[column] Niet meer doen! Lacherig over 50plussers

[column] Niet meer doen! Lacherig over 50plussers
  • Bureaus
  • 24 jan 2019 @ 07:55
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Doelgroep

Heren en dames marketeers, luisteren jullie mee? Er moet me iets van het hart. Iets waar jullie je allemaal schuldig aan maken. Het valt me namelijk op, sinds ik oprichter ben van Saar Magazine.nl en van Snippet Concepts, dat jullie lacherig doen. Ja, jullie. Over 50+-vrouwen. Ook als jullie zelf al 39 of 42 zijn. Alsof het iets viezigs en grappig is, 50 zijn.

Het begon er al mee dat iedereen als het over Saar gaat zegt: ‘Ja, overgang en zo.’ Alsof we niet veel meer zijn dan dat. We daten, we dansen, we flirten, we genieten, we werken, we geven geld uit, we lachen, we huilen en we zorgen. Maar nee, hoor. 50+-vrouwen worden nog steeds gezien als bejaarden in bloemetjesjurken die truien breien voor de kleinkinderen. En dat ben ik zat.

Voorbeeld 1: ‘Ik denk dat we toch maar iets met influencers gaan doen.’ Dat zegt een marketingdirecteur tegen mij. We hebben het hier over een oer-Hollands merk. Een merk met trouwe 50+-klanten. Een merk voor doodgewone vrouwen die helemaal niet naar een vakantieplek willen waar ze de kans lopen om in dezelfde bikini als Anna Nooshin op een strandbedje neer te ploffen. Vrouwen met minimaal maat 42, als het niet 44 is, die geld hebben, die het merk kennen, die ervan houden, die bereid zijn geld te besteden bij dat merk. Maar wat zegt de eigenaar? Ik wil verjongen. Doe mij maar ‘iets’ met millennials en influencers.

Voorbeeld 2: Een zakenrelatie uit de media belt. Geen idee hoe oud hij is, maar echt niet meer de jongste. Hij complimenteert me met Saar, hij heeft het met veel plezier gelezen. Sterker nog, hij had het meegenomen op vakantie, en - nu komt-ie - zijn vriendin ‘die natuurlijk nog lang niet tot de doelgroep behoort, haha’ vond het ook een leuk blad.

Wacht.

‘Natuurlijk nog lang niet?’

‘Haha?’



Ik hang op en voel langzaam woede omhoogkomen. Hoezo mag ik niet denken dat zijn vriendin tot de doelgroep behoort? Nee joh, stel je eens voor dat hij een vrouw van boven de 50 zou hebben. Ondenkbaar, bij zo’n viriele man (hij is kalend en ziet eruit als, tja, een jaar of 50?). Blijkbaar denkt hij dat ik - uitgever van Saar - het prima vind dat hij er ook nog eens hartelijk om moet lachen. Tuurlijk, haha, jij en je vriendin tot de doelgroep van Saar horen, nee joh, dat komt niet eens bij me op.

Natuurlijk moet een merk altijd blijven nadenken over verjongen, maar in 2019 is 50 procent van de Nederlanders boven de 50. Deze vijftigers zijn jonger, fitter, gezonder en ondernemender dan alle voorgaande generaties. En, o ja, ze leven nog vijftig jaar. Toch is er, behalve de traplift, nog steeds geen merk dat echt durft te kiezen voor vijftigers.

Als ik jou was, zou ik snel zijn, want voor je het weet gaat de concurrent die wél het lef en de hersens heeft voor ons te kiezen ervandoor met de buit en zit jij met je ongeïnteresseerde millennials bevend je laatste centjes te tellen.

Barbara van Erp (49) is oprichter van Saarmagazine.nl en contentmarketingbureau Snippet Concepts. Deze column stond in MarketingTribune 01, 2019.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken