nederland was vooral hoog aan het begin van de crisis vorig jaar april, maar er is een duidelijke dalende trend te zien in deze zorgen.
Wat geldzaken betreft hebben Nederlanders een bewogen jaar achter de rug. Aan de ene kant was er, vooral aan het begin van de coronacrisis, onzekerheid en onduidelijkheid over de invloed van de crisis op de economie. Aan de andere kant tastte de Nederlandse overheid diep in de buidel om bedrijven op de been te houden. Zo kon ze garanderen dat veel mensen gewoon hun salaris uitbetaald zouden krijgen. Uiteraard is de status van de portemonnee van Nederlanders ontzettend interessant voor marketeers. Of mensen bereid zijn om geld uit te geven en of ze dit geld überhaupt hebben, kan van invloed zijn op de groei van jouw merk.
Onzekerheid omtrent de financiële situatie in Nederland was vooral hoog aan het begin van de crisis vorig jaar april, maar er is een duidelijke dalende trend te zien in deze zorgen. Hoewel mensen in een onzekere werksituatie of werklozen zich nog relatief vaak zorgen maken, zijn over het algemeen de zorgen over een eventuele naderende economische crisis, de eigen financiële situatie en werksituatie gedurende het jaar afgenomen. Dit is goed nieuws voor de aankoopbereidheid van Nederlandse consumenten.
Uitgavenpatroon sterk beïnvloed door coronamaatregelen
Nederlanders spaarden nog nooit zoveel als in 2020. In het coronajaar werd zelfs het dubbele opzijgezet vergeleken met 2019: maar liefst 42 miljard euro extra. Uit onze Monitor Consumentengedrag blijkt dat dit tot op heden vooral diegenen zijn die zich in een zekere werksituatie bevinden of gepensioneerd zijn: 61% van hen houdt nu nog geld over en spaart het. Bij de groep met een onzekere werksituatie en werklozen zien we dat bijna de helft geld overhoudt en spaart (49%).
Overgehouden geld gaat veelal naar huis en tuin
Naast dat er veel gespaard wordt, geeft één op de vijf Nederlanders het geld dat over blijft vooral ook uit aan leuke dingen. Waar dit geld aan besteed wordt, lijkt sterk samen te hangen met de geldende maatregelen. Nu we nog steeds veel thuis zijn maar ook de mogelijkheid hebben om op afspraak te winkelen, geeft bijna een derde het geld dat ze nu overhoudt uit aan de inrichting van huis en tuin en een kwart aan klussen in en om het huis. Het zijn dus vooral bouwmarkten en de interieurbranche die op dit moment profiteren.
Perspectief voor lijdende branches lonkt
Men bespaart veruit het meest op productcategorieën die een flinke uitdaging hebben aan de overheidsmaatregelen. Zo schuift de helft van de Nederlanders het boeken van een reis of vakantie op de lange baan, stelt 41% het boeken van een hotel uit, wordt de aankoop van tickets voor evenementen door 36% uitgesteld en tickets voor musea door 31%.
Maartje van Will, Insights consultant bij Validators en lid van het expertteam (recht boven op de foto): ‘De reis- en evenementenbranche zullen logischerwijs sterk profiteren van versoepelingen van de overheidsmaatregelen, zeker als ze daarin benadrukken dat ze voor een stuk verlichting, ontspanning en vermaak kunnen zorgen. Een groot deel van de Nederlanders staat te popelen om hun geld te laten rollen en er weer op uit te trekken: een kwart van de mensen in een zekere werksituatie en gepensioneerden – van wie de bankrekeningen het rijkst gevuld zijn – heeft zelfs al een vakantie geboekt. Als ze dit nog niet hebben gedaan, is dit bij slechts 5% door financiële onzekerheid door COVID-19. ‘
Toch krijgen branches die minder hard geraakt worden door de maatregelen ook klappen te verduren. Op de vijfde plaats van producten waarvan de aankoop het meest wordt uitgesteld door de coronacrisis staat kleding (27%), gevolgd door auto’s (15%) en elektronica (11%). Maar niet getreurd: aangezien Nederlanders het afgelopen jaar meer gespaard hebben dan ooit tevoren, moeten juist deze branches corona-barrières wegnemen om zo mensen te triggeren tot aankoop.
Van Will: ‘Denk enerzijds functioneel aan duidelijke communicatie over hoe consumenten een winkelbezoek kunnen reserveren en over hoe click&collect werkt. Vergeet anderzijds ook niet om ook vanuit emotioneel perspectief te communiceren. Geef consumenten een positief gevoel door bijvoorbeeld te benadrukken dat ze zichzelf best eens mogen verwennen of dat een nieuwe thuiswerkoutfit ook echt verdiend is. Uiteindelijk is emotie - zeker in deze blijvende bizarre tijden - key!’
Wil je ook kosteloos toegang tot de monitor consumentengedrag? Meld je dan hier aan.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing