Merendeel bureauprofessionals overweegt stap naar klantzijde

Merendeel bureauprofessionals overweegt stap naar klantzijde
  • Bureaus
  • 21 apr 2021 @ 06:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Bijna twee derde van de Nederlandse bureauprofessionals wil dit jaar nog van baan wisselen. Opvallend daarbij is dat 60% de voorkeur geeft aan een nieuwe uitdaging aan klantzijde.

Dit en meer blijkt uit onderzoek van Inhousing Agency en Post & Kornet onder 160 Nederlanders werkzaam bij creatieve-, media- en digitale bureaus, waarbij werd gevraagd naar hun huidige werksituatie en toekomstverwachting.

Het werken aan een verscheidenheid aan klanten wordt door juniors/mediors (0-3 en 3-6 jaar werkervaring) beschouwd als fijn, zowel bij mediabureaus als digitale bureaus. Promotiemogelijkheden -en daarmee een hogere functie en dito salaris- worden door personen werkzaam bij creatieve bureaus als belangrijkste voordeel genoemd. Bij digitale bureaus worden de trainings- en opleidingsmogelijkheden als grootste voordeel ervaren. De bedrijfscultuur wordt bij zowel media- als creatieve bureaus als prettig ervaren, maar staat een stuk lager in de rangorde bij digitale bureaus. Het salarisniveau belandt bij alle bureaus in de Top-5 en is vooral belangrijk voor bureauprofessionals werkzaam op medior niveau.

De senior en management-groep (meer dan 6 jaar werkervaring) werkzaam bij creatieve bureaus benoemt het salaris als belangrijkste pluspunt. Opgevolgd door goed leiderschap en management, op de tweede plek, door zowel creatieve als digitale bureaus. Secundaire arbeidsvoorwaarden worden alleen benoemd door personen werkzaam bij mediabureaus. Datzelfde geldt voor promotiemogelijkheden, die bij mediabureaus het meest worden gewaardeerd. De bedrijfscultuur wordt bij zowel media- als creatieve bureaus als positief ervaren, maar staan een stuk lager. Goed leiderschap wordt door zowel creatieve als digitale bureaus genoemd. Met name de digitale bureaus worden goed gepercipieerd op het gebied van training en opleidingsmogelijkheden.

Matige bedrijfscultuur bij creatieve bureaus

Een absolute uitschieter in het onderzoek is de beoordeling van de werkomgeving van de creatieve bureaus. Deze wordt door alle respondenten als 'niet goed' bevonden. Ook wordt matig leiderschap bij creatieve bureaus veel genoemd. Zowel bij creatieve als mediabureaus staat een matige bedrijfscultuur in de Top-5 meest gegeven antwoorden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een pijnpunt voor alle bureaus. Onvoldoende promotiemogelijkheden komen vooral voor bij digitale en mediabureaus. Digitale bureaus besteden volgens de ondervraagden te weinig aandacht aan persoonlijke groei en ontwikkeling en daarmee ook training. Opvallend hierbij is dat de respondenten dit eerder ook als belangrijkste voordeel hebben genoemd.

Het salaris zorgt voor onvrede bij personen die werkzaam zijn bij media- en digitale bureaus. Daarbij geldt dat vooral bij media- en creatieve bureaus er weinig mogelijkheden voor promotie wordt ervaren. In verhouding tot de junior/medior-groep worden salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden vaker genoemd door de senior/management-groep. Een slechte werk/privé-balans staat in de Top-3 vernoemd als groot nadeel bij creatieve en digitale bureaus. De persoonlijke groei wordt bij digitale en creatieve bureaus als 'beperkt' ervaren.

Senioren willen overstappen

Ruim 30% van de ondervraagden geeft aan in 2021 over te willen stappen naar een andere werkgever. Slechts 35% van de bureauprofessionals heeft geen wens om over te stappen. Van de personen die een andere baan willen, wenst gemiddeld 60% een overstap naar klantzijde. Daarbij is de wens voor een overstap groter op senior-niveau. Zij zoeken hun heil aan klantzijde voornamelijk met de verwachting op een fijnere werkomgeving en bedrijfscultuur. Voor de zowel junioren als senioren geldt dat ze verwachten beter leiderschap aan te treffen aan klantzijde.


Overstappen in 2021.

Steven Pieneman, oprichter van Inhousing Agency, zegt tot slot: 'Bureaus moeten echt een stap harder lopen om hun professionals te behouden. Dit is echter onlosmakelijk verbonden met het werven en behouden van talent. We zien door de inhousing trend een toename van het aantal hybride samenwerkingen tussen adverteerders en bureaus: deels inhouse uitvoering ondersteund door externe bureaus. De rol van bureaus blijft van belang als belangrijke voorloper van trends en technologie.'


Volgende uitdaging.

Verantwoording

Inhousing Agency en Post & Kornet voerden afgelopen december en januari het onderzoek uit onder ruim 160 personen werkzaam bij creatieve-, digitale- en mediabureaus. Bij het verzamelen van respondenten was ook het YIM, jongerenafdeling van het MWG, betrokken.

De onderzoeksresultaten zijn voorgelegd aan diverse personen in de bureauwereld. Naast Steven Pieneman (Inhousing Agency), Monique Post en Sonja Kornet komen ook Budi Gonzalez de Chaves (managing director Cheil Benelux), Thomas van der Biezen (bestuurslid YIM) en Pascal Boogaert (Pascal’s Angels) aan het woord.

Bekijk het volledige onderzoek hier.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken