B2b e-commerce in de voedingsmiddelenindustrie

B2b e-commerce in de voedingsmiddelenindustrie
  • B2b
  • 31 aug 2016 @ 11:00
  • 14356 x gelezen
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • E-commerce

E-commerce en de voedingsmiddelenindustrie: het lijkt misschien geen voor de hand liggende combinatie, maar niets is minder waar. Een online verkoopkanaal biedt juist mogelijkheden. Hoe dan? Denk bijvoorbeeld aan een webshop, waarin uw klanten precies zien wat u aanbiedt – inclusief cruciale informatie zoals houdbaarheidsdata en klantspecifieke prijzen.

Van V & G producenten hoor ik vaak dezelfde twee bezwaren die de producenten tegenhouden om te starten met e-commerce.

  • “We verkopen bederfelijke producten'. U kunt het zich niet veroorloven om producten vlak voor of na de houdbaarheidsdatum af te leveren. Uw klanten moeten genoeg tijd hebben om het product te gebruiken
  • .'We hebben te maken met fluctuerende prijzen”. De productprijzen veranderen soms dagelijks. Hoe kan een webshop dat ooit bijhouden'. 

Deze twee kwesties hebben dezelfde kern: het gaat in beide gevallen om het verstrekken van nauwkeurige productinformatie. Het is essentieel dat uw klanten te allen tijde actuele en correcte informatie krijgen– via welk verkoopkanaal dan ook. Want alleen dan weten zij én u zeker wat de kosten zijn, dat de kwaliteit van het product goed is en dat ze genoeg tijd hebben om het product te verwerken of verkopen.

Up-to-date
Met een e-commerce oplossing kunt u uw klanten precies geven wat ze nodig hebben: up-to-date productinformatie. Hiermee kunnen zij goed geïnformeerd hun aankopen doen en planningen maken. Overigens hoeft het starten met e-commerce, zoals veel V&G producenten misschien denken, helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Risico’s worden kansen door real-time informatie
Al uw bedrijfsinformatie en data staat opgeslagen op een centrale plek: in uw ERP systeem. Daarom is het voor u natuurlijk het gemakkelijkst om direct van deze data gebruik te maken bij het opzetten van een zakelijke webshop. Door een webshop te integreren met het ERP-systeem vermindert u de kans op fouten die ontstaan wanneer verschillende systemen met elkaar moeten samenwerken.

Het resultaat? Uw b2b webshop is 24 uur per dag voorzien van de meest actuele informatie, doordat deze constant realtime vanuit het ERP-systeem wordt opgehaald.

B2b webshop food
Door in uw webshop altijd actuele productinformatie met uw klanten te delen, zet u de eerder genoemde bezwaren –houdbaarheid en fluctuerende prijzen– om in kansen. Daarbij verbetert u in één klap de service aan uw klanten. Als u bederfelijke producten verkoopt, heeft u ook een gestroomlijnde logistiek nodig. Met een b2b webshop wordt dat makkelijker: zo kunnen uw klanten de houdbaarheidsdatum van hun aankoop checken en weten ze altijd wat de status van hun bestelling is.

En die fluctuerende prijzen? Als de prijzen zijn aangepast in het ERP systeem, zijn ze ook direct beschikbaar in uw webshop. Uw klanten hoeven niet langer te bellen om de meest recente informatie te krijgen, want die krijgen ze online.

Bewezen oplossing 
Een aantal klanten heeft inmiddels de voordelen van onze geïntegreerde e-commerce oplossing ervaren. Talking Rain, een Amerikaanse drankenproducent, integreerde hun webshop met Microsoft Dynamics NAV. ‘Het feit dat Sana kan integreren met NAV en dat alle data in real-time beschikbaar is zijn grote voordelen’, zegt Victor Diercksen, IT systeem manager bij Talking Rain. “Daarom maken we ons geen zorgen meer over problemen met bestandsoverdrachten of datasynchronisatie.’Een b2b webshop lijkt dus ook voor de veeleisende voedingsmiddelenindustrie een onmisbaar kanaal te worden. En niet alleen als digitale kassa, maar vooral ook als catalogus en medium voor klantenservice.

Wilt u weten wat e-commerce voor uw organisatie kan betekenen? Download de online gids ‘Efficiency Guaranteed in the Food and Beverage Industry’ en lees meer over de uitdagingen én oplossingen van onze klanten.

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken