SIRE: repareer eens wat vaker

SIRE: repareer eens wat vaker
  • Bureaus
  • 9 sep 2019 @ 06:01
  • 19043 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesMaatschappij

Voor het merendeel van de Nederlanders is de keuze tussen vervanging en reparatie van een kapot product vooral een geldkwestie. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Stichting Idëele Reclame, dat vandaag de campagne 'Waardeer het, repareer het' lanceert.

De maatschappelijke campagne moet Nederlanders bewegen om hun kapotte spullen vaker te repareren en hen bewust te maken van de waarde van deze spullen. De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met Dept, Pink Rabbit en NewsLab, zoals Lucy van der Helm (directeur SIRE) recent al aankondigde in de MT-rubriek De zomer van. Net als #Doeslief wordt deze campagne breed en crossmediaal uitgerold.

Ruim de helft van de Nederlanders besluit pas bij een vervangingswaarde van €100 over te gaan op reparatie van bepaalde producten. Voor 61 procent van de Nederlanders geldt dat zij de keuze tussen vervangen of repareren laten afhangen van de prijs van de reparatie. Dit, terwijl maar liefst 59 procent van de Nederlanders het eigenlijk zonde vindt om kapotte producten weg te gooien. Hoe snel dit gebeurt, hangt af van het soort product.

Strijkijzer

Weggooien of repareren hangt samen met het type product. Kleine huishoudelijke apparaten belanden sneller bij het afval. Ruim driekwart van de Nederlanders is ervan overtuigd dat het goedkoper is om een nieuw product te kopen dan het te repareren. Zo worden kleding, speelgoed, strijkijzers, koffers en koffiezetapparaten het vaakst direct weggegooid als het 'kapot' is. Men is zuiniger op zijn/haar fiets, laptop, naaimachine en telefoon.

Lucy van der Helm, directeur van SIRE, laat weten: 'Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat. Maar als iets kapot is, is het nog niet waardeloos. Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als zij niet meer goed functioneren. Dat is doodzonde, want op deze manier gooien we waardevolle spullen onnodig weg, terwijl je deze veel langer kunt gebruiken als je ze repareert.'

Geld blijkt niet de enige drijfveer bij de keuze om kapotte spullen wel of niet te repareren:

1. kosten reparatie

2. nieuw kopen is goedkoper

3. zelf kunnen repareren of laten doen

4. levensduur product

5. gemak van de reparatie

Dubbele moraal

De campagne 'Waardeer het, repareer het' speelt ook in op een dubbele moraal die de Nederlander heeft rondom het onderwerp repareren. Van der Helm: 'Aan de ene kant zegt 79% zijn spullen liever eerst te repareren, maar aan de andere kant gooien we gemiddeld per persoon per jaar alleen al 18 kilo elektrische apparaten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen zoals meubels en speelgoed weg. Met deze campagne willen we de waarde van onze spullen én de waarde van repareren onder de aandacht brengen.'

Het online platform repareerhet.nl biedt de bezoeker de helpende hand om zelf aan de slag te gaan. De campagne wordt verder uitgerold via TV, radio, online, dagbladen, tijdschriften, bioscoop, outdoor en sociale media. Op tv worden vier verschillende commercials uitgezonden, te weten: koffie (zie onder), koffer, broek, kabel.

Bronnen onderzoek: 0-meting Flycatcher 08-2019, PanelWizard Direct 08-2019, Milieu Centraal 2019.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken