BvA noemt minder gokreclame op TV 'beter voor alle merken'

BvA noemt minder gokreclame op TV 'beter voor alle merken'
  • Bureaus
  • 24 jan 2022 @ 10:18
  • 25198 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVODoelgroepenPolitiekCampagnes

De Reclamecode Online Kansspelen, die per 14 december 2021 van kracht is, bevat een quotum van drie gokreclames per televisieblok, inclusief tag-ons. In de branche ontstond een storm van kritiek op de hausse aan online gokverslavingsprikkels.

Jongvolwassenen aldus verleiden met het 'casino in hun broekzak' aan de slag te gaan, is moreel verwerpelijk. Daarmee als bureau of gokinstantie je geld en awards willen verdienen, leidt niet overal tot bewondering. Integendeel: tot afschuw. Ook de overheid als vergunningverstrekker en aandeelhouder in casino's treft blaam.

Juist in deze pandemische tijden zijn jong volwassenen bovendien extra kwetsbaar, blijkt uit verschillend onderzoek (zie o.a. icoon 5), waardoor aanzetten tot toegankelijk gokken (via de smartphone) extra immoreel is. Toenemende gokverslaving dreigt in Nederland, maar er lijkt een kentering op til. Steeds meer stakeholders willen inperking. Op MarketingTribune trok deze column van vakgenoot Martijn de Vreeze vorige week landelijke aandacht. De doorplaatsing op Linkedin is ruim 200.000 keer gelezen. Op social media werden de postings van Marco Mout over de immorele gokcampagnes al 1,6 miljoen keer gelezen. De posting van Rueben Alexander 'Principes kosten geld' op Linkedin zit over de 450 lezers, hij trad bovendien net als Mout op in het landelijk tv-programma Nieuwsuur over de kwestie. Vanuit politiek en brancheclubs wordt nu gereageerd met meer inperking en zelfregulering.

Extra aanscherping
De zenders verenigd in Screenforce hebben nu volgens adverteerdersbond BvA aangekondigd bovenop de nieuwe zelfregulering hun beleid voor het aantal gokreclames per blok aan te scherpen. 'Als BvA vinden we dit positief voor adverteerders want dit is goed voor de kwaliteit, pluriformiteit en de balans van de reclameblokken', reageert directeur Henriëtte van Swinderen. Voorbeelden uit andere landen hebben volgens de zenders laten zien dat niemand gebaat is bij reclameblokken die helemaal vol zitten met gokreclame.

Verbod op ongerichte gokreclame bepleit
'Naast de markt, kijkt ook  de politiek met argusogen naar wat er na het legaliseren van online kansspelen aan gokreclame voorbijkomt. Dit heeft al geleid tot diverse moties tijdens het debat over kansspelen op afstand in december. Aangenomen moties zijn onder meer de motie voor het doortrekken van het tijdslot "geen gokreclame voor 21 uur" voor televisie en radio naar "venstertijden" online en een verbod op retargeting na het bezoek aan goksites. De meest verregaande: de motie Van Nispen voor een verbod op "ongerichte reclame". Hoe dit in de praktijk moet vormkrijgen staat nog ter discussie en wordt mogelijk nog onderdeel in een debat. Maar een motie als deze kan de nieuwe regering doen besluiten om over te gaan op een totaalverbod', aldus de BvA, die 'minder gokreclame op TV beter voor alle merken' noemt.

Zie alle moties en stemmingsuitslagen.

Elke zender vertaalt verdere inperking op eigen manier in beleid
De TV-zenders hebben volgens Van Swinderen met oog op deze ontwikkelingen eind december 2021 besloten hun eigen commercieel beleid met betrekking tot kansspelreclames verder aan te scherpen door een strenger maximum per blok in televisie en radio te gaan hanteren. Dat vult iedere zender onafhankelijk naar eigen inzicht in. Zo staat Ster één ‘risicovol kansspel’ per blok toe. 'Deze nieuwe beperkingen zullen ingaan met de nieuwe tariefkaart van 1 februari 2022.'
(PvWK, bronnen: MarketingTribune, Tweede Kamer, Linkedin, Nieuwsuur en BvA, beeld: Anna Shvets / Pexels)

Het beleid per zender:

* Ad Alliance 

* Ster

* Talpa

* ORN
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken