[column] Wees lief voor elkaar, breng leven in je tuin!

[column] Wees lief voor elkaar, breng leven in je tuin!
  • Bureaus
  • 3 apr 2020 @ 09:02
  • 18338 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • CampagnesCommercials

In deze barre tijd, die zeker ook de nodige invloed heeft op adverteerders, hebben we weer veel mooie commercials voorbij zien komen.

Sommige campagnes moesten worden geannuleerd, maar de commercials die te zien waren op TV, konden rekenen op veel extra bereik aangezien er nu veel televisie gekeken wordt. Ook zijn er coronacrisis-gerelateerde commercials uitgebracht waarvan we er in deze column twee bespreken. In totaal zagen we ook afgelopen maand zeker 50 nieuwe commercials voorbijkomen waarvan we er in deze column 5 uitlichten. 

Allereerst vestigen we de aandacht op de commercial van Hornbach Nederland, ontworpen door Heimat Werbeagentur GMBH. De titel van de commercial is ‘Breng leven in je tuin’, wat heel praktisch en beeldend wordt gemaakt in de commercial. Heel duidelijk is te zien dat de dieren zich in de tuin vermaken met voortplanten nu het weer voorjaar is. Zoals gewoonlijk trekken de commercials van Hornbach de aandacht en in dit geval ook overwegend in positieve zin, wat bijvoorbeeld blijkt uit deze feedback: ‘Prachtig, gedurfd, op z'n Hornbachs!’ Aan de andere kant kregen we ook een aantal reacties binnen van reviewers die de commercial te plat vinden en ook een aantal keer: ‘Wel vind ik de koppeling met Hornbach iets minder sterk.’ Voor Hornbach is het belangrijk om in het vizier te houden: in hoeverre maken kijkers een duidelijke koppeling met Hornbach en hoe lang wordt dit onthouden?

Een andere commercial die we bespreken is van Coop Supermarkten, in samenwerking met GUC Agency. Deze commercial staat volledig in het teken van thuisbezorging van boodschappen en is in deze crisistijd daarmee heel relevant. De commercial was al ontworpen voordat de crisis echt begonnen was maar is nu des te relevanter. De commercial wordt over het algemeen als goed en fris beoordeeld en krijgt een ruime voldoende. Wel wordt er meerdere keren gezegd dat de bezorgservice als iets heel nieuws wordt geïntroduceerd terwijl veel supermarkten dit al lang aanbieden. Hiermee lijkt Coop dus wat achter te lopen terwijl het wordt voor gedaan als erg vernieuwend.

De volgende commercial die we uitlichten is de commercial van Iglo, gemaakt door Hogarth Nederland, waarin de nieuwe vegetarische productlijn ‘green cuisine’ wordt geïntroduceerd. In deze commercial wordt gesproken over de ‘vegetarische revolutie’ die van start gaat met muziek en uitgerolde vlaggen die een revolutie weerspiegelen. De commercial valt op en is kort en krachtig, wat veel mensen waarderen. De boodschap is heel duidelijk. Aan de andere kant wordt er door veel reviewers ook aangegeven dat het wordt voorgedaan als iets compleet nieuws: een vegetarische revolutie die vanaf nu van start gaat terwijl er al lang een vegetarische trend gaande is. Dat zien we bijvoorbeeld terug in deze reactie: ‘Wel een groot statement ‘de revolutie begint hier’ die is allang begonnen. Wel duidelijke boodschap!’ De boodschap is op zich goed en het is goed dat Iglo ook in een vegetarische productlijn stapt, maar de commercial had iets minder bombastisch kunnen zijn om deze boodschap geloofwaardiger over te brengen.

De eerste coronacrisis-gerelateerde commercial die we bespreken is van Dirk supermarkten, ontwikkeld door Total Design. Deze commercial laat de saamhorigheid zien die Dirk uitstraalt en het klaarstaan van het personeel in deze tijd. Dit statement wordt door ons panel erg gewaardeerd wat onder andere blijkt uit deze feedback: ‘Spreekt aan, goed dat er veel eigen personeel wordt laten zien.’

De laatste commercial die we deze maand onder de aandacht brengen is de commercial van Kruidvat, ontworpen door DDB Unlimited. Kruidvat beleeft drukke tijden in deze crisis omdat veel Nederlanders verzorgende producten in huis willen hebben. Met deze commercial wil Kruidvat duidelijk maken dat zij ook in deze roerige tijden blijven wie ze zijn, en stralen ze rust en controle uit. In een aaneenschakeling van korte video’s van eigen werknemers, maakt Kruidvat duidelijk dat iedereen gewoon bij hen terecht kan zoals ze gewend zijn. Deze commercial wordt zeker gewaardeerd onder onze reviewers wat bijvoorbeeld terug te lezen is in deze reactie: ‘Goed ingespeeld op het moment. Een andere toon die past bij de gevoelens van mensen, namelijk: serieuzer, maar ook geruststellend. Prima commercial!

We zien over het algemeen dat het wordt gewaardeerd als bedrijven zich nu uitspreken en laten zien dat ze in deze crisis stabiel zijn maar ook hun steentje willen bijdragen. Het is zeker de moeite waard om juist in deze tijd als bedrijf zichtbaar te zijn en rust en vertrouwen uit te stralen. Daar kunnen (tv-)campagnes bij helpen!

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken