Redactie MarketingTribune


Plaknachten houden Nederland wakker
Maar liefst 79 procent van de Nederlanders slaapt slecht tijdens zogeheten plaknachten – broeierige nachten waarin de temperatuur niet onder de 20°C komt. Dat blijkt uit onderzoek van slaapexpert Beter Bed. De gevolgen zijn merkbaar: 46 procent voelt zich de volgende dag minder productief en 37 procent is sneller geïrriteerd.

Portfolio Yune
Yune is een creative content agency en maakt deel uit van IPG Mediabrands. Hun missie: merken menselijk maken. ‘Wat Yune creëert, van video en social tot influencer-campagnes en brand design, is altijd authentiek en oprecht’, zoals Thijs Jaski, managing director van Yune, het treffend zegt. ‘Alleen met menselijke verbinding raak je communities en doelgroepen recht in het hart. Menselijke merken zijn dan ook aantoonbaar opmerkelijker. Wij maken merken menselijk aan de hand van drie elementen: emotie, empathie en echtheid. Het gaat erom hoe content voelt, hoe herkenbaar het is en hoe oprecht het overkomt.’

Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen
Afgelopen donderdag 3 juli stroomde het kantoor van Hibou in Amsterdam vol met klanten, vakgenoten en nieuwsgierige volgers. De aanleiding? Het 7-jarig bestaan van het bureau dat de PR-wereld een digitale schop onder de kont gaf én de lancering van een nieuw hoofdstuk. Want Hibou is niet meer het bureau dat in 2018 begon met een frisse blik. Het is een beweging geworden. En die bewéégt opnieuw.

Inschrijving Grand Prix Content Marketing geopend
De inschrijving voor de Grand Prix Content Marketing, de meest prestigieuze, leukste en inhoudsvolle Awards en bekroningen van het marketingjaar, is weer geopend.

Wat merken kunnen leren van online casino's: Digitale marketing op topniveau
In een sterk gereguleerde markt als die van online gokken, waar de speelruimte voor marketing beperkt is, blijken casino-operators verrassend behendig. Hun geheim? Slimme datagedreven strategieën, vlekkeloze omnichannel ervaringen en een haarscherp gevoel voor klantbehoefte. Tijd voor marketeers uit andere sectoren om de kaarten opnieuw te schudden.

Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
Op donderdag 15 mei is het zover: de Retail Media Day 2025, hét event voor marketing- en e-commerceprofessionals die voorop willen lopen in het snelgroeiende domein van retail media. Een dag vol inspiratie, inzichten en praktische tips zoals de sessie van Stefan Heijdra, Lead E-commerce bij OMG Transact en Strategy Lead Tale Meester van OMD.

MarketingTribune en Hibou lanceren AI-versie van hoofdredacteur Imke Walenberg
In samenwerking met Hibou heeft BBP Media, uitgever van onder andere MarketingTribune, tijdens het Branded Content Event een digitale versie van hoofdredacteur Imke Walenberg ontwikkeld. Het project is een eerste stap in het verkennen van de mogelijkheden van zogeheten ‘digital humans’ binnen de marketing- en mediawereld.

Marktonderzoekbranche groeit verder in 2024
In de vorige editie van het Trendrapport schreven we al dat AI de turbo zou zetten op de ontwikkelingen in het vak. Nou, die turbo ging erop. Niet dat iedereen volop aan de gang is met AI, maar het is van buzzword uitgegroeid tot levensechte tool. Met genoeg discussie eromheen, trouwens. De branche draaide ondertussen al dan niet met AI door. De omzet steeg weer verder, met iets meer dan 3%.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.

Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset voor nieuwe abonnees
De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris werken samen om de decembermaand voor nieuwe abonnees van De Koffiejongens mooier te maken. Zij krijgen een giftset van Marie-Stella-Maris.

“Do Tell” winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar Do Tell van Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.

Blokker failliet verklaard door Rechtbank Amsterdam
De bewindvoerders van Blokker hebben bij de Rechtbank in Amsterdam omzetting van de op 4 november 2024 toegekende surseance van betaling naar faillissement gevraagd. De Rechtbank heeft dat faillissement inmiddels uitgesproken.

Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.

Mens centraal op 12e Congres Contentmarketing & Webredactie
Het Congres Contentmarketing & Webredactie, georganiseerd door blended agency iO, speelt in op een meer dan relevante vraag: 'Hoe raken we elkaar nog in het hart als alles door AI wordt gedaan?'

‘Mensen maken merken’ uitgangspunt activatie-campagne Rabobank
In de hedendaagse snel veranderende wereld is opvallen een vak apart. Bij Opvallers geloven ze dat de kracht van merken voortkomt uit mensen. Een voorbeeld van die filosofie is de Rabobank-campagne “Met sport win je vrienden”.

Endeavour neemt Surf&turf over
Het Haarlemse digital agency Endeavour neemt het eveneens in Haarlem gevestigde Surf&turf over. Met deze overname verrijkt Endeavour de al aanwezige e-commercediensten met een sterke expertise op Shopify.
![[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.

‘Marketeers hebben een belangrijke taak in het voorkomen van phishing’
In de AI-gedomineerde digitale wereld van nu is security relevanter dan ooit. Ransomwarebedrijven hebben professionele klantenservices en gebruiken geavanceerde phishingmethodes met een sterk staaltje marketing erin. Mede daarom spelen ook marketeers een belangrijke rol bij het voorkomen van beveiligingslekken, aldus Security Experts Menno Hoekstra en Koos Barendrecht van het Haarlemse agency Endeavour.

Winkelstraat.nl: 'In Duitsland is nog een hele markt te winnen'
Ongeveer twaalf jaar na de oprichting is het tijd voor een nieuw hoofdstuk voor online platform voor designkleding Winkelstraat.nl. Onder de vlag van The Platform Group (TPG) ligt Europa aan de voeten van het luxe modeplatform. Eerste halte: Duitsland.
![[column] Mobieltjes de klas uit!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mobieltjes de klas uit!
Begin 2024 trad vrij geruisloos nieuwe regelgeving in werking die het leven van jongeren behoorlijk beïnvloedt: het smartphoneverbod op middelbare scholen, basisscholen en speciaal onderwijs. Wat was de aanleiding en hoe vergaat het de leerlingen en docenten nu, enkele maanden na invoering?

Dentsu Lab stelt nieuw managementteam EMEA aan
In juni 2024 kondigde Dentsu aan dat Dentsu Lab Tokyo uit gaat breiden om een wereldwijd netwerk van creatieve R&D Labs te vormen. Nu onthult Dentsu het managementteam van Dentsu Lab voor de EMEA-regio: Ashley Knight wordt Hoofd Strategie, Pascal Rotteveel Executive Creative Director en Florian Root Business Director.
- AlgemeenNieuws Plaknachten houden Nederland wakkerWeblog [column] De drie breinen die elke...Nieuws ‘Mijn portfolio wordt breder én...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect...Weblog [column] Marketeer, leer daten met...Nieuws Marc Verschoor nieuwe CEO...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 33, 2025Nieuws We moeten marketeers helpen wat AI...Nieuws Willem-Albert Bol nieuwe Country...Nieuws Marketingtransfers week 32, 2025Weblog [column] Juichen we niet te vroeg?Nieuws PostNL presteert beter dan verwacht
- BureausNieuws Portfolio YuneNieuws Haarlemse creatieve sector opent...Nieuws Heineken en Megawatt sluiten...Nieuws 'Met mijn mobiel en mail bij de hand...Nieuws Zwitsal introduceert zachtere look...Nieuws Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en...
- ContentmarketingNieuws Boest trapt af met mysterieuze...Nieuws Lexa kiest AndAgencyAmsterdam als...Nieuws Jacht op de Grand Prix Content...Nieuws Douane opent ‘Cabinet of Customs...Nieuws Albelli kiest TikTok voor zomerse...Nieuws Begrijpelijke fraudevoorlichting met...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Restaurantketen Wingstop zet voet op...Nieuws Vaseline richt zich op Gen Z met...Nieuws Winkelgedrag rond Back to School...Nieuws Richella de Groot van Pesca: 'Anno...Nieuws 'In september lanceren we onze...Weblog [column] Van koffie naar één klik:...
- MediaNieuws Tien jaar Fullscreen x XITE op NFFNieuws IM Derk Sauer: Courantier en...Nieuws BMW Group kiest Dentsu als...Nieuws NFF lanceert campagne 'Zie je in...Nieuws Ad Alliance en Walt Disney breiden...Nieuws Snapchatters beleven sport als...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...Nieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...Nieuws Sport, muziek en cultuur in het Rabo...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Zwitsal introduceert zachtere look en formule
- Heineken en Megawatt sluiten festivalzomer af op Lowlands
- Haarlemse creatieve sector opent deuren tijdens HA Night
- 'Met mijn mobiel en mail bij de hand ben ik altijd in business...
- Designmerk Smeg kiest Buro Hause als PR-partner
- Raleigh herleeft met lef en karakter
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Portfolio Yune13-08-2025
- Haarlemse creatieve sector opent... 12-08-2025
- Heineken en Megawatt sluiten... 12-08-2025
- 'Met mijn mobiel en mail bij de hand... 12-08-2025
- Zwitsal introduceert zachtere look... 08-08-2025
- Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en... 08-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers