[branded content] “Hokra brengt mens en merk samen met merkactivatie, promotionele artikelen en marketing executie”
- 7 nov 2022 @ 05:59
- Sales
Trial stimuleren, verkoop vergroten, NPS scores verhogen, klanten waarderen of een positief merkbeeld creëren. Het zijn slechts enkele vraagstukken waar Hokra voor opdrachtgevers dagelijks aan werkt. Met een goed idee als drijvende kracht en mooie en effectieve merkactivatiecampagnes en promotionele acties als resultaat. “We prikkelen, activeren en regelen. Als het even kan zo duurzaam mogelijk”, aldus Hokra-directeur Martin de Winter.
In creatieve oplossingen op maat bedenken en deze perfect uitvoeren ligt al meer dan dertig jaar de kracht van Hokra. Ze vertrekken hiervoor graag vanuit een helder doel dat de klant voor ogen heeft. En is die niet helder? Dan maken ze samen een scherpe vraagstelling. Wat is de merkbelofte? Wat willen we bereiken, en waarom? En: kunnen we het meetbaar maken? Hokra gelooft dat juist dan goede strategieën en concepten ontstaan als antwoord op de vraag van een opdrachtgever. Van merkactivatie tot promotionele artikelen en marketing executie. Uiteraard goed doordacht en nog beter gerealiseerd en uitgevoerd. Want iets ‘zomaar’ doen, past niet bij hen. “Als organisatie heb je een doel voor ogen of wil je een specifieke boodschap overbrengen aan jouw doelgroep. We brengen mens en merk samen met merkactivatie, promotionele artikelen en marketing executie. Dat doen we voor bedrijven en merken met een professionele marketing- en communicatieafdeling, zowel B2B als B2C.”
Digitaal netwerk
Wie denkt aan creatieve oplossingen denkt al gauw aan social media. De twee zijn onlosmakelijk verbonden. Om klanten ook hierin te voorzien, startte Hokra het social media marketing bureau Fresh Lemon waarmee ze het unieke verhaal van klanten slim zichtbaar maken op social media. “We hebben een frisse blik, een scherpe byte en snappen digitaal. We schillen een onderneming af tot het hart en bouwen samen aan een digitaal netwerk.” Kijkend naar opdrachtgevers van Hokra kun je stellen dat een brede groep klanten wordt bediend. Dyson, Interpolis, Hago Zorg, Cloetta, Bouwcenter, Koninklijke BAM-groep, Van Oord Marine Ingenuity. Het zijn slechts enkele voorbeelden waarvoor Hokra prikkelt, activeert en regelt. Waarbij ze volledig kunnen ontzorgen. “Het gebeurt regelmatig dat een klant zelf al een goed idee heeft. Logisch, zij kennen hun eigen markt en klanten goed. Wij perfectioneren dat idee, werken het uit en realiseren de campagne. Marketing executie noemen we dat. Daar komt tegenwoordig trouwens steeds meer bij kijken. Denk aan compliance, AVG en IT- en productveiligheid. Ons devies is: Kan niet bestaat niet. Als het eenmaal bedacht is kan het ook uitgevoerd worden.”
Graag in control
Eind jaren ‘90 introduceerde Hokra – als een van de eersten – marketingfulfilment. Ze bouwden webshops om marketingcommunicatie intern te distribueren. Dat ontwikkelden ze in de loop der jaren en breidden ze uit met de nieuwste middelen en technieken. In samenwerking met hun IT-partner bouwde ze een IT-platform waarmee ze webshops en actie afwikkelingswebsites maken, in de look & feel van de klant. “We creëren snel een webshop, maar ook spaaracties, gratis productacties en cashbackacties behoren tot de mogelijkheden. Hokra neemt graag al het logistieke werk rond merkactivatie en promotionele artikelen uit handen. Voor ACUVUE® (contactlenzen) van Johnson & Johnson maken we bijvoorbeeld zo’n beetje alle marcommiddelen die je voorbij ziet komen. We zijn misschien wel het enige bureau in Nederland met een warehouse met meer dan 2.500 pallet- en orderpickplaatsen. Dit stelt ons in staat om campagnes vorm te geven, benodigde materialen zoals POS en DM’s te maken en die op voorraad te houden. Als marketeer houd je hiermee grip op de kwaliteit van je middelen, bewaak je je budget en zie je wie wat besteld heeft. En op basis daarvan kun je weer effectmetingen doen.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Sinds 2007 houdt Hokra zich sterk bezig met het verder verduurzamen van hun marketingexecutie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is daar een essentieel onderdeel van. “Alles bij ons op locatie is nu al zo duurzaam mogelijk. Iedereen rijdt in elektrische auto’s, we hebben zonnepanelen en zijn zelfvoorzienend. Iedere dag werken we aan zo duurzaam mogelijk werken. We hebben hiervoor onze bedrijfsvoering aangepast en Hokra als bureau laten certificeren. De certificering ISO140001 toont bijvoorbeeld aan dat ons kwaliteitsmanagementsysteem rekening houdt met duurzaamheidsvraagstukken en dat we gebruikmaken van duurzame materialen. Ook zijn we Ecovadis Silver, hebben we een 3 sterren rating van het MVO-register en hebben we de PSO-aspirant status.”
Wanneer je als organisatie zegt dat je duurzaamheid belangrijk vindt en zorgdraagt voor de wereld om je heen, moet je dat waarmaken, vinden ze bij Hokra. Binnen de eigen keten, maar ook in de omgeving daaromheen. Daarom kiest het bureau ieder jaar een doel om te steunen. “We helpen met het werven van funding én schenken een deel van onze winst. Op dit moment steunen we Stichting Kinderhulp.”
Hoge PR-waarde
Naast dat Hokra als bureau zelf hard werkt aan een betere wereld, kijken ze ook voor opdrachtgevers naar of - en hoe - ze invulling kunnen geven aan eventuele duurzaamheid. Met andere woorden: ze proberen zo duurzaam mogelijk te realiseren. Een goed voorbeeld daarvan is de campagne voor de Nationale Bomenbank. Ter ere van hun 50-jarige bestaan kwam de vraag om een campagne met een hoge PR-waarde te bedenken en realiseren die de oorsprong van de bomenbank vertelt. “De gekozen strategie ging over dat de Nationale Bomenbank de maatschappij een cadeau aanbiedt: levenslang onderhoud voor de vijf meest bijzondere bomen van Nederland. We organiseerden de Nationale Bomen Top 50 en riepen door heel Nederland mensen op om de mooiste of meest bijzondere boom te nomineren. Een deskundige jury beoordeelde meer dan honderd bomen, maakte een Top 50 en koos vijf bomen uit die levenslang onderhoud krijgen. Het was een succesvol concept en uitvoering: deze campagne kreeg ontzettend veel publiciteit op zowel radio, social als in vakmedia.”
Wereld om ons heen
Productie begint bij Hokra dan ook eigenlijk altijd met de vraag: ‘Waarom maken we dit?’ Naast het feit dat de organisatie zo duurzaam mogelijk wordt gerund, is het ook Hokra’s doel om promotionele middelen en producten te produceren met een zo’n laag mogelijke impact op het milieu. “Je kunt nog zo duurzaam produceren, als je niet weet met welk doel dan heeft het weinig zin. We vinden het daarnaast ook belangrijk dat materialen leuk zijn. Voor degene die het maakt, degenen die het ontvangen én de wereld om ons heen.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Hokra
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers