[De zomer van] Lucy van der Helm: ‘Vers eekhoorntjesbrood, als een kind zo blij’

[De zomer van] Lucy van der Helm: ‘Vers eekhoorntjesbrood, als een kind zo blij’
  • Algemeen
  • 30 aug 2019 @ 16:23
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Lucy van der Helm (directeur Stichting Ideële Reclame) over Nivea, de Effie en reclameprijsuitreikingen die te lang duren.

Te beginnen met het laatste nieuws: Sire lanceert op maandag 9 september een nieuwe campagne. Dept heeft deze ontwikkeld, in samenwerking met regisseur Basha de Bruijn van Pink Rabbit. NewsLab staat Sire bij voor de PR. Een nieuwe campagne is altijd weer spannend, aldus Van der Helm, die er verder niet veel over kwijt wil. 'Maar er hebben veel mensen met hart en ziel aan gewerkt.'


Van der Helm en haar man uit eten.

Van der Helm is deze zomer liefst drie weken op vakantie geweest. Samen met haar 'lief' naar Frankrijk, in de Corrèze en de Lot. Het koppel maakt er een sport van om op reis zo min mogelijk toeristen tegen te komen. De ideale vakantie voor Van der Helm bestaat uit lezen, de natuur in en samen koken met de beste ingrediënten van lokale markten. 'Vers eekhoorntjesbrood, als een kind zo blij. Onderweg naar huis zijn we daarnaast gestopt bij restaurant de Kromme Watergang in Zeeland, echt fantastisch gegeten.'

Wat is in deze zomertijd je favoriete merk?

Ik vermijd zoveel mogelijk de hitte. Boven de 25 graden vind ik het niet prettig. Maar in de zomer is er geen ontkomen aan de zon. Nivea dus. Hoogste factor.

Welk marketingboek lag er in je reiskoffer?

Geen. Ik lees bij voorkeur non-fictie, maar een mooie roman is ook fijn. Deze vakantie ging mee: Zijn ze gek geworden van de Amerikaanse psychiater Allen Frances, een psychiatrisch onderzoek naar Donald Trump en zijn aanhang. Daarnaast Intimiteit van Paul Verhaeghe en een bijzonder boek van David Mitchell, De Geestverwantschap. Een boeiend én ingewikkeld boek met zoveel personages en dwarsverbanden dat je steeds terug moet lezen. En met al die ingewikkelde woorden had Google het zo druk met mij, dat zelfs de zoekmachine niet alles thuis kon brengen.

Wat is je favoriete festival in marketingopzicht?

Effie. De prijs der prijzen. Ik vind het belangrijk dat de campagnes van Sire effectief zijn - dat lukt natuurlijk niet altijd. Het betekent namelijk dat we iets teweegbrengen in de maatschappij. We zetten meestal in op bewustwording, omdat onze campagnes relatief kortlopend zijn, gemiddeld drie tot vier maanden. Bij de laatste campagne, #Doeslief, hebben we het voor elkaar gekregen om mensen hun gedrag te laten veranderen. Daar zijn we heel trots op.

Overigens ben ik net klaar met schrijven van de case voor de Effie. Altijd weer een hele klus. Ik vind daarnaast dat uitreikingen in het algemeen wel wat minder lang mogen duren. Ik was in juni bij de Best Social Awards, waar in rap tempo -en toch inhoudelijk- de prijzen werden uitgereikt. Daarna een borrel zonder al te harde muziek - zucht, ik word oud. Top!

Hoe zorg je ervoor dat je in de relatief rustige zomermaanden toch productief blijft?

Dat is bij Sire nooit zo moeilijk: wij starten nieuwe campagnes meestal vlak na de vakantie. Tijdens de zomermaanden werken we dus gewoon stug door. Ik neem me altijd voor om vooruit te werken, maar in de praktijk komt natuurlijk toch alles weer op het laatste moment bij elkaar. Verder werk ik graag 's morgens vroeg. Maar eerst koffie, dan kom ik pas op gang.

Lees ook over de zomers van:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken