5 redenen om te starten met b2b online verkoop
- B2b
- 30 mei 2016 @ 09:00
- Link
-
Michiel Schipperus
CEO & Managing Partner
Sana Commerce - E-commerceVerkoop
- 30 mei 2016 @ 09:00
- Michiel Schipperus
Nog steeds zijn er veel b2b bedrijven die denken dat een webshop (of online verkoopkanaal) niet geschikt is voor hun specifieke business. Toch hebben deze bedrijven dagelijks te maken met uitdagingen als klant specifieke prijzen en snel veranderende assortimenten. Het orderproces is gevoelig voor menselijke fouten en klanten willen steeds vaker buiten de traditionele openingstijden kunnen bestellen.
Door klanten via allerlei kanalen te voorzien van productinformatie, proberen bedrijven de ondersteuningskosten te verminderen. Klinkt dit bekend in de oren? Dan is een webshop absoluut geschikt voor uw business. Op basis van de jarenlange b2b e-commerce ervaring van onze klanten, kwamen wij tot 5 belangrijke redenen waarom een online verkoopkanaal ook bij uw bedrijf past.
Reden 1: Vergroot uw business
Met een e-commerce oplossing kunt u uw low-end klanten gemakkelijk bedienen en bent u minder tijd kwijt aan algemene vragen vanuit een groot klantenbestand, aangezien u in het b2b portaal selfservice kunt aanbieden. De tijd die u met b2b e-commerce bespaart kunt u investeren in de relaties met uw topklanten, waardoor u op de lange termijn meer omzet genereert.
Ook biedt e-commerce uitgebreide cross- en upsell mogelijkheden. Cross- en wat? Upsell. Met upselling kunt u uw klanten inzicht geven in gerelateerde producten. Zo raken klanten geïnteresseerd in producten waar ze in eerste instantie geen behoefte aan hebben. Nu vraagt u zich misschien af: zal dit mijn verkoop laten stijgen? Absoluut. Uit onderzoek blijkt dat door cross- en upselling de gemiddelde orderwaarde significant omhoog gaat.
Reden 2: Klantvriendelijk
Iedere klant informeren over zijn unieke prijzen en specifieke klantassortimenten: het zijn uitdagingen die elk b2b-bedrijf tegenkomt. Een succesvol bedrijf overwint deze complexe uitdagingen en biedt klanten alleen producten en prijzen die matchen met hun specifieke handelsovereenkomst. Dat kan allemaal op een klantvriendelijke manier worden geregeld door klantinformatie, ordergeschiedenis, klantprijzen en reserveonderdelen op basis van de informatie in het ERP systeem aan te bieden in een gepersonaliseerde online omgeving. Zo’n omgeving kan eenvoudig worden gecreëerd binnen een geïntegreerde webshop. Zo kan uw bedrijf op een effectieve en innovatieve manier de klanttevredenheid van uw klanten verbeteren.
Reden 3: Verminder ondersteuningskosten
Met een b2b verkoopkanaal bespaart u geld, omdat het ook functioneert als informatieportaal voor klanten. Vragen over grootte, kleur, voorraad of kwantumkorting kunnen eenvoudig door uw e-commerce systeem worden beantwoord. Hetzelfde geldt voor vragen over aparte onderdelen en onderhoud van producten. Zou u deze vragen via de telefoon of per email moeten beantwoorden, dan kost dat extra tijd en geld.
Reden 4: Bespaar tijd en geld
Hangt het orderproces nog steeds af van de nauwkeurigheid van uw verkopers, dan steekt uw bedrijf geld en energie in een tijdrovend proces dat gevoelig is voor menselijke fouten. Starten met een online verkoopkanaal is dé oplossing om van deze onzekerheden af te komen. Wilt u met uw bedrijf tijd besparen, de betrouwbaarheid van de orderinformatie vergroten en de efficiëntie optimaliseren? Lanceer dan een online verkoopkanaal dat integreert met het ERP systeem. Het verwerken van orders kan geen vertraging meer oplopen doordat orders niet op tijd of niet goed worden ingevoerd en uw klanten ontvangen geen foutieve of niet-accurate informatie.
Reden 5: 24/7 Business
Via de telefoon, fax, email of online: natuurlijk wilt u uw klanten zelf laten kiezen hoe ze bestellen. Maar wilt u uw klanten niet ook de kans geven om te bestellen wanneer ze maar willen? Dat kan heel eenvoudig door te starten met een webshop. Het geeft uw bedrijf de mogelijkheid om klanten 24/7 te voorzien van klant specifieke prijzen en producten. Ervaringen van onze b2b klanten laten zien dat ze meer gaan verkopen door het starten van een zakelijke webshop. U loopt geen orders meer mis buiten kantooruren, bijvoorbeeld doordat uw klanten andere openingstijden hebben of opereren in een andere tijdzone.
Bent u nieuwsgierig naar de ervaringen van organisaties die al gestart zijn met B2B e-commerce? Lees dan het verhaal van Joolz, product en leverancier van kinderwagens, die haar omzet zag groeien met 35 procent door de inzet van een online verkoopkanaal en één extra back office assistant.
-
Michiel Schipperus
- Werkt bij: Sana Commerce
- Functie: CEO & Managing Partner
- Website:http://www.sana-commerce.com/nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe... 14-07-2025
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers