Stilzitten is voor Dodo's

  • Bureaus
  • 11 mrt 2015 @ 15:02
  • Link
  • Gérard Ghazarian
    Gérard Ghazarian

    CEO
    Candid Group
  • MarketingMediabureauMediastrategie

Aanpassen. Veranderen. De huidige tijd en markt vragen erom. Alleen dan kun je overleven. Dat is in ons vak niet anders. Maar hoe doe je dat? Wees vooral geen Dodo, ga er niet vanuit dat de dingen altijd zo blijven zoals ze waren.

De Dodo, een loopvogel die eind van de 17e eeuw leefde op het eiland Mauritius, zonder natuurlijke vijanden. Er was volop voedsel op de grond, dus vliegen was overbodig totdat de mens voet aan wal zette. De Dodo werd slachtoffer van zijn evolutionaire gemakzucht, vliegen en vluchten kon hij niet meer, de zeelieden hadden een makkelijk stukje vlees aan het spit tijdens hun tussenstop, op reis naar Indië.

Wordt dus geen Dodo. Kijk goed om je heen, luister en leer, ga op zoek gaan naar positieve dingen en creëer kansen voor je bedrijf. Eind vorige eeuw was alles booming, er werd geld uit lucht gecreëerd, de gemakzucht sloeg toe. Inmiddels zijn we wijzer en weten we dat we moeten kunnen vliegen, omdat het geld niet meer voor het oprapen ligt.

In de mediawereld zijn er nog altijd bureaus die hun ‘voedsel’ op de grond zoeken, maar daar ligt niets meer. Je moet innoveren en door ontwikkelen. Diegenen die zich kunnen aanpassen en die wél verandering zien en uitdaging aan durven gaan zullen overleven, de rest verdwijnt stilletjes.

Ook adverteerders (onze klanten) moeten steeds meer moeite doen om zich in een complexere markt staande te houden. Je hebt partners nodig, ook op het vlak van media en creatie. Het makkelijkste wat bedrijven in nood kunnen doen is mensen ontslaan. Maar het is beter om eerst te kijken of je je processen efficiënter kunt inrichten. Je kunt snijden in je media-uitgaven, dat betekent minder exposure en in korte termijn denken. Alternatief is kiezen voor een partner die met minder budget net zo veel exposure creëert, zodat je je aanwezigheid niet verliest. Dat lijkt een open deur, maar veel adverteerders zien dat niet, die zijn hard bezig met overleven. Op zo’n moment heb je iemand nodig die je erop wijst dat er veranderingen nodig zijn. Dat je niet kunt blijven doen wat je doet. Anders word je een Dodo. Als mensen hebben we geen de tijd om te  leren vliegen, maar gelukkig kunnen wij vrij makkelijk veranderen.
 


De evolutie van Head to Head Media begon met een idee en een uitdaging: Hoe kun je bedrijven op een betaalbare wijze helpen met media-inkoop en strategie? Begin met je af te vragen of je bedrijf of product wel klaar is om de markt op te gaan? Zitten mensen er wel op te wachten? Gaat mijn product of dienst doen wat ik ervan verwacht? Door dat eerst uit te zoeken besparen bedrijven (media)geld en krijgen ze bovendien antwoorden en duidelijkheid.

Het idee evolueerde en inmiddels brengt Head to Head de expertises (media en marktonderzoek) samen die nodig zijn om de essentiële vragen te beantwoorden.  Zes jaar geleden voegde  Head to Head, als eerste mediabureau, ook al creatie (Vlam) toe. Drie jaar geleden werd Vostradamus opgezet, inmiddels een geëngageerd marktonderzoekbureau dat zijn tijd ver vooruit is. Tools als de Vostradamus Performance Index (VPI) bieden adverteerders o.a. de unieke mogelijkheid om -real time- big data om te zetten in smart data.

Na vele jaren Hoofddorp is in 2013 de oversteek naar Amsterdam-Noord gemaakt. Hier zitten Head to Head, Vostradamus en Vlam onder een dak. Een gebied waar oude loodsen worden omgevormd tot hippe restaurants. Waar Eye over het IJ kijkt en ID&T de oude Shelltoren omtovert tot een inspirerende toverdoos voor de creatieve industrie, muziek en uitgaan. Waar Jumbo zijn hypermoderne Foodmarkt heeft gevestigd in een oude scheepsloods. Dit is een plek waar dingen worden gecreëerd, dit gebied bruist en is nog niet af. Daarom willen wij hier zitten. Het inspireert en als bureau worden we óók betrokken bij dingen die gemaakt worden en nog niet af zijn.

Het kantoor uit 2013 is nu al te klein voor alle plannen, dus is er een tweede kantoor ingericht en betrokken door Vostradamus (online marktonderzoek) en Vlam (behavioural advertising). Daarbij is altijd het uitgangspunt geweest dat  mensen in een prettige omgeving moeten kunnen werken en klanten zich meteen thuis kunnen voelen. Ook dat bepaalt namelijk het succes van een bedrijf (en goede koffie).

Het nieuwe kantoor maakt onderdeel uit van de evolutie van Head to Head Media. Het is een voorbeeld van kansen zien en grijpen in moeilijker tijden, doorpakken als het beter gaat. Stilzitten is voor Dodo’s.

Gérard Ghazarian is directeur van Head to Head
www.headtohead.nl

Gérard Ghazarian

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken