Van den Acker (Renault): 'Een artiest ontwerpt voor zichzelf, een designer voor iemand anders en zichzelf'

Van den Acker (Renault): 'Een artiest ontwerpt voor zichzelf, een designer voor iemand anders en zichzelf'
  • Design
  • 28 nov 2017 @ 09:30
  • 20875 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • ConceptInterview

Laurens van den Acker, sr. VP corporate design bij Groupe Renault en afgestudeerd aan de TU Delft, was in Nederland voor een besloten Design Masterclass voor studenten van zijn alma mater. In het bijzijn van de conceptcars Symbioz en Trezor sprak hij over de toekomstvisie van het automerk, de rol van de auto in 2030 en het designgedreven marketingsucces van Renault. ‘Het is belangrijk dat er geen twijfel bestaat over wat de waarden zijn van je merk, wat de belofte is aan je klanten en hoe de producten dat belichamen.’

De zaal in de TU Delft zat vol en ook vanaf de eerste verdieping keek en luisterde toevallige bezoekers van de open dag mee. Buiten in de regen stond de Trezor onder een afdakje te stralen, want de conceptcar mocht met menig student op een selfie. Op het podium naast Van den Acker stond de Symbioz, voor het eerst in Nederland, dus die mocht binnen staan. De Symbioz maakt deel uit van een innovatief ecosysteem bestaande uit een huis en een auto die met elkaar in verbinding staan. Want in de visie van Renault is in de toekomst alles en iedereen connected en dus ook de auto met de gebruiker en zijn huis. Technologie wordt meer en meer een vanzelfsprekend onderdeel van ons bestaan dat voor steeds meer gemak gaat zorgen op vele terreinen. Overigens bestrijdt Van den Acker dat de volledig elektrische auto afbreuk zou doen aan het plezier van autorijden. ‘Mensen denken dat je voortaan rijdt in een wasmachine op wielen. Niets is minder waar. Je kunt in een elektrische auto rustig en relaxed rijden, maar uiteraard ook heel sportief.’

Je zei tijdens de presentatie ‘ik sta met één voet in creatie en één voet in marketing; een auto moet ook goed verkopen’. In hoeverre beïnvloedt dat gegeven jou als designer? Doe je niet te veel concessies aan het creatieve proces?
‘Wanneer ik zeg dat een auto ook goed moet verkopen, bedoel ik dat je niet moet vergeten voor wie je die auto uiteindelijk ontwerpt. Een artiest ontwerpt voor zichzelf, een designer voor iemand anders en zichzelf. De uitdaging voor mij is de juiste dosering te vinden zodat beiden happy zijn. Daar is niet minder creativiteit voor nodig, integendeel. Succesvolle ontwerpen creëren een positieve dynamiek in een bedrijf. Sinds 2014 is design de belangrijkste reden tot aankoop voor iemand die een Renault koopt. In 2010 was dit loyaliteit, vervolgens prijs en daarna pas design. Het commerciële succes van onze nieuwe designstrategie heeft ervoor gezorgd dat het management nu enorm veel vertrouwen heeft in de designafdeling, met alle gevolgen van dien: meer vrijheid, meer zeggenschap, maar ook (nog) meer verantwoordelijkheid.’

Pratend over marketing: wat is voor jou als designer belangrijk in marketingtermen?
‘Het is belangrijk dat er geen twijfel bestaat over wat de waarden zijn van je merk, wat de belofte is aan je klanten en hoe de producten dat belichamen. Wij zijn een merk dat menselijk is, Frans in levenswijze en we staan middenin het leven. Dat wordt verwoord in onze belofte Passion for Life. Onze producten zijn geïnspireerd op een levenscyclus, waarbij we auto’s ontwerpen voor iedere belangrijke fase in je leven: verliefd worden, de wereld ontdekken, een familie stichten, werken, spelen, wijsheid.’

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan? Wat is bijvoorbeeld je favoriete muziek, film en boek?
‘Een mooie inspiratiebron is natuurlijk Parijs, een heerlijke stad waar kunst, cultuur, architectuur, historie en moderniteit samenkomen en die me Franse roots geeft. Als tegenhanger reis ik veel. Ik spendeer tijd met mijn designteams in Sao Paolo, Boekarest, Mumbai, Chennai en Seoul, maar ik probeer ook mijn reizen te combineren met korte bezoeken aan landen die belangrijk zijn voor Renault, zoals Iran, Rusland, Argentinië, China, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Ondanks de nivellerende werking van het wereldwijde web, blijft het frappant hoezeer lokale cultuur en gewoontes een invloed hebben op de perceptie van een merk. Persoonlijk haal ik veel energie uit speciale projecten met inspirerende mensen. Zo heeft Irma Boom een werkelijk prachtig boek ontworpen voor ons, Renault = présent. Met Ross Lovegrove hebben we een auto, de Twin’Z, gemaakt voor de Salone del Mobile in Milaan en Marchi Architects hebben voor ons meeste recente project Renault Symbioz een speciaal huis gecreëerd.’

De auto wordt steeds meer androgyn en lijkt minder mannelijk/masculien. Deel je die zorg?
‘Nee. Het is moeilijk om “de auto” te karakteriseren. Er is vandaag de dag een enorme diversiteit voorhanden, nog nooit is er zoveel keus geweest. Met de komst van elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s, nieuwe vormen van mobiliteit en onbekende merken uit China en India zal die keus alleen maar toenemen.’

Hoe lang blijft Renault nog een uitdaging voor jou als designer?
‘Zolang ik de energie en het gevoel heb dat ik een positieve impact kan hebben op het bedrijf. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn de uitdagingen geen jaar hetzelfde. De wereld verandert snel. Nieuwe technologieën, klantbehoeftes en reguleringen vragen naar volledig nieuwe oplossingen.’

Je draagt graag Adidas. Welke andere drie merken vind je echt tof en waarom?
New York Times: mocht ik nog maar één bron van informatie hebben, dan zou ik de NYT kiezen voor z’n professionele berichtgeving, integriteit en nieuwsgierigheid.

Alpine: een merk vol belofte, wat zichzelf nog waar moet maken en met een geschiedenis vol passie, heros and villains.

Rijksmuseum: omdat ik daar buitenlandse vrienden of bekenden met een gerust hart heen kan sturen, wetende dat ze onder de indruk terug zullen komen van de kunst, de architectuur en de liefdevolle presentatie.

De Renault Design Masterclass luidde tevens de Renault Design Award 2017 in; meer hierover in de rubriek Arena van deze editie.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken