Top-illustratoren tekenen voor War Child

Top-illustratoren tekenen voor War Child
  • Bureaus
  • 24 mei 2019 @ 09:38
  • 20844 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieCampagnesGraphicStorytelling

Vijf bekende illustratoren van kinderboeken hebben hun medewerking verleend aan de nieuwste campagne van War Child. Thé Tjong Khing, Marije Tolman, Brian Elstak, Juliette de Wit en Sylvia Weve maakten indringende tekeningen over hoe kinderen zich voelen in oorlog.

De campagne heet #getekendvoorhetleven. War Child zet de tekeningen vanaf deze week in om op een ludieke manier zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen voor psychosociale steun aan kinderen in oorlog.

Illustrator Marije Tolman: 'De boeken die ik illustreer vormen altijd een verhaal, waarin de lezers kunnen verdwijnen, maar ook in kunnen dromen. Het idee dat kinderen die getraumatiseerd zijn door oorlog dit niet zomaar kunnen vind ik een vreselijke gedachte. Ik hoop dat mijn illustratie aanzet tot actie en het besef dat elk kind het recht heeft om te dromen.'

Guerillastunt

Afgelopen maandag trapten tv-maker Danny Ghosen en presentator Niels Oosthoek de campagne af in Amsterdam. Tijdens een guerrillastunt verspreidden zij de illustraties door de binnenstad. Voorbijgangers zagen de illustraties zowel terug in krijtsjablonen (1.25x1.25m), projecties (10x10m) als op posters die waren wildgeplakt (3x3m). In Eindhoven en Utrecht deden acteur Frank Lammers en radio-dj Michiel Veenstra hetzelfde.

Tijdens de campagne staat de hashtag #getekendvoorhetleven centraal, War Child maakt zich niet als afzender bekend. Hiermee wil de organisatie de nieuwsgierigheid van voorbijgangers wekken. De illustratoren werken allemaal belangeloos mee aan deze campagne.

Psychosociale steun

Op dit moment groeien 420 miljoen kinderen op in een conflictgebied. Uit recent onderzoek blijkt dat zo’n 84 miljoen kinderen daarvan direct dringend psychosociale steun nodig heeft. In de traditionele noodhulp is echter veel te weinig aandacht voor deze mentale hulp, waarschuwt War Child nu. War Child pleit ervoor dat psychosociale steun vast onderdeel wordt van internationale noodhulp.

De campagne #getekendvoorhetleven loopt tot 8 oktober. Op die dag vindt er in Amsterdam een grote internationale ministeriële top plaats over geestelijke gezondheid en psychosociale zorg in crisissituaties als oorlog. Daar zal War Child de handtekeningen overhandigen aan minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking). Aan de campagne werken onder meer tv-maker Danny Ghosen, acteur Frank Lammers en radio-dj Michiel Veenstra mee.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken