[column] Hoe het beste uit AI te halen
- B2b
- 19 mei 2023 @ 14:57
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 mei 2023 @ 14:57
- Gastblogger
Veel marketeers experimenteren al met AI en sommigen vrezen dat een AI-tool hun werk overneemt. Die angst is onterecht, stelt Mitch Voskuilen, CEO en founder van Billy Grace in dit blog. Hij legt uit op welke vijf manieren AI het werk van marketeers zal gaan veranderen - en zelfs zal verbeteren.
Ook deel ik vier handige tips om alles uit het werken met AI te halen, dat volgens mij lijkt op het werken met een fysieke collega.
Maar eerst de 5 manieren hoe AI marketing verandert
Na jarenlang marketeers te hebben zien stoeien met toenemende hoeveelheid data, zochten we naar een oplossing. Zo kwamen we op het idee voor Billy Grace dat advertentiebestedingen optimaliseert met behulp van AI. Volgens mij hoeven we als marketeers AI niet te vrezen, maar winnen marketingafdelingen door de combinatie van mens én machine. Het marketing-vak verandert overigens wel door AI. Slimme marketeers spelen daarop in.
1: Nieuwe vaardigheden nodig
AI neemt je werk niet over, het is degene die met AI kan werken die je baan overneemt. Leer werken met AI, ontdek hoe je prompts maakt en welke processen je kan automatiseren. Marketeers die niet met een PC kunnen omgaan hebben het ook niet gered.
2: Openstaan voor verandering
De komende jaren doen veel AI-tools hun intrede, maar welke technologie komt daarna? Belangrijker dan leren werken met AI is het openstaan voor nieuwe technologie en ermee te willen experimenteren. Sta open voor verandering.
3: Oplossing van personeelstekort
Er is een gigantisch personeelstekort. Door taken te automatiseren met behulp van AI is het personeelstekort hopelijk minder nijpend. Dat maakt de hoge werkdruk en dito verzuim hopelijk ook verleden tijd.
4: Meer ruimte voor creativiteit en menselijk contact
AI automatiseert saai en repetitief werk. Daardoor is er meer ruimte voor werk waar mensen beter in zijn: persoonlijk contact en taken die echte creativiteit vergen. Het werk van marketeers wordt dus juist leuker door AI.
5: Marketing verbreedt
Doordat marketeers minder tijd kwijt zijn met het maken van content of analyseren van data krijgen ze meer ruimte om waarde toe te voegen voor het bedrijf. Ze gaan zich bijvoorbeeld bezighouden met nieuwe verdienmodellen waardoor ze meer aansluiting vinden met de business. Dit kan een einde maken aan de silovorming binnen bedrijven.
Vier tips om alles uit AI te halen
1: Vraag om goede briefings
Net zoals je een collega goede instructies geeft, zou je een AI zoals ChatGPT ook de juiste prompts (aanwijzingen) moeten geven. Slimme AI-gebruikers vragen ChatGPT om betere prompts, net zoals je aan je collega vraagt hoe die het liefst geïnstrueerd wordt voor een nieuwe opdracht. Vraag AI dus hoe je slimmer werkt met AI.
2: Stuur output bij
De output van generatieve AI wordt soms afgedaan als onvoldoende, als blijkt dat het niet in een keer perfect is. We maken allemaal weleens fouten. Net zoals je een collega feedback geeft, moet je op zoek naar manieren om output van AI bij te sturen en deze niet na één verkeerd antwoord afschrijven.
3: Behoud kritische blik
Net zoals je het werk van collega’s niet voor lief neemt, zou je het werk van AI ook altijd kritisch moeten blijven bekijken. Stel jezelf de vraag waar de output van AI op gebaseerd is. Wat vertelt de data ons niet? Is deze informatie correct en volledig? Blijf kritisch en behoud de regie.
4: Organiseer AI-speurtochten
Neem je eigen werk en dat van collega’s onder de loep en stel jezelf de vraag: welk werk kan geautomatiseerd worden of overgenomen worden door AI? Sommige taken wil je niet voor altijd zelf doen en laat je liever over aan een nieuwe, junior collega. Zo kan je ‘speurtochten’ organiseren naar werk dat aan AI overgedragen kan worden. Probeer er een spel van te maken.
Over Billy Grace
Het platform van Billy Grace laat marketeers samenwerken met zelflerende algoritmes (AI). Via het platform kunnen marketeers de effectiviteit van online marketing binnen en over kanalen beter volgen, attribueren, analyseren, automatiseren en optimaliseren. Zo stelt de startup marketeers weer in staat meer tijd vrij te maken voor taken waarin mensen het verschil maken.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing