Redactie MarketingTribune


Gamification en de herontdekking van spel in merkbeleving
De strijd om aandacht is nog nooit zo intens geweest. Consumenten scrollen, swipen en skippen met een reflex die marketeers wanhopig maakt. In dat landschap is gamification niet langer een gimmick, maar een manier om opnieuw verbinding te maken. Merken ontdekken dat spelen niet alleen vermaakt, maar ook verbindt, beloont en onthult wat klanten écht beweegt.

Hoe unieke kerstpakketten bijdragen aan terugkerende klanten
Waarom herinner je sommige cadeaus nog jaren later, terwijl andere meteen worden vergeten? Het antwoord zit vaak niet in de waarde van het geschenk, maar in de aandacht die eraan besteed is. Een kerstpakket is daar een goed voorbeeld van.

Plaknachten houden Nederland wakker
Maar liefst 79 procent van de Nederlanders slaapt slecht tijdens zogeheten plaknachten – broeierige nachten waarin de temperatuur niet onder de 20°C komt. Dat blijkt uit onderzoek van slaapexpert Beter Bed. De gevolgen zijn merkbaar: 46 procent voelt zich de volgende dag minder productief en 37 procent is sneller geïrriteerd.

Portfolio Yune
Yune is een creative content agency en maakt deel uit van IPG Mediabrands. Hun missie: merken menselijk maken. ‘Wat Yune creëert, van video en social tot influencer-campagnes en brand design, is altijd authentiek en oprecht’, zoals Thijs Jaski, managing director van Yune, het treffend zegt. ‘Alleen met menselijke verbinding raak je communities en doelgroepen recht in het hart. Menselijke merken zijn dan ook aantoonbaar opmerkelijker. Wij maken merken menselijk aan de hand van drie elementen: emotie, empathie en echtheid. Het gaat erom hoe content voelt, hoe herkenbaar het is en hoe oprecht het overkomt.’

Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen
Afgelopen donderdag 3 juli stroomde het kantoor van Hibou in Amsterdam vol met klanten, vakgenoten en nieuwsgierige volgers. De aanleiding? Het 7-jarig bestaan van het bureau dat de PR-wereld een digitale schop onder de kont gaf én de lancering van een nieuw hoofdstuk. Want Hibou is niet meer het bureau dat in 2018 begon met een frisse blik. Het is een beweging geworden. En die bewéégt opnieuw.

Inschrijving Grand Prix Content Marketing geopend
De inschrijving voor de Grand Prix Content Marketing, de meest prestigieuze, leukste en inhoudsvolle Awards en bekroningen van het marketingjaar, is weer geopend.

Wat merken kunnen leren van online casino's: Digitale marketing op topniveau
In een sterk gereguleerde markt als die van online gokken, waar de speelruimte voor marketing beperkt is, blijken casino-operators verrassend behendig. Hun geheim? Slimme datagedreven strategieën, vlekkeloze omnichannel ervaringen en een haarscherp gevoel voor klantbehoefte. Tijd voor marketeers uit andere sectoren om de kaarten opnieuw te schudden.

Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
Op donderdag 15 mei is het zover: de Retail Media Day 2025, hét event voor marketing- en e-commerceprofessionals die voorop willen lopen in het snelgroeiende domein van retail media. Een dag vol inspiratie, inzichten en praktische tips zoals de sessie van Stefan Heijdra, Lead E-commerce bij OMG Transact en Strategy Lead Tale Meester van OMD.

MarketingTribune en Hibou lanceren AI-versie van hoofdredacteur Imke Walenberg
In samenwerking met Hibou heeft BBP Media, uitgever van onder andere MarketingTribune, tijdens het Branded Content Event een digitale versie van hoofdredacteur Imke Walenberg ontwikkeld. Het project is een eerste stap in het verkennen van de mogelijkheden van zogeheten ‘digital humans’ binnen de marketing- en mediawereld.

Marktonderzoekbranche groeit verder in 2024
In de vorige editie van het Trendrapport schreven we al dat AI de turbo zou zetten op de ontwikkelingen in het vak. Nou, die turbo ging erop. Niet dat iedereen volop aan de gang is met AI, maar het is van buzzword uitgegroeid tot levensechte tool. Met genoeg discussie eromheen, trouwens. De branche draaide ondertussen al dan niet met AI door. De omzet steeg weer verder, met iets meer dan 3%.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.

Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset voor nieuwe abonnees
De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris werken samen om de decembermaand voor nieuwe abonnees van De Koffiejongens mooier te maken. Zij krijgen een giftset van Marie-Stella-Maris.

“Do Tell” winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar Do Tell van Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.

Blokker failliet verklaard door Rechtbank Amsterdam
De bewindvoerders van Blokker hebben bij de Rechtbank in Amsterdam omzetting van de op 4 november 2024 toegekende surseance van betaling naar faillissement gevraagd. De Rechtbank heeft dat faillissement inmiddels uitgesproken.

Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.

Mens centraal op 12e Congres Contentmarketing & Webredactie
Het Congres Contentmarketing & Webredactie, georganiseerd door blended agency iO, speelt in op een meer dan relevante vraag: 'Hoe raken we elkaar nog in het hart als alles door AI wordt gedaan?'

‘Mensen maken merken’ uitgangspunt activatie-campagne Rabobank
In de hedendaagse snel veranderende wereld is opvallen een vak apart. Bij Opvallers geloven ze dat de kracht van merken voortkomt uit mensen. Een voorbeeld van die filosofie is de Rabobank-campagne “Met sport win je vrienden”.
- AlgemeenNieuws Hoe Welkoop groeit met advies,...Nieuws Podcastserie over kracht van...Nieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met...Nieuws 'Campagnedrukwerk steeds groener'Weblog [column] De marketing van de slaap,...Nieuws Maaltijdgemak centraal in Albert...
- B2BNieuws [onderzoek] Werknemers willen...Nieuws DPG Media integreert Brand Metrics...Nieuws Marketingtransfers week 43, 2025Nieuws Buitenreclame groeit door, digitaal...Weblog [column] Sora 2 van ChatGPT: het...Nieuws Marketingtransfers week 42, 2025
- BureausNieuws DJI werft vakmensen met...Nieuws Elanco kiest Initiative voor...Weblog [column] Wie geeft AI zijn buik?Nieuws 113 Zelfmoordpreventie start...Nieuws Tatoma start Agency Circle: AI als...Nieuws Vodafone verlengt levensduur...
- ContentmarketingNieuws GPCM feestavond nadert 6 november:...Nieuws 'Verborgen Parels' zet met marketing...Nieuws Olympisch schaatsteam centraal in...Nieuws Flitsmeister rekent af met...Nieuws Bolsius ontsteekt sociale verbinding...Nieuws Histor laat persoonlijkheid spreken...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws MediaMarkt introduceert landelijk...Weblog [column] HoopNieuws Oatly voorspelt 5 smaaktrends van...Nieuws FrietHoes versterkt merkpositie met...Nieuws Tonys Chocolonely viert 20 jaar...Nieuws TommyTomato voert campagne voor...
- MediaNieuws Pink Ribbon benadrukt de kracht van...Nieuws Vandaag Inside en Krabbé winnen...Nieuws Charelle Akihary over de digitale...Nieuws DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichtenNieuws Mediabedrijven vrezen forse klap...Nieuws Onderzoek PepsiCo bevestigt...
- Online MarketingNieuws Prime Video lanceert The Moderators...Nieuws Thuiswinkel.org lanceert campagne...Nieuws OBA lanceert nieuw digitaal huis...Nieuws BMW zoekt monteurs via Reddit en foraNieuws Humor en gedragspsychologie tegen...Nieuws Adobe lanceert tool voor...
- SponsoringNieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...Nieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...Nieuws Go Ahead Eagles lanceert exclusieve...Nieuws Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
- Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
- Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor...
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- DJI werft vakmensen met... 30-10-2025
- Elanco kiest Initiative voor... 30-10-2025
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

