[column] Wanneer kom je in het nieuws met je bedrijf?
- B2b
- 16 jan 2020 @ 08:00
- Link
-
Wendy Oude Veldhuis
eigenaar
Bureau Snugger - Marketing
- 16 jan 2020 @ 08:00
- Wendy Oude Veldhuis
Hoe kan het dat het ene merk volop in de pers te vinden is en het andere een stuk minder of helemaal niet?
In dit artikel laat ik je zien wanneer journalisten geïnteresseerd zijn in jouw verhaal. Want als jij het verschil kunt maken tussen nieuws en commercie, dan heb je een grotere slagingskans in de media.
Nieuws maken
Elk merk kan nieuws 'maken'. Of het nou gaat om een groot bedrijf op een industrieterrein of een kleine start-up op een zolderkamer. Als je een goed verhaal hebt, een leuk product of gewoon tof nieuws, is er altijd een manier waarop jij je moment kunt pakken in de media.
Hoe werkt een redactie?
Wanneer je in de media wilt komen met nieuws, krijg je te maken met journalisten. Zij werken iedere dag aan verhalen en zijn selectief met hun tijd. Dagelijks krijgen ze tientallen berichten in hun redactie-inbox. De journalist scant het liefst zo snel mogelijk alle berichten. Daarom is het handig om jouw nieuws volgens vaste regels inclusief quotes via een persbericht te delen. Daarmee bespaar je de redactie enorme hoeveelheden tijd.
Op de meeste redacties is er één of meerdere keren per dag een redactie-overleg. Journalisten brengen tijdens deze meeting hun ideeën in voor de dag en interessante berichten uit de inbox worden besproken. Vervolgens gaat ieder voor zich aan de slag met zijn/haar eigen verhaal en uitwerking. Ze bellen, mailen, interviewen, filmen en fotograferen zodat ze een mooi item kunnen opleveren, met een goed verhaal. Want uiteindelijk moet het interessant zijn voor de doelgroep van het medium waar de journalist werkt. Dat ziet er dus voor de Linda heel anders uit dan voor een regionaal dagblad.
Wat is nieuws?
Het bericht dat je naar een redactie stuurt moet nieuw zijn. Bedenk waarom de boodschap op dít moment onder de aandacht moet worden gebracht van het grote publiek. Ook een gebeurtenis die 100 jaar geleden plaatsvond, kun je opnieuw vers maken. Bijvoorbeeld door er een actie of evenement aan te koppelen om het 100-jarige bestaan te vieren. Maak het actueel en van nú. Nieuws van vorige week wordt niet meer geplaatst. Houd je bericht objectief en gebruik zo min mogelijk sfeerwoorden (als uniek, mooi et cetera) want het is geen reclamepraatje.
Wat vindt een journalist interessant?
Journalisten zijn kritisch en allergisch voor commercie. Nieuws wordt het vaakst opgepakt als je afwijkt van de norm. Pak dus een element waarin jouw nieuws afwijkt van dagelijkse gebeurtenissen. Daarnaast maak je het nieuws belangrijk. Heb je bijvoorbeeld onderzoeksresultaten die voor de doelgroep van het medium interessant zijn of kun je problemen waar veel mensen last van hebben voorkomen of oplossen? Pak dan je kans en schrijf een bericht.
Voldoet je bericht aan bovenstaande, dan heb je nieuws te pakken en zullen journalisten hier ongetwijfeld op aanhaken en zie ik je graag in de media verschijnen. Heb je behoefte aan een handleiding, die kun je die hier downloaden.
-
Wendy Oude Veldhuis
- Werkt bij: Bureau Snugger
- Functie: eigenaar
- Website:https://www.bureausnugger.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 50, 202512-12-2025
- Marketingtransfers week 49, 202505-12-2025
- Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het... 01-12-2025
- Marketingtransfers week 48, 202528-11-2025
- Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur... 24-11-2025
- Marketingtransfers week 47, 202521-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

