Vijf vragen aan Webby-winnaar Jeroen van Erp (Fabrique)

Vijf vragen aan Webby-winnaar Jeroen van Erp (Fabrique)
  • Bureaus
  • 11 mei 2015 @ 09:33
  • 37834 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewWebsiteOnlineAwardDigitaal

Vijf vragen, vijf antwoorden. Een vaste rubriek op MarketingTribune.nl, maar soms steken we hem thematisch in. Deze maand: de vijf Nederlandse bureaus die op 19 mei een Webby Award mogen ophalen in New York voor de beste websites wereldwijd. Onlangs zaten ze allemaal aan tafel bij DWDD, nu leggen we ze in de aanloop naar de uitreiking vijf vragen voor. Vandaag: Jeroen van Erp, creatief directeur van designbureau Fabrique.

Waarom is deze Webby Award zo bijzonder voor je? Of droom je stiekem van een nog mooiere prijs?

Jeroen van Erp: 'Een Webby is het hoogste haalbare in digital design-land. Het is de Oscar van het web dus we zijn er heel trots op en heel blij mee. Ik weet ook niet zo goed wat een nog mooiere prijs is, zeker niet voor het Design Museum. Het lijkt me mooi als het geen incident is.'

Wat maakt jullie winnende website zo uniek?

'We hebben ‘m gewonnen in de categorie Best Navigation. Het is de kunst om te balanceren tussen de esthetiek die men mag verwachten van de website voor het meest toonaangevende designmuseum ter wereld en een handige navigatie – we weten dat de bezoekers dat willen. In plaats van veel buttons hebben we gekozen voor een – wat wij noemen – afstandsbediening die overal toegankelijk is onder het hamburgertje bovenin.'

Wat is bij het publiek het grootste misverstand over websites bouwen en hoe los je dat op?

'Dat varieert nogal. Het grote publiek heeft niet echt een idee. Een nieuw ontwerp voor een portal voor een groot merk is net zoveel werk als het ontwerpen van een flink gebouw. Als je dat vertelt dan willen mensen nog wel eens verbaasd zijn. Zodra je er iets meer kijk op hebt, snap je dat ontwerpen voor het web een integrale aanpak vergt. Dat is nooit eenvoudig. Het gaat alleen goed als alle disciplines goed samenwerken, bij voorkeur mét de klant.'

Welke online trend gaat jullie werk helemaal op z'n kop zetten?

'Bij Fabrique laten we ons niet snel gek maken hoor. Er zijn wel ontwikkelingen die we heel interessant vinden. Zo volgen we de ontwikkelingen op het gebied van smart health nauwgezet.'

Welke website zou nou bij uitstek door jouw bureau onder handen moeten worden genomen? Waarom juist die?

'Dat is niet zo moeilijk: MarketingTribune.nl. Best een inkoppertje, hebben jullie nu spijt van deze vraag? De lijst met mogelijke verbeteringen is niet gering. Jullie weten ons te vinden.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.

Bekijk alle vijf winnaars in de recente uitzending van De Wereld Draait Door. In de loop van deze week volgen op MarketingTribune.nl meer interviews met de andere winnaars.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken