[column] Creatieve crisis treft tv-commercials rond EK Voetbal

[column] Creatieve crisis treft tv-commercials rond EK Voetbal
  • Bureaus
  • 28 jun 2021 @ 10:05
  • 35051 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Commercials

Als je dit leest, zit Oranje alweer in het vliegtuig op weg naar huis. Hoewel de straten in Nederland tijdens dit toernooi maar moeizaam oranje kleurden, was er op televisie geen ontkomen aan. De NPO haalde zelfs Loeki de Leeuw weer uit de mottenballen om de Nederlandse Leeuw kracht bij te zetten.

Een rondje langs de velden van EK TV-commercials is qua creativiteit geen reden tot juichen. Met name grootgrutters Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi weten niet te scoren. Gezapige, langdradige, quasi-grappige en vooral niet spitsvondige content valt televisiekijkend Nederland ten deel. De spelers van Oranje en de ‘waar-liggen-de-bitterballen’-punchline (really?) van Albert Heijn en de Frank Lammers in de juichcape-commercial waar ook de Snollebollekes geen chocola meer van konden maken. Of de ver over datum zijnde rivaliteit tussen Nederland en Duitsland waarmee Lidl met Thomas Acda en Rafael van der Vaart de plank misslaat. Tot slot een hemeltergende parodie uit naam van Aldi, waar De Luizenmoeder en Promenade ster Diederik Ebbinge carte blanche lijken te hebben gekregen om de Nederlandse lulligheid te parodiëren.

Maar zijn er dan geen goede EK-commercials? Zeker wel. Neem maaltijdbezorgdienst Thuisbezorgd.nl die happig was om in te haken op de jammerlijke absentie van Oranje-vedette Virgil van Dijk op dit EK Voetbal. Thuisbezorgd, sinds korte tijd sponsor van de UEFA, sloeg met doeltreffende creativiteit haar slag. Een verbouwereerde bezorger - in oranje bedrijfstenue – die als de deur opengaat ontdekt wie zijn beroemde klant is. Detail: er wordt in de hele commercial geen woord gesproken, hetgeen bijdraagt aan kracht en overdracht van de boodschap.

De Toto varieert lekker verder op de succesformule van Koning Toto met een ontketende Wesley Sneijder in de hoofdrol, waarin onder meer de kracht is dat Wes zichzelf niet zo serieus neemt. Kortom: Toto schiet raak.

Maar de grote winnaar van het Nederlands Kampioenschap EK Voetbal commercials is zonder tegenstand De Staatsloterij (foto). Met onder meer in de hoofdrol – en tijdens het EK zelf zou hij een échte hoofdrol opeisen – Denzel Dumfries, oefenen de spelers van Oranje aan de hand van EK’88 helden Marco van Basten en Wim Kieft de wereldberoemde volley van Van Basten in de finale tegen Rusland en de zegetochtrondvaart door de Amsterdamse grachten. Een mooie combinatie van collectief geheugen en een verlokkelijk vooruitzicht van een mogelijke tweede Europese titel voor Oranje.

De Staatsloterij heeft televisiekijkend Nederland dit toernooi gered.

Door: Patrick Severein en Merijn Aalbers (LVB).

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken