De 4 behoeften van een potentiele B2B koper
- B2b
- 18 mei 2017 @ 11:15
- Link
-
Laura van Stralen
marketing en communicatie medewerker
Sizo Solutions - Geen tag
- 18 mei 2017 @ 11:15
- Laura van Stralen
Al ver voordat er een zakelijke overeenkomst tot stand komt, probeert de moderne ‘B2B-koper’ erachter te komen hoe hij een slimme zakelijke beslissing kan nemen. Hij zit daarbij echt niet te wachten op een eenzijdige salespitch. In feite vermijdt hij liever een pitch. Als verkoper in de B2B branche is het belangrijk eerst de 4 behoeften van de prospects goed te begrijpen.
Expertise
Wie heeft de kennis die de ‘koper’ nog niet heeft? Dat zijn de mensen die hem kunnen helpen de juiste beslissing te nemen. Als hij bijvoorbeeld zoekt naar marketing automation tools die moeten zorgen voor besparing zal hij in eerste instantie op zoek gaan naar marketing automation experts voordat hij met de verkooppartijen in gesprek gaat. Hij kan een deskundige raadplegen of zoeken naar artikelen, boeken, video’s, webinars en/of evenementen die hem meer informatie kunnen geven.
Empathie
Een ‘B2B-koper’ is op zoek naar iemand die zijn behoeften en situatie begrijpt. Niet alleen de behoeften van het bedrijf, maar ook zijn persoonlijke omstandigheden. Zo zal een niet technisch aangelegd persoon meer ondersteuning nodig hebben bij het zoeken naar een technische oplossing. Daarentegen wil een technische koper geen stapel basisinformatie door moeten spitten om de gedegen kennis te krijgen die hij zoekt.
Duidelijkheid
Stel je eens voor hoe een prospect zich voelt wanneer hij om hulp vraagt en hij krijgt als reactie: “Gezien het belang van Big Data, Security en Customer Centricity is het belangrijker dan ooit om een degelijke marketing automation tool in te richten die in the cloud hangt.” Huh? Juist. Buzzwoorden zullen je prospect niet imponeren. Ook informatiesheets van 2.500 woorden zullen niet direct helpen. Hij heeft iemand nodig die naar hem luistert (zie empathie hierboven) en reageert in duidelijke taal.
Betrouwbare bronnen
Er is meer nodig dan alleen een goed verhaal. Door bijvoorbeeld sociale media kunnen mensen al snel indrukwekkend overkomen, maar dit betekent niet dat ze ook daadwerkelijk expertise hebben. Het allerbelangrijkste is dat een verantwoordelijke B2B-koper iemand nodig heeft die volledig betrouwbaar is. Daarom moet een verkoper vertrouwen opbouwen.
Gebruik daarvoor sociale media. Het is een eenvoudige, niet-bedreigende manier om vertrouwen op te bouwen bij je prospects. Sociale Media stelt kopers in staat om over jou meer te weten te komen en van je te leren zonder risico te nemen. Rory Vaden, auteur van Take the Trap, beschrijft het zeer treffend: “Sales is about trust and that will never change. But in the future more and more trust has to be built with prospects before they even get to have a conversation with a salesperson…Salespeople and companies alike are going to have more useful content for customers.”
Het helpt ook je goed in te leven in een prospect, want hoe beter je de behoeften van je prospects begrijpt, hoe makkelijker het zal zijn om zijn vertrouwen te winnen.
Deze blogpost is gebaseerd op een Engelse blogpost van Jill Rowley
-
Laura van Stralen
- Werkt bij: Sizo Solutions
- Functie: marketing en communicatie medewerker
- Website:http://www.sizo.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing