Twinkle100: facts and figures
- 1 nov 2021 @ 10:01
- Ryan Baij
Na de lancering van de Twinkle100, van onze collega-titel Twinkle, zijn de redacties in de feiten en cijfers van deze lijst gedoken. De Twinkle100 rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland.
In de Twinkle100 zijn in totaal 250 e-commercespelers gerangschikt.. De bedrijven in deze uitgave verkochten samen voor 20.905.726.000 euro online in Nederland; dat is een groei over de hele linie van 45,2 procent ten opzichte van 2019 (14.391.123.000 euro). Ten opzichte van 2017 is zelfs een verdubbeling bereikt. De ondergrens voor opname ligt op 11 miljoen euro, zo’n 3,5 miljoen euro hoger dan vorig jaar.
Top 10
Dit jaar blijkt de Nederlandse online consument merkvast. De gigantische omzetgroei – mede veroorzaakt door corona en lockdowns – ten spijt, blijft de top-6 onveranderd. In de top-10 maken slechts twee nieuwe spelers hun opwachting: online supermarkt Picnic op positie 8 (vorig jaar op 13) en HelloFresh op positie 10 (vorig jaar op 20). Hun plek aan tafel bij de grootsten der groten gaat ten koste van fashionspelers About You en H&M.
Per Branche
De meeste bedrijven, 70, zijn actief in Home & living. In die branche is de groei van het aantal bedrijven in de top-250 ook het sterkst. Een jaar geleden waren dat er nog 54. De omzet van die groep steeg relatief gezien het hardst, met 92 procent. Fast moving consumer goods bleef qua aantal gelijk, maar zag de omzet wel stevig groeien; dat komt met name door het succes van de boodschappenbezorgers onder hen.
Nieuwkomers
De invloed van corona op de online verkopen is niet te onderschatten. De ene sector profiteerde daar meer van dan de andere. Dat heeft als gevolg dat we meer nieuwkomers in de Twinkle100 zien dan anders. Elektramat en Forza Refurbished bleven voorgaande jaren buiten onze radar omdat ze voor hun omzet met name aan zakelijke partijen leverden. Een voorwaarde voor opname in de Twinkle100 is dat de omzet voor b2c groter is dan voor b2b. In 2020 zagen deze partijen de vraag vanuit de consument snel groeien en zijn ze groot genoeg voor opname in de lijst.
Voor nog meer feiten en cijfers kun je klikken op deze link naar onze collega-titel Twinkle.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 38, 202519-09-2025
- Adyen ondersteunt wereldwijde... 17-09-2025
- Steven Bodde nieuwe CEO Traffic Today16-09-2025
- TicketSwap onthult trends... 15-09-2025
- Marketingtransfers week 37, 202512-09-2025
- ASML investeert in AI-bedrijf Mistral 09-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes