Kerst 2025: Kind met sproetjes en een hond

Kerst 2025: Kind met sproetjes en een hond
  • Content
  • 20 nov 2025 @ 11:46
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kerst

Traditiegetrouw zetten we aan het eind van het jaar de meest opvallende nationale én internationale feestdagencommercials op een rij en we vullen de lijst aan zodra er weer iets moois verschijnt. De commercial van het nog relatief onbekende Smyths Toys Superstores is niet zo zoetsappig als sommigen misschien gehoopt hadden, maar de hoofdrolspeler en zijn hond hebben wel die feel good vibe gelukkig.

A sloppy eyesore’, [vrij vertaald een slordige doorn in het oog, red.] kopt technologieplatform The Verge over de wederom geheel door AI gegenereerde kerstcommercial van Coca-Cola. Euronews gaat nog wat verder: ‘Clearly unfazed by the backlash, the brand has doubled down this year by releasing more AI ads, featuring gawping anthropomorphic animals gathering around a truck driven by a Santa who makes you want to reach for a three-cylindered flamethrower. To say nothing about an early shot of a fireplace without a chimney opening, which should make for a toasty tragedy for one soon-to-be charred family, and the fact that Coca-Cola have bafflingly failed to recognise the contradiction of its “real magic” tagline.’ Hier op de redactie zijn we best gecharmeerd van de ‘gapende antropomorfe dieren’ - stukken beter dan door AI geknutselde mensen in elk geval - en er is hier ook totaal geen sprake van dat de kerstman ons doet verlangen naar een ‘vlammenwerper met drie cilinders’.

Enfin, oordeel zelf.



Bol brengt in zijn nieuwe sinterklaascampagne Voor een cadeau dat ertoe doet Sinterklaas en de Kerstman samen. In de commercial, ontwikkeld door Dept en geregisseerd door Jelle de Jonge (Holy Fools), volgen we Anna, een meisje dat Sinterklaas vraagt om één ding: pakjesavond vieren met haar gescheiden ouders. 'De magie van de feestdagen draait om samenzijn en aandacht voor elkaar’, aldus Fiona Vanderbroeck, Director Consumer & Marketing bij Bol. 'Een cadeau dat ertoe doet, gaat over het gevoel dat je iemand geeft: het zegt dat je aan diegene hebt gedacht.'



Tja, John Lewis, ze hebben de wedloop gewonnen, maar echt binnen komt ie niet. Zelf dacht ik dat de vader ongeneeslijk ziek was, maar ‘gelukkig’ negeerde hij zijn zoon alleen. En met Kerst komt dat weer goed…



Amazon komt opnieuw met de drie aandoenlijke dames die dankzij Amazon comfortabel mee kunnen sleeën en hun jeugd herbeleven. De volgens Amazon hun best gewaardeerde kerstcommercial ooit verdiende een tweede seizoen.



De nieuwe campagne van Krasloten, ondom de jaarlijkse Decemberkalender, is grotendeels ontwikkeld met behulp van AI. In samenwerking met Ambassadors werd onderzocht hoe ver je kunt gaan met AI in een commerciële productie, zonder concessies te doen aan kwaliteit of emotie. Lynn Trum, Teamlead Marketing Krasloten: 'Deze campagne laat zien hoe AI echt kan bijdragen aan creativiteit. Van concept tot uitwerking speelde AI een centrale rol. Door AI en animatie slim te combineren, hebben we een sterke en consistente campagne neergezet waarin ons product écht centraal staat.' Oordeel zelf of het gelukt is...



Waitrose laat zich inspireren door bijna alle grote kerstklassiekers met Keira Knightley in de hoofdrol:



Gordijnen dicht, kaarsjes aan, mok warme chocolademelk bij de hand en geniet van het kerstverhaal dat Disney dit jaar brengt:



In plaats van suikerzoet en tear jerking heeft Tesco dit jaar gekozen voor Britse humor met maar liefst elf verschillende ‘sketches’ als onderdeel van hun That’s What Makes It Christmas-campagne.



Dawn French, de Britse actrice en comédienne, spreekt al jaar en dag de stem in van de fee uit de kerstcommercials van M&S. Nu speelt ze voor de tweede keer ook de hoofdrol. In de comments onder de kerstcommercial op YouTube ontvangt French overigens nog steeds veel backlash naar aanleiding van een ‘beetje domme’ socialmediapost eerder dit jaar, waarin ook zij dacht een mening te moeten spuien over Israël en Gaza. De post werd snel verwijderd en uitvoerige excuses werden gemaakt, maar ze blijkt nog niet vergeven.



De kerstcommercial voor Smyths Toys Superstores, een grote Europese speelgoedketen maar nog relatief onbekend in Nederland, komt van Accenture Song. In de hoofdrol Sam en zijn hond Scout. Scout helpt zijn baasje te ontdekken wat voor cadeautje er voor hem onder de boom ligt. Jammer dat Scout zelf niet ook een cadeautje krijgt voor dit fantastische speurwerk. Sinead Byrne, Marketing Director Europa, Smyths Toys Superstores: ‘We hebben Accenture Song uitgedaagd om een campagne te maken die zou aanslaan bij ouders en kinderen in al onze markten. Ons doel dit jaar is om door te gaan met het bouwen van naamsbekendheid in Frankrijk, Duitsland en Nederland. We geloven dat onze nieuwsgierige jongen Sam en zijn trouwe vriend Scout ons daarbij zullen helpen. De advertentie is warm, leuk en vol nieuwsgierigheid en geeft perfect de blijdschap weer van het proberen te raden wat er deze kerst onder de boom te wachten staat.’ Dit jaar breidt het merk uit naar nieuwe Europese markten, waaronder Nederland. Patritia Pahladsingh, CEO Accenture Song Nederland: ‘Het merk is nog relatief nieuw in Nederland, dus we wilden bewust afstappen van de traditionele, zoete kerstcampagnes. In plaats daarvan kozen we voor een speelser en eigentijdser concept - fris, brutaal en met een knipoog.’ Op sociale media waarschuwt speurhond Scout ouders voor de nieuwe ‘snuffeltruc’ van kinderen en is hij 's werelds eerste recensent van hondenspeelgoed, waarbij hij de Top Toys van Smyths Toys beoordeelt.



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken